Továrna Škody v ruské Kaluze byla otevřena v roce 2009.

Továrna Škody v ruské Kaluze byla otevřena v roce 2009. | foto: Škoda Auto

Výrobu škodovek a volkswagenů by v Rusku mohli obnovit Kazachstánci

  • 10
Automobilový koncern Volkswagen chce prodat svůj montážní závod v ruské Kaluze. Potenciálním kupcem by mohl být kazachstánský výrobce automobilů. Uvedl to ruský list Vedomosti s odvoláním na nejmenovaný zdroj obeznámený se záměry společnosti. V Kaluze se montovaly rovněž vozy české automobilky Škoda Auto. Kazachstánská firma má s montáží škodovek zkušenosti.

Podle listu by Volkswagen měl rozhodnout o závodu do konce letošního roku. Od roku 2022 plně zodpovědná za management i finanční řízení regionu Ruska za celý koncern Volkswagen značka Škoda.

Volkswagen v březnu oznámil, že do odvolání pozastavuje výrobu v závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu. Důvodem byly sankce uvalené západními zeměmi po invazi na Ukrajinu. S okamžitou platností byl také zastaven vývoz vozidel do Ruska.

„Do konce roku v Rusku nevyrobíme další vozy. Nevíme, co bude dál. Musíme počkat a sledovat další vývoj,“ řekl v květnu pro iDNES.cz Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škody Auto pro oblast výroby a logistiky. „Rozhodneme společně. Takto velké rozhodnutí nemůže udělat značka Škoda Auto sama,“ okomentoval rozhodování o dalším osudu výrobu v Rusku.

Výrobu spalovacích motorů udržíme do roku 2030, říká muž z vedení Škody

Podle zdroje listu Vedomosti by továrnu mohla koupit kazachstánská firma Asia Auto, která má mít podle listu licenci na výrobu vozů Volkswagen a Škoda. Výrobní závod založený v roce 2000 vyrábí od roku 2001 na lince, kterou koupil od firmy Valmet, jež na ní původně ve Finsku montovala saaby a porsche, auta různých značek, kromě škodovek také lady, modely korejské divize Chevroletu, ale také kie a ruské UAZy. Povětšinou šlo o maloobjemovou výrobu ze stavebnic CKD nebo SKD – tedy vozy vyrobené jinde a částečně rozložené.

Podle ruského listu Gazeta navštívili fabriku v Kaluze potenciální zájemci o její koupi z Rakouska a Kazachstánu za asistence zástupců ruského ministerstva obchodu a průmyslu.

Forma výroby CKD či SKD (Completely Knocked Down nebo Semi Knocked Down) bývá používána v zemích, které mají požadavky na lokální výrobu aut pro podporu zaměstnanosti a import hotových aut proto zatěžují vysokými cly; jednou z takových zemí je právě i Rusko.

Továrna v Kaluze měla kolem 4 200 zaměstnanců, kteří už ovšem podle informací iDNES.cz fabriku opustili s odstupným. Volkswagen je přímým vlastníkem závodu, který už čtyři měsíce nevyrábí.

Volkswagen má také dohodu o montáži několika modelů v závodě v Nižném Novgorodu, který vlastní skupina GAZ.

Šéf Škody převzal vedení VW. Velký rozhovor na rozloučenou pro iDNES.cz

„Samotné Rusko bylo naším velkým trhem, ovšem nikdy pro nás neznamenalo zásadní ekonomický přínos. Byl to po léta fungující byznys v náročném prostředí. Loni jsme skončili s dobrým výsledkem, ale celkový dopad na Škodu a koncern VW je malý,“ řekl v rozhovoru pro iDNES.cz bývalý šéf značky Thomas Schäfer.

Pro Škodu bylo Rusko v roce 2021 co do objemu prodejů druhým největším trhem. Značka tam prodala 90 400 vozů. Vzhledem k cenové politice a struktuře prodejů značky na ruském trhu, kde byl nejvýznamnějším modelem speciální model rapid s nízkou marží, byly příjmy vzhledem k obratu pro českou značku spíše menší (údajně srovnatelné s mnohem menším italským trhem). Kvůli ochranářským ruským clům na dovoz aut se navíc většina domácí poptávky po škodovkách pokrývala z produkce v Kaluze a Nižném Novgorodu, z Ruska do zahraničí se vyvážel naposledy před několika lety model Yeti, jehož výroba byla ukončena před pěti lety.

Od invaze Ruska na Ukrajinu koncem února se automobilový průmysl v Rusku téměř zastavil. Prodej nových automobilů v zemi v červnu meziročně klesl o 82 procent. Podíl na tom měl nedostatek dílů kvůli sankcím, prudce rostoucí ceny, které snížily poptávku, a odchod zahraničních automobilek, napsala agentura Reuters.

,