Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

aktualizováno 
Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker, ale jeho motor. Firma totiž oznámila, že bude odebírat agregáty od jiného malého výrobce: Koenigseggu.

Motor Koenigsegg pro Spyker | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Dosavadní Koenigseggy, luxusní a vizuálně úchvatné supersporty značky, kterou zmítaly finanční problémy, se doposud spoléhaly na agregáty původem od Audi.

Teď se ale dvorním dodavatelem automobilky, která snad zažehnala největší potíže, stává švédský Koenigsegg – automobilka, která proslula nejen superrychlými vozy, které soupeří s těmi nejrychlejšími na světě, ale také svou technickou zdatností.

Spyker C8 Preliator

Té teď využije i Spyker. Osmiválec s objemem 5,1 litru a výkonem 441 koní (600 koní) vychází ze supervýkonných přeplňovaných agregátů Koenigseggu, o turbodmychadla ovšem přišel, má tedy atmosférické plnění.

Mimochodem, ani tyto agregáty nepochází tak úplně od Koenigseggu – jejich původ můžeme najít v závodních motorech Fordu, ale časem byly tak silně přepracovány, že je lze považovat za vlastní konstrukci. Tento motor bude pohánět nejen Spyker, ale i kupé Preliator, které bylo představeno v Ženevě v loňském roce.

Osmiválec, který švédský Koenigsegg připravil exkluzivně pro nizozemský Spyker, na první pohled nebudí zdání tak nezvyklého technického zázraku, jako některé ostatní motory švédské automobilky.

Nemá jedinečné pneumaticko-hydraulické ovládání ventilů bez vačkové hřídele (které Koenigsegg licencoval čínské automobilce Qoros) a ani není spojen s nezvyklým způsobem pohonu bez klasické převodovky, jaký má supersport Regera. Jenže motor je technologicky velmi vyspělý a umožní Spykeru dosáhnout nečekaného technologického pokroku.

Ne, nedosáhne ho třeba díky takovému vtipnému detailu, jako je logo Koenigseggu na každém pístu uvnitř motoru. Agregát je nezvyklý například tím, že velká část jeho dílů je vyrobena metodou 3D tisku. Agregát je také připraven na spojení s elektrickým systémem, a Spyker tak v budoucnu může uvést hybridní modely, díky kterým si bude moci automobilka snížit flotilové emise.

Údajně na hybridní Spyker nebudeme čekat příliš dlouho. Prvním takovým modelem by mohlo být sériové provedení někdejší studie SUV Peking-to-Paris – i to by mělo dostat pohon od švédské firmy.

A kdo ví, další revoluční technologie se možná pod kapotu Spykeru dostanou později – dohoda totiž samozřejmě dovolí Koenigseggu financovat vývoj dalších nových technických řešení a o ty by se mohla firma se Spykerem časem podělit. Snílkové Christian Koenigsegg a Victor Muller, zakladatelé automobilek, jsou totiž prý přátelé a vzájemně se ve svém automobilovém snažení podporují.

Fotogalerie

Můžeme jen doufat, že je přátelství a podpora naopak nepřivedou do problémů, do kterých se Muller dostal, když se rozhodl před lety převzít švédskou automobilku Saab – tu nakonec nedokázal oživit a s potížemi šel ke dnu i Spyker.

V roce 2015 ale firma vystoupila z insolvence a má opět ambiciózní plány. Modely C8 Preliator s hliníkovým šasi a karbonovou karoserií mají být jen začátkem.

To Koenigsegg je přece jen obchodně úspěšnější. A pomáhají mu právě i jeho technické inovace. Bezpřevodovkový pohon pro hybridní model Regera z něj dělá jedno z nejrychlejších a nejdynamičtějších aut světa, což samozřejmě přitahuje pozornost.

Inovace v podobě bezvačkové technologie ovládání ventilů motoru by měla přinést i dost peněz: čínská automobilka Qoros představila koncept budoucího sériového agregátu Qamfree už v listopadu loňského roku. Firma plánuje, že se z přeplňovaného agregátu 1,6 litru s pneumaticko-hydraulicko-elektronickým ovládáním ventilů stane první velkosériový motor s takovým řešením.

Pokud šestnáctistovka s výkonem 230 koní a točivým momentem 320 Nm uspěje, mohla by se o techniku Koenigseggu zajímat i některá z tradičních velkých automobilek.

To by dalo naději i takovým vozům, jako je nový Spyker, který na techniku Koenigseggu spoléhá.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Elektrický tahač bez řidiče nastoupil do služby

Volvo Vera

Jmenuje se Volvo Vera a převáží náklad mezi logistickým střediskem a přístavem ve švédském Göteborgu. Obejde se bez...

Experti apelují na řidiče: třetina dětí umře při nehodách v létě

Dítě v autě. Ilustrace

Poslední červnové dny je rušno kolem škol i na silnicích. Tisíce rodin vyráží autem na prázdniny. A vezou statisticky...

Nissan zatím uspí spolupráci s Renaultem. Zaměří se na vlastní restart

Nissan Qashqai

Japonská automobilka Nissan odloží jednání o prohloubení aliance se svým francouzským partnerem Renaultem. Místo toho...

Najdete na iDNES.cz