Právě v deštivých dnech, které v Česku panují, se s vrstvou vody na silnicích po prudkých deštích setkávají řidiči velmi často. Na aquaplaning narazí i nejlepší. Šampion formule 1 Fernando Alonso si kvůli uklouznutí na vrstvě vody poničil svůj monopost začátkem července při tréninkových jízdách v Silverstone.
Silnice totiž může pěkně klouzat a nemusí být ani umrzlá. Skončit v příkopu, protože auto nezatočí, můžete i v létě. Stačí, aby napršelo.
Čtěte stopy na silniciDávejte pozor na jakoukoliv hlubokou vodu, kaluže, koleje vyjeté kamiony, na strouhy napříč vozovkou po prudkém dešti. Pravidelně sledujte stopy aut. Pokud jsou zřetelnější a trvanlivější, je povrch bezpečný. Stopy, které se rychle plní vodou a ztrácejí se, značí zmenšení kontaktní plochy pneumatiky a vozovky. Zdroj: wikipedia.cz |
Aquaplanig znamená ztrátu dotyku pneumatik s vozovkou při vjezdu do vody. K této velmi nebezpečné situaci dochází při najetí do vysoké vrstvy vody. Nejčastěji ve vyjetých kolejích.
Jednoznačně bývá na vině řidič, který jede vysokou rychlostí. Vzorek pneumatik totiž nestačí zpod kola odvádět vodu.
Vznikne totiž vodní klín, který zvedne kolo, to "plave" a vozidlo se stane neovladatelné. Řidič ucítí ránu do volantu, kola se začnou rychle protáčet a zvýší se otáčky motoru.
Nohu z plynu!
První správnou reakcí, pokud již k aquaplaningu dojde, je ihned sundat nohu z plynu, sešlápnout spojku, volant srovnat rovně a čekat, až kolo dosedne zpět na zem. V žádném případě neřadit a nezatáčet! Kola musí být v přímém směru, jinak hrozí po dosednutí kol zpátky na zem smyk.¨
"Správná reakce je okamžitě snížit rychlost vozidla, tedy spojka a nouzové brzdění s rovným volantem. I pokud auto nemá ABS," radí Michal Marek, šéfinstruktor autodromu v Mostě.
Riziko aquaplaningu stoupá, má-li vůz ojeté pneumatiky. Pokud je vody příliš, ani dobré pneumatiky většinou nepomáhají. Jediným řešením je včasné zvolnění a projetí takového místa pomaleji než obvykle.
Pozor na širokých kolech
Nebezpečí aquaplaningu se zvyšuje s šířkou pneumatik. Čím lepší je široká pneumatika na suchu, tím je horší na vodě, protože široká kola nestačí odvádět vodu do stran. Proto jsou obecně náchylnější k aquaplaningu a hrozí větší nebezpečí smyku.