Společnost Avtotor uvedla, že kromě vozu Kaiyi E5 chce do konce roku spustit výrobu dalších tří modelů této čínské značky. Kaiyi E5 je sedan s délkou 4 666 milimetrů a rozvorem 2,7 metru, mírami tedy odpovídá Škodě Octavii, na rozdíl od ní je to ovšem klasický sedan. Vůz má pod kapotou motor typický pro soudobou čínskou produkci: benzinovou čtyřválcovou patnáctistovku. Přeplňovaný motor s výkonem 119 kW a 230 Nm je spojený buď s pětistupňovým manuálem, nebo s variátorovou automatickou převodovkou s devíti virtuálními stupni. Auto má mít zadní víceprvkovou nápravu.
Značka Kaiyi je neznámou i pro zasvěcené. Patří do čínského koncernu Chery, který ji založil v roce 2014. Tehdy se ovšem jmenovala Cowin a její kořeny sahaly k Seatu Toledo první generace, který od roku 2003 Chery vyrábělo v licenci; v roce 2009 uvedla automobilka celou řadu modelů pojmenovaných Cowin. Chery v rámci své restrukturalizace v roce 2018 prodalo 51procentní podíl v Kaiyi městu I-pin (Yibin), kde dnes automobilka sídlí. Kaiyi Automobile má mimo jiné designérské studio v metropoli automobilového designu, italském Turíně. Výrobní kapacita podniku je navržena na výrobu 300 000 vozidel ročně. Automobily se vyvážejí do více než 30 zemí a regionů světa.
V minulosti Avtotor vyráběl automobily německé značky BMW a jihokorejských značek Hyundai a Kia.
Avtotor má nyní uzavřené smlouvy ještě s dalšími dvěma čínskými automobilkami. Do úpravy továrny na výrobu modelů čínské provenience Avtotor investoval sto milionů rublů. „V rámci přípravy výroby bylo přenastaveno a přeprogramováno více než 200 položek robotického vybavení, zakoupeno elektronické nářadí, zaveden nový software pro testovací zařízení elektronických systémů a byly seřízeny prvky automatizovaných dopravníků,“ uvádí automobilka. Pilotní výroba probíhala od prosince 2022 do ledna 2023.
Výrobní linka Kaiyi E5 zaměstnává více než 400 lidí, včetně dělníků a inženýrského personálu.
Ladě dochází laky, auta nabízí už jen ve třech barvách |
Prozatím se auta skládají především z dílů dovezených z Číny, pracuje se ovšem na lokalizaci, jejíž podíl by se měl postupně zvyšovat. V počáteční fázi budou do Avtotoru putovat svařované a lakované karoserie s částečnou lokalizací komponentů první úrovně. „V budoucnu se počítá s přechodem na celý výrobní cyklus.
Společný projekt počítá s využitím lokálních komponent s postupným zvyšováním úrovně lokalizace. Pro každý model značky byly vytvořeny lokalizační plány, které stanoví konkrétní podmínky a povinnosti stran,“ uvádí ruská automobilka. „Multimodální logistika zahrnuje využití přístavů Dálného východu, železničních tratí Transsibiřské magistrály. Rovněž byly vypracovány možnosti zajištění logistiky pomocí trajektových linek (Petrohrad – Kaliningradská oblast).“
Gubernátor Kaliningradské oblasti Anton Alichanov v prosinci uvedl, že podnik plánuje v letošním roce vyrobit zhruba 50 000 automobilů.
Ruský automobilový trh obsadila Čína. Ostatní se stáhli, zbyla Lada |
„Další vyhlídky na rozšíření spolupráce jsou spojeny s projekty výroby elektromobilů, ale i dalších vozidel na alternativní paliva,“ uvádí Avtotor.
„Díky nové etapě komplexní strategické spolupráce mezi Ruskem a Čínou a také implementaci strategie One Belt, One Road (projekt nové „hedvábné stezky“ – pozn. iDNES.cz; více čtěte zde) se Rusko stalo jedním z nejdůležitějších trhů pro export čínských automobilů,“ řekl Han Ryong, generální ředitel Kaiyi International. „Ruský trh je pro Kaiyi nejdůležitějším strategickým trhem.“
Avtotor je největší výrobní podnik v Kaliningradské oblasti. Společnost byla založena v roce 1994 v Kaliningradu, s výrobou začal v roce 1997. Podnik jako první v Rusku zahájil výrobu automobilů zahraničních značek. Firma uvádí, že poskytuje zaměstnání pro více než 30 tisíc lidí pracujících v automobilce a v navazujících odvětvích. Za 25 let práce vyrobil Avtotor více než 2,5 milionu (více než 200 modelů) vozů světově proslulých značek.
Ruská policie bude mít nedostatek aut, lady či moskviče nahradí škody |
Celkový prodej aut v Rusku se v loňském roce, kdy Moskva rozpoutala válku na Ukrajině, snížil o 59 procent na 626 300 vozů, což představovalo nejslabší výsledek za několik desetiletí. Většina prodaných modelů byla ruské nebo čínské výroby.
K největším čínským značkám na ruském trhu patří právě Chery, společně se značkami Haval a Geely. Kromě toho také JAC, FAW, Dongfeng, Changan, Exeed, GAC, Foton a Omoda. „Ruský automobilový trh je už ze 78 procent čínský,“ uvedlo ruské sdružení prodejců automobilů ROAD v prosinci loňského roku.
OBRAZEM: Nové čínské moskviče vyjely z výrobní linky |
„Už několik měsíců se tak spekuluje, že právě Chery bude patřit mezi hlavní partnery ruských výrobců, kteří kvůli ruské agresi na Ukrajině a mezinárodním sankcím přišli o evropské či japonské a korejské partnery. Avtotor je tak možná jen jakousi první vlaštovkou,“ píše Aktuálně.cz.
Ruský automobilový trh je daleko od svého vrcholu z roku 2008, kdy se v Rusku prodaly téměř tři miliony vozů a kdy se také spekulovalo, že země předstihne Německo jako nejdůležitější automobilový trh v Evropě. Mezinárodní finanční krize a sankce, které následovaly po anexi Krymu, ale tento vývoj změnily.