Singapur vyhlašuje stop stav na prodej aut, víc se jich do ulic nevejde

  15:00aktualizováno  15:00
Mít v Singapuru auto je hodně drahý špás. Městský stát ležící na víc než padesáti ostrovech a ostrůvcích od února příštího roku vyhlašuje konečný počet aut, které mohou v jeho ulicích být. Radnice plánuje miliardové investice do hromadné dopravy.

Smog v Singapuru | foto: AP

Místní dopravní úřad (Land Transport Authority - LTA) stanovil koeficient růstu vozového parku osobních dopravních prostředků (aut a motocyklů) na nulu za rok, doteď to bylo 0,25. Toto opatření má platit do roku 2020. Koeficient nárůstu 0,25 zůstává do prvního čtvrtletí roku 2021 zachován pro autobusy a nákladní vozy.

Singapur takto pečlivě řídí množství aut v provozu. Právo vlastnit auto se tam navíc draží a při dovozu a nákupu auta se platí vysoké daně a poplatky.

Městský stát je jedno z nejhustěji obydlených míst na Zemi a má velmi propracovaný systém hromadné dopravy. Aktuálně zabírají komunikace dvanáct procent rozlohy státu a není výhled, že by se silniční síť měla rozšiřovat.

Od roku 2000 narostl počet obyvatel Singapuru o 40 procent na přibližně 5,6 milionu, v loňském roce tam v registru figurovalo víc než 600 tisíc aut. Mezi nimi také vozy taxislužby a alternativních dopravců typu Uber, které v Singapuru získávají na popularitě. Agentura Reuters uvádí, že ceny aut jsou tam asi čtyřikrát vyšší než ve Spojených státech.

Singapur v posledních letech rozšířil svou železniční síť o třicet procent, přidal nové silnice a další kapacity autobusové dopravy. Vláda chce v následujících pěti letech investovat 20 miliard singapurských dolarů (361 mld korun) do vlakové infrastruktury, další čtyři miliardy (100 mld korun) na obnovu a rozšíření vlaků a k tomu další čtyři miliardy singapurských dolarů do autobusové dopravy.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Pražský soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze...

Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy, tvrdí Toyota

Toyota Mirai

Cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná ceně hybridních modelů. Očekává to japonská...

Autofotka týdne: Elektrický tahač bez řidiče nastoupil do služby

Volvo Vera

Jmenuje se Volvo Vera a převáží náklad mezi logistickým střediskem a přístavem ve švédském Göteborgu. Obejde se bez...

Najdete na iDNES.cz