Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výrobu škodovek a volkswagenů by v Rusku mohli obnovit Kazachstánci

Automobilový koncern Volkswagen chce prodat svůj montážní závod v ruské Kaluze. Potenciálním kupcem by mohl být kazachstánský výrobce automobilů. Uvedl to ruský list Vedomosti s odvoláním na nejmenovaný zdroj obeznámený se záměry společnosti. V Kaluze se montovaly rovněž vozy české automobilky Škoda Auto. Kazachstánská firma má s montáží škodovek zkušenosti.

Továrna Škody v ruské Kaluze byla otevřena v roce 2009. | foto: Škoda Auto

Podle listu by Volkswagen měl rozhodnout o závodu do konce letošního roku. Od roku 2022 plně zodpovědná za management i finanční řízení regionu Ruska za celý koncern Volkswagen značka Škoda.

Volkswagen v březnu oznámil, že do odvolání pozastavuje výrobu v závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu. Důvodem byly sankce uvalené západními zeměmi po invazi na Ukrajinu. S okamžitou platností byl také zastaven vývoz vozidel do Ruska.

„Do konce roku v Rusku nevyrobíme další vozy. Nevíme, co bude dál. Musíme počkat a sledovat další vývoj,“ řekl v květnu pro iDNES.cz Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škody Auto pro oblast výroby a logistiky. „Rozhodneme společně. Takto velké rozhodnutí nemůže udělat značka Škoda Auto sama,“ okomentoval rozhodování o dalším osudu výrobu v Rusku.

Výrobu spalovacích motorů udržíme do roku 2030, říká muž z vedení Škody

Podle zdroje listu Vedomosti by továrnu mohla koupit kazachstánská firma Asia Auto, která má mít podle listu licenci na výrobu vozů Volkswagen a Škoda. Výrobní závod založený v roce 2000 vyrábí od roku 2001 na lince, kterou koupil od firmy Valmet, jež na ní původně ve Finsku montovala saaby a porsche, auta různých značek, kromě škodovek také lady, modely korejské divize Chevroletu, ale také kie a ruské UAZy. Povětšinou šlo o maloobjemovou výrobu ze stavebnic CKD nebo SKD – tedy vozy vyrobené jinde a částečně rozložené.

Podle ruského listu Gazeta navštívili fabriku v Kaluze potenciální zájemci o její koupi z Rakouska a Kazachstánu za asistence zástupců ruského ministerstva obchodu a průmyslu.

Forma výroby CKD či SKD (Completely Knocked Down nebo Semi Knocked Down) bývá používána v zemích, které mají požadavky na lokální výrobu aut pro podporu zaměstnanosti a import hotových aut proto zatěžují vysokými cly; jednou z takových zemí je právě i Rusko.

Továrna v Kaluze měla kolem 4 200 zaměstnanců, kteří už ovšem podle informací iDNES.cz fabriku opustili s odstupným. Volkswagen je přímým vlastníkem závodu, který už čtyři měsíce nevyrábí.

Volkswagen má také dohodu o montáži několika modelů v závodě v Nižném Novgorodu, který vlastní skupina GAZ.

Šéf Škody převzal vedení VW. Velký rozhovor na rozloučenou pro iDNES.cz

„Samotné Rusko bylo naším velkým trhem, ovšem nikdy pro nás neznamenalo zásadní ekonomický přínos. Byl to po léta fungující byznys v náročném prostředí. Loni jsme skončili s dobrým výsledkem, ale celkový dopad na Škodu a koncern VW je malý,“ řekl v rozhovoru pro iDNES.cz bývalý šéf značky Thomas Schäfer.

Pro Škodu bylo Rusko v roce 2021 co do objemu prodejů druhým největším trhem. Značka tam prodala 90 400 vozů. Vzhledem k cenové politice a struktuře prodejů značky na ruském trhu, kde byl nejvýznamnějším modelem speciální model rapid s nízkou marží, byly příjmy vzhledem k obratu pro českou značku spíše menší (údajně srovnatelné s mnohem menším italským trhem). Kvůli ochranářským ruským clům na dovoz aut se navíc většina domácí poptávky po škodovkách pokrývala z produkce v Kaluze a Nižném Novgorodu, z Ruska do zahraničí se vyvážel naposledy před několika lety model Yeti, jehož výroba byla ukončena před pěti lety.

Od invaze Ruska na Ukrajinu koncem února se automobilový průmysl v Rusku téměř zastavil. Prodej nových automobilů v zemi v červnu meziročně klesl o 82 procent. Podíl na tom měl nedostatek dílů kvůli sankcím, prudce rostoucí ceny, které snížily poptávku, a odchod zahraničních automobilek, napsala agentura Reuters.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá nejeden majitel elektromobilu. K tomu je ještě nutné připočítat záměrně zablokovaná místa u nabíječek...

11. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Ztělesnění automobilové romantiky. Mercedes-Maybach SL představí na jaře

Advertorial

Nádherné tvary, špičkový jízdní komfort, propracované detaily a síla osmiválcového motoru. Přesně to jsou ingredience, které v novém roadsteru Mercedes-Maybach SL Monogram Series zajišťují, že si...

12. prosince 2024

Plíživé i razantní zdražování povinného ručení. Ceny zvedají nákladné opravy

S koncem každého roku se otevírá téma zdražení povinného ručení. Aktuální dotaz je to i v těchto týdnech, nicméně podle odhadů z pojišťoven a srovnávačů se žádného skokového navýšená bát snad...

12. prosince 2024

VW potřebuje zrychlit, zkrátit vývoj. A německé fabriky musí víc pracovat

Německé továrny automobilky Volkswagen (VW) musí fungovat efektivněji, uvedl finanční ředitel firmy Arno Antlitz. Jinak bude nutné snížit počet zaměstnanců a spolu s nižším ziskem bude klesat i...

12. prosince 2024

VW zvažuje, že odstěhuje legendu z Německa. Golf by mohl vyrábět v Mexiku

Německá automobilová skupina Volkswagen zvažuje přeložit výrobu vozů Golf z Wolfsburgu do zahraničí, píše s odkazem na své zdroje z firmy deník Handelsblatt.

12. prosince 2024

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...