Smog v Singapuru

Smog v Singapuru | foto: AP

Singapur vyhlašuje stop stav na prodej aut, víc se jich do ulic nevejde

  • 39
Mít v Singapuru auto je hodně drahý špás. Městský stát ležící na víc než padesáti ostrovech a ostrůvcích od února příštího roku vyhlašuje konečný počet aut, které mohou v jeho ulicích být. Radnice plánuje miliardové investice do hromadné dopravy.

Místní dopravní úřad (Land Transport Authority - LTA) stanovil koeficient růstu vozového parku osobních dopravních prostředků (aut a motocyklů) na nulu za rok, doteď to bylo 0,25. Toto opatření má platit do roku 2020. Koeficient nárůstu 0,25 zůstává do prvního čtvrtletí roku 2021 zachován pro autobusy a nákladní vozy.

Singapur takto pečlivě řídí množství aut v provozu. Právo vlastnit auto se tam navíc draží a při dovozu a nákupu auta se platí vysoké daně a poplatky.

Městský stát je jedno z nejhustěji obydlených míst na Zemi a má velmi propracovaný systém hromadné dopravy. Aktuálně zabírají komunikace dvanáct procent rozlohy státu a není výhled, že by se silniční síť měla rozšiřovat.

Od roku 2000 narostl počet obyvatel Singapuru o 40 procent na přibližně 5,6 milionu, v loňském roce tam v registru figurovalo víc než 600 tisíc aut. Mezi nimi také vozy taxislužby a alternativních dopravců typu Uber, které v Singapuru získávají na popularitě. Agentura Reuters uvádí, že ceny aut jsou tam asi čtyřikrát vyšší než ve Spojených státech.

Singapur v posledních letech rozšířil svou železniční síť o třicet procent, přidal nové silnice a další kapacity autobusové dopravy. Vláda chce v následujících pěti letech investovat 20 miliard singapurských dolarů (361 mld korun) do vlakové infrastruktury, další čtyři miliardy (100 mld korun) na obnovu a rozšíření vlaků a k tomu další čtyři miliardy singapurských dolarů do autobusové dopravy.