Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škola smyku: co dělat, když to venku klouže

Zima je zkouškou řidičských schopností. I při pomalé jízdě se dá doslova vyletět ze silnice. Když dostanete smyk, uberte plyn, na brzdění je už v tu chvíli pozdě.

Ilustrační foto | foto: Fiat/Lancia

"Většina motoristů má špatné reakce a reaguje v okamžiku problému tím, že sešlápne brzdový pedál a čeká, co bude následovat. To je velmi nebezpečné," říká Jan Faktor z firmy Maxcars, která provozuje školu bezpečné jízdy.

Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se unáhlených reakcí, trhavých pohybů volantem a s pedálem brzdy i plynu zacházet velmi obezřetně.

Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

V zimním období hrozí akutní nebezpečí smyku, a to především v místech, kde se pod kola vozu dostanou rozdílné povrchy. Důležité je také sledovat venkovní teplotu, mokrá silnice mezi poli může být o pár metrů dál v lese namrzlá.

Jak na smyk

Průjezd zatáčkou by měl tedy vypadat takto: brzdím před ní, v zatáčce už ne. "Říká se, pomalu do zatáčky, rychle ven, ale to platí pro závodníky. Já to upravuji na pomalu do zatáčky, plynule při pravém okraji, pomalu ven," říká trenér mostecké školy smyku HCT Stanislav Procházka.

Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol, který u moderních aut převažuje. Jeho hlavním důvodem je nesprávně odhadnutá nájezdová rychlost do zatáčky s kluzkým povrchem – při najetí do zatáčky větší rychlostí se dostanou do smyku přední kola, tím se stává vozidlo neřiditelným a pokračuje po tečně ven z oblouku.

Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola "chytí" původní stopy.

Velmi důležité je situaci předvídat. Do zatáček je lepší menší rychlost, plyn můžeme přidat až ve druhé třetině zatáčky.

Přetáčivý smyk hrozí především u vozů s pohonem zadních kol (mercedes, BMW) nebo s motorem vzadu (Škoda 120, porsche), který dnes vyznávají hlavně sportovní auta. Smyk může být způsoben například rozdílnými povrchy pod koly nebo přílišným přidáním plynu na výjezdu ze zatáčky. Auto se při přetáčivém smyku stáčí dovnitř zatáčky, začíná rotovat kolem "čumáku".

Důležité je podchytit počáteční stadium smyku a začít včas reagovat. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem – ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "kontra" (točíme volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), případně ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu.

Jízda do kopce

V případě, že silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. S plynem je třeba zacházet velmi citlivě.

Jakékoliv jeho razantnější sešlápnutí způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší – druhý či první – rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat. Na silnici pokryté namrzlým sněhem už se také nemusíte rozjet.

Platí také nepsané pravidlo gentlemana silnic: když se na úzké cestě do kopce auta potkají, zastavuje ten, co jede dolů. Z kopce se pak rozjedete vždycky. Do kopce je to horší.

Jízda z kopce

Cesta z namrzlého kopce bývá občas adrenalinovým zážitkem. Auto má zablokovaná kola, nekontrolovatelně se šine dolů a není síla, která by je zastavila.

Už ve chvíli, kdy začne vozovka klesat, je třeba myslet na to, že budete muset zastavit. Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj). Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat, klidně i první rychlostní stupeň. Velkou roli hrají kvalitní zimní pneumatiky a váha vozu.

Neustále také sledujte místa kolem silnice, kam by bylo možné v případě nutnosti s autem doklouzat. A pozor, závěj, která vypadá jako měkká (a tedy vhodná o ni auto v nejhorším zastavit) může skrývat něco velmi tvrdého.

Přejíždění mezi zasněženými pruhy

Mezi zasněženými pruhy přejíždíme pouze v nejnutnějších případech, kdy je třeba objet například stojící vůz. Ve vyjetých kolejích se může skrývat vrstva vody či ledu, která způsobí rozdílné povrchy mezi koly, a akutně hrozí smyk.

"Špatnou reakcí, kterou provede 90 procent řidičů, bývá to, že začnou instinktivně natvrdo brzdit a točit volantem. Vůz však jede rovně "jako sáně" přímo na překážku. Před přejížděním z pruhu do pruhu co nejvíce snižte rychlost vozidla, vyšlápněte spojku, změňte jízdní pruh a spojku – při částečném přidávání plynu – pomalu pouštějte," radí Faktor

poslední záchrana

Když vůz dostane HODINY, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku.

Autor:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...