„Pozastavením obchodních aktivit v Rusku reaguje představenstvo koncernu Volkswagen na celkovou situaci, která se vyznačuje značnou nejistotou a rozvratem,“ řekla mluvčí Škoda Auto Simona Havlíková.
„Koncern Volkswagen přijal zprávy o válce na Ukrajině s velkými obavami a zděšením. Nadále doufáme v rychlé zastavení vojenských akcí a v návrat k diplomacii. Jsme přesvědčeni, že k udržitelnému řešení konfliktu může dojít pouze na základě mezinárodního práva,“ uvedla Škoda Auto.
Podle vyjádření Škody zastaví aktivity v Rusku celý koncern Volkswagen, a to až do odvolání. Zastaven až do odvolání je i vývoz aut ze skupiny Volkswagen do Ruska.
Ruský trh je jeden z nejvýznamnějších trhů značky Škoda ve světovém měřítku. V roce 2021 pro ni bylo Rusko druhým největším trhem. Škoda Auto zde prodala 90 400 vozů. Lze tak očekávat dopad na hospodaření firmy.
Škoda od letoška odpovídá za všechny aktivity koncernu VW v Rusku. Škodovky, volkswageny a audi se pro tamní trh vyrábí ve dvou továrnách.
Prvním je továrna koncernu Volkswagen v technologickém parku Grabtsevo ve městě Kaluga, které se nachází 170 kilometrů jihozápadně od Moskvy. První Škodu tam smontovali v roce 2009. Dnes tam vzniká vedle koncernových modelů i speciálně pro tamní trh uzpůsobená další vývojová verze Škody Rapid, která je na ruském trhu nejdůležitějším modelem značky.
Od září 2015 vyrábí automobilka v Kaluze také motory 1.6 MPI a loni v červnu společnost podepsala s Kalužskou oblastí memorandum o záměru vyrábět motor 1.4 TSI. Současná maximální kapacita závodů VW v Kaluze je 225 000 vozidel a 150 000 motorů ročně.
V roce 2012 byla na základě dohody koncernu VW s Olegem Děripaskou zahájena produkce škodovek v jeho závodě GAZ v Nižním Novgorodu, kontrakt byl později prodloužen až do roku 2025. Plánovaná výrobní kapacita továrny je 132 000 vozů ročně.
Také tam se dnes montují kvůli vysokým clům z takzvaných CKD sad (Completely-Knocked-Down) modely Kodiaq, Karoq a Octavia. Jedná se o postup, který zahrnuje montáž vozů z jednotlivých dovezených dílů. Továrna ale má svoji svařovnu i lakovnu.
Od května loňského roku se v továrně GAZu vyrábí Volkswagen Taos, model určený výhradně pro ruský trh, který je technicky velmi blízký modelu Karoq.
Vozy vyráběné v ruských závodech koncernu VW jsou určeny také k exportu do zemí CIS (Bělorusko, Ázerbajdžán, Kazachstán, Arménie, Tádžikistán, Uzbekistán). Také díly, ze kterých Škoda vyrábí auta v Rusku, jsou vyráběny lokálně. „V souladu s naší globální strategií cílíme na vysokou úroveň lokalizace výroby pro místní zákazníky,“ komentuje automobilka.
Podle internetových stránek vwgroup.ru má společnost Volkswagen Group Rus 4084 zaměstnanců. Koncern VW má v Rusku řadu dodavatelů a obchodních aktivit. Prodávají se zde vozy dalších značek VW, zastoupení tu má například výrobce nákladních automobilů a autobusů MAN, který rovněž patří do koncernu.
V Rusku bylo na výjezdu 34 zaměstnanců Škody Auto i s rodinnými příslušníky, automobilce se většinu z nich podařilo dopravit do Česka. Aktuálně podle mluvčí automobilky Simony Havlíkové zbývají v Rusku tři pracovníci i s rodinnými příslušníky. Odborářský předák Jaroslav Povšík před týdnem uvedl, že má Škoda své manažery též v kancelářích v Moskvě a v závodě MAN/Scania v Petrohradě.
Automobilky opouští Rusko
K bojkotu Ruska za jeho agresi vůči sousední zemi se v posledních dnech připojilo mnoho firem z různých odvětví a z mnoha zemí západní Evropy, Japonska i Spojených států. Z automobilek zastavily prodej do Ruska například švédská skupina Volvo, americký General Motors, britští výrobci luxusních aut Jaguar Land Rover a Aston Martin nebo německý výrobce vozů BMW. Agentura Reuters uvedla, že se to týká i největších japonských automobilek Toyota, Honda a Mazda.
Francouzský Renault pak ve svých závodech v Rusku příští týden kvůli logistickým potížím pozastaví některé provozy. Značka také vlastní podnik AvtoVAZ, který je největším výrobcem aut v Rusku; z loňských 1,7 milionu nových aut prodaných na ruském trhu bylo více než dvacet procent vozů značky Lada.
Škoda musela v tomto týdnu kvůli ruské invazi na Ukrajinu omezit výrobu v České republice. Potýká se s kritickým nedostatkem dodávek dílů od několika lokálních dodavatelů z Ukrajiny, což má dopad na některé modely. Škoda musela omezit například výrobu elektrického SUV Enyaq iV. „Naši odborníci usilovně pracují na hledání dostupných alternativ, které by napomohly zabránit dalším nepříznivým dopadům na výrobu,“ uvedla automobilka. Čtěte více zde.
Podle informací ČTK Toyota a Hyundai, další dvě automobilky vyrábějící vozy v ČR, neberou u Ukrajiny nebo Ruska žádné díly a výroba u nich běží naplno.
Díly a auta pro Rusko
České automobilky by úplným pozastavením exportu do Ruska mohly ročně přijít o více než 20 miliard korun. Jde o dodávky dílů pro tamní závody zejména Škody Auto, ale i export hotových vozů. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) a Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Podle mluvčího sdružení autoprůmyslu Vojtěch Severýna tvořil v roce 2020 export hotových vozidel do Ruska 360 milionů korun a vývoz dílů asi 22,5 miliardy Kč. Většinu z objemu dílů tvořily součástky pro škodovky vyráběné v Rusku.
Současný konflikt podle partnera EY pro automobilový sektor Petra Knapa představuje hrozbu úplné ztráty odbytu na ruském trhu pro západní dodavatele. „Rádi je postupně nahradí čínští a případně indičtí výrobci. Z pohledu celkového dopadu může být ještě horší výpadek klíčových subododávek a surovin z Ukrajiny a Ruska. Pokud se situace nevyřeší v horizontu několik málo týdnů, tak mohou být škody rozsáhlé a dopady ve smyslu ztráty výrobních objemů, zpoždění dodávek a dalšího nárůstu inflace značné,“ okomentoval.
Export českých automobilek směřuje z 83 procent do zemí Evropské unie.