Slovenský Manet Korado - s kapotáží blíže dospělé motorce

aktualizováno 
Novou tvář nabídl zájemcům nejprodávanější malý motocykl na tuzemském trhu -
slovenský moped Manet Korado. Za příplatek si totiž lze koupit i kapotovanou verzi, takže stroj už nevypadá jako změť holých trubek, ale začíná připomínat skútr.

Aerodynamicky tvarované kryty z obou stran chrání rám a vrchní část motoru. Světlo navíc obepíná umělohmotná maska. Vyjde to ovšem pochopitelně dráže, než koupě základního modelu. Ten se prodává od 20 990 korun, na verzi s kapotáží si člověk musí připravit o 2760 korun více. Manet Korado je největším konkurentem babetty - jedná se o jednomístný moped s dvoutaktním motorem o obsahu padesát kubických centimetrů. Stejně jako jeho sokyně kombinuje motorový pohon s pedály. Je nabízen s dvěma typy motorů Puch, jedna a půl a dvoukilowattovým. Oba mají ovšem nejvyšší rychlost omezenu na čtyřicet kilometrů v hodině. Ta je totiž předepsána pro motorky, na kterých není pro jízdu povinná ochranná přílba. Omezení ovšem neubírá na výkonu. Pokud je stroj v otáčkách, dokáže pružně reagovat v jakékoli situaci. To platí i o rozjezdech - Manet za sebou hravě nechává své další dva konkurenty, indické mopedy Hero Ankur a Hero Gizmo. Na nich musí jezdec v prudkém kopci divoce šlapat do pedálů. Co se týče praktičnosti a spolehlivosti, překonává Manet i babettu. To prokázal i redakční srovnávací test konaný před třemi roky. Manet má i jiné dobré vlastnosti než sílu motoru. Chod stroje je téměř bezhlučný, spotřeba se vejde do dvou litrů benzinu super na sto kilometrů jízdy. Motocykl zaručuje pohodlný posed, jezdec se nemusí hrbit jako na Ankuru a Gizmu. K vlastnímu ovládání stroje stačí otáčet plynem a mačkat brzdy - výkon totiž plynule přenáší odstředivá spojka. K horším vlastnostem Manetu patří především otřesy rámu, které se přes řídítka a pedály přenáší do rukou a nohou. Při delší jízdě si řidič připadá jako po obrně. To je ale vlastnost náležející většině nízkoobsahových strojů, zejména těch s uměle omezenou rychlostí. Problémy s tím má třeba u silnějších strojů i tuzemská Jawa. Udivit také může netradiční tankování paliva. Nádrž motorky je totiž ukryta v trubce rámu, a tak od řídítek dosahuje až za sedlo. Pokud ji chce jezdec naplnit, musí u zadního nosiče odšroubovat takzvaný odvzdušňovací ventil. Tím z nádrže unikne vzduch, který by jinak čerpání benzinu bránil. Otáčení ventilem je však často pracné, protože šroub drží v závitu až příliš pevně. K Manetu lze přikoupit celou řadu doplňků - tachometr, motokufr, uzamykatelnou zátku nádrže, prodloužené sedlo, blinkry nebo plexi štít. Velmi užitečný je košík na zadním nosiči, bez problémů se do něj vejde i velký nákup. Díky svým vlastnostem i doplňkům potěší moped především zájemce o praktický úsporný stroj pro kratší jízdy. Těch ovšem ubylo za první letošní pololetí se na domácím trhu prodalo pouze 781 Manetů, zatímco ve stejném období minulého roku to bylo 1330. Manet tak překonala japonská Yamaha, té se letos podařilo prodat 874 strojů. Podle dovozce Manetu je však ztráta kompenzována zvýšenými prodeji mopedů v zahraničí.

Manet Korado

Cena základní verze (Kč), 20 990
Počet míst, 1
Obsah válce (ccm), 49
Výkon motoru (kW), 1,75
Max rychlost (km/hod), 40
Spojka, automatická odstředivá
Spotřeba dle výrobce (l/100 km), 1,6
Testovaná spotřeba (l/100 km), 1,6
Hmotnost (Kg), 57
Pojistné (Kč): 2340 - 3900*
Poznámka: * roční pojistné u České pojišťovny při spoluúčasti 20, resp.5 procent
Pramen: Archiv

Hero Ankur

Cena základní verze (Kč), 16 470
Počet míst, 2
Obsah válce (ccm), 49
Výkon motoru (kW), 1,8 při 5000
Max rychlost (km/hod), 40
Spojka, automatická odstředivá
Spotřeba dle výrobce (l/100 km), 1,3
Testovaná spotřeba (l/100 km), 1,5
Hmotnost (Kg), 52 Pojistné (Kč): 2340 - 3900*
Poznámka: * roční pojistné u České pojišťovny při spoluúčasti 20, resp.5 procent
Pramen: Archiv

Hero Gizmo

Cena základní verze (Kč), 18 470
Počet míst, 2
Obsah válce (ccm), 49
Výkon motoru (kW), 1,9 při 5000
Max rychlost (km/hod), 40
Spojka, automatická odstředivá
Spotřeba dle výrobce (l/100 km), 1,3
Testovaná spotřeba (l/100 km), 1,4
Hmotnost (Kg), 55 Pojistné (Kč): 2340 - 3900*
Poznámka: * roční pojistné u České pojišťovny při spoluúčasti 20, resp.5 procent
Pramen: Archiv

Babetta

Cena základní verze (Kč), 19 950
Počet míst, 1
Obsah válce (ccm), 49
Výkon motoru (kW), 1,75
Max rychlost (km/hod), 40
Spojka, automatická odstředivá
Spotřeba dle výrobce (l/100 km), 2
Testovaná spotřeba (l/100 km), 1,8
Hmotnost (Kg), 52 Pojistné (Kč): 2340 - 3900*
Poznámka: * roční pojistné u České pojišťovny při spoluúčasti 20, resp.5 procent
Pramen: Archiv

Hodnocení AUTO MOTO

Pružnost motoru 8
Spojka 7
Spotřeba v testu 8
Posed 8
Šlapání 2
Ovladatelnost 8
Tankování paliva 3
Přední 7
Zadní 5

1 - minimum, 10 - maximum


Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Premiéra mezi elektronikou. Mercedes CLA Coupé byl hvězdou veletrhu CES

Mercedes CLA Coupé na veletrhu CES v Las Vegas

Místo tradičního autosalonu v Detroitu zvolil Mercedes při premiéře nové generace čtyřdveřového kupé CLA neobvyklé...

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Najdete na iDNES.cz