Továrnu v Kaluze otevřel koncern VW v roce 2007.

Továrnu v Kaluze otevřel koncern VW v roce 2007. | foto: Škoda Auto

Kazašsko-čínská klička k obnově výroby škodovek a volkswagenů v Rusku

  • 134
Fabrika v Kaluze, kde koncern VW vyráběl vokswageny a škodovky pro ruský trh, dělá automobilce už rok těžkou hlavu. Do celé patálie jsou intenzivně zataženi i v Mladé Boleslavi, Škoda totiž těsně před vypuknutím války na Ukrajině dostala ruský trh za celý koncern na starosti. Po měsících odkladů rozhodnutí se zdá rýsuje řešení.

Volkswagen si možná s nadsázkou nekonečnými odklady definitivního rozhodnutí o ruské fabrice v Kaluze „vyseděl“ překvapivé řešení. Nečekaně by se totiž mohla opět rozběhnout výroba škodovek a volkswagenů.

O prodeji továrny kazašské firmě Asia Auto, která má mít podle listu licenci na výrobu vozů Volkswagen a Škoda, psal už loni v červenci list Vedomosti. Německý list Frankfurter Allgemeine Zeitung s odvoláním na své zdroje v říjnu 2022 uvedl, že VW očekává, že najde kupce pro závod v Rusku nebo Číně.

Výrobu škodovek a volkswagenů by v Rusku mohli obnovit Kazachstánci

Nyní je podle deníku Kommersant „kazašská cesta“ opět na pořadu dne, ovšem v podání jiné firmy a formě, která je pro Volkswagen zajímavější. O koupi továrny Volkswagen v Kaluze má mít zájem společnost AFK Sistema, píše Kommersant. AFK ovšem potřebuje pro restart závodu průmyslového partnera.

V továrně koncernu Volkswagen ve městě Kaluga 170 kilometrů jihozápadně od Moskvy montuje Škoda své vozy již od roku 2009. Továrna zahájila produkci v roce 2007, kdy se v ní montovaly vozy z částečně rozložených sestav dovezených z jiných závodů značek (výroba SKD/CKD).

Do nákupu se má zapojit i kazašská společnost Allur, která se zabývá výrobou aut a má čínské akcionáře zapojené do operací Volkswagenu v Číně (automobilka JAC), firma má závody Agromašholding a SarjarkaAvtoProm a dealerskou a distribuční síť AllurAuto. AFK Sistema plánuje vytvořit strojírenský holding. „Nyní v rámci holdingu žádná taková aktiva nejsou, ale v roce 2000 měla AFK Sistema společný podnik na montáž nákladních vozů Volvo v Zelenogradu,“ dodává Kommersant.

Ruský automobilový trh obsadila Čína. Ostatní se stáhli, zbyla Lada

Další zdroj Kommersantu hovořil o možné účasti na obchodu nejen společnosti z Kazachstánu, ale také o zájmu hráčů z Blízkého východu a Číny.

AFK a Allur zatím oficiálně nereagovaly. Ruské zastoupení Volkswagen Group odpovídá už měsíce stále stejně ve smyslu, že zvažuje prodej majetku, ale zatím nepadlo žádné rozhodnutí.

Čínská anexe ruského autoprůmyslu běží. Výroba odstartovala v Kaliningradu

Kommersant v souvislosti s novými informacemi píše o obnovení výroby modelů, které z Kalugy vyjížděly před jeho uzavření v březnu 2022. Z bran továrny otevřené v roce 2007 vyjížděly naposledy modely Volkswagen Tiguan a Polo a také Škoda Rapid. Výrobní kapacita fabriky je 225 tisíc vozů ročně, v roce 2021 továrna vyrobila 118 000 vozů. Společnost také v Kaluze provozovala závod na benzinové motory s kapacitou 150 000 jednotek ročně.

Ruská pomsta za Královec? Rakety zasáhly prodejnu škodovek v Záporoží

Zdroje deníku Kommersant uvedly, že VW se pokusil restartovat ruskou továrnu sám odesláním komponentů z Turecka, ale nikdy se tak nestalo, protože centrála automobilky takové řešení zakázala kvůli obavám, že by mohly být považovány za obcházení sankcí Evropské unie, které omezují dodávky komponentů v hodnotě přes 300 eur do Ruska.

„Volkswagen zaujímá měkčí pozici v interakci s Ruskem: například na rozdíl od většiny evropských automobilek ve svých zprávách nenazývá současnou krizi ´válkou´, ale rusko-ukrajinským konfliktem,“ upozorňuje ruský deník Kommersant.

Ruská policie bude mít nedostatek aut, lady či moskviče nahradí škody

„VW měl také od roku 2012 smluvní montáž v závodech GAZ v Nižném Novgorodu, kde se do jara 2022 vyráběly vozy Škoda Octavia, Škoda Karoq, Škoda Kodiaq a Volkswagen Taos. Montáž byla ukončena loni v létě a VW oznámil její uzavření,“ píše agentura Interfax.

Mercedes ujíždí z Ruska, opustí i fabriku, kterou otevíral Putin