Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velký Šéf naposled odhalil plány Fiatu: konec nafty, elektřina nastupuje

  19:00aktualizováno  20:01
Automobilka Fiat Chrysler (FCA) bude do konce tohoto měsíce bez dluhů a zbaví se nákladů, které jí zatěžovaly dlouhé roky. Prohlásil to šéf společnosti Sergio Marchionne při prezentaci strategie do roku 2022. Oznámil také konec dieselů a nástup elektromobilů.

Jeep už je dlouhodobě nejdůležitější značkou koncernu FCA. | foto: Jeep

Sergio Marchionne je s velkým náskokem největší showman mezi kapitány světového autoprůmyslu. Až odejde začátkem příštího roku šéf americko-italského koncernu Fiat Chrysler do důchodu, ubude legrace. Poslední měsíce autosvět s napětím čekal, jaké plány na příští roky Velký Šéf 1. června představí. Marchionne to udělal ve velkém stylu, jak jinak. 

Když Italo-Kanaďana Sergia Marchionneho, účetního, ze kterého jeho píle a vizionářský mozek udělaly multimilionáře, potkáte, nehádali byste, že máte před sebou jednu z největších osobností autoprůmyslu poslední dekády. „Capital Market Day“ koncernu FCA, který naposledy v kariéře vedl z pozice jeho šéfa, si náležitě užil. 

Muž, kterého za jeho kariéru u Fiatu snad nikdy nikdo nespatřil jinak než v černém svetru s lehkou patinou, předstoupil 1. června 2018 před akcionáře. A citoval Oscara Wildea: „Dobře uvázaná kravata znamená první vážný krok do života.“ 

Pak Marchionne rozepnul zip svého černého svetru, aby upozornil na modrou kravatu pečlivě uvázanou u límečku kostkované košile, a pokračoval: “Jak můžete vidět, já mám kravatu uvázanou dobře.“ A oznámil, že do konce června se automobilka zbaví všech dluhů, které jí roky tížily.

A pak kravatu odložil, aby vysvětlil, co čtvrté největší automobilce světa naplánoval do roku 2022.

A nutno dodat, že podle očekávání oznámil poupravení kurzu - jako už několikrát za dekádu, co vede značky Fiatu včetně Ferrari. Největší změnou je to, že musel vzít pod tlakem okolností a reality dnešního autoprůmyslu na milost elektrický pohon. 

FCA se tedy v příštích letech soustředí na SUV (to je dlouhodobá strategie, kterou už automobilka jde dlouhé roky) a nově i na vozy na elektrický a hybridní pohon. Do jejich vývoje hodlá investovat devět miliard eur (232 miliard Kč).

Marchionne (65) počátkem příštího roku svůj post opustí a znovu zdůraznil, že o nástupci se bude teprve rozhodovat. Nejčastěji se mluví o Alfredu Altavillovi, šéfovi Evropské části FCA, Miku Manleym, generálovi značek Jeep a RAM nebo Richardu Palmerovi, finančnímu řediteli skupiny.

Marchionne uvedl, že dieselové motory postupně zmizí z vyráběných osobních vozů do roku 2021. Plně elektrizovaný se stane model Fiat 500. Za finančně nejslibnější pak označil značky Jeep, RAM, Alfa Romeo a Maserati. 

Hlavní značkou koncernu je už roky Jeep, který v posledních čtyřech letech vždy prodal přes milion aut a podle italského magazínu Quattroruote tvoří 70 procent výdělků FCA. „Tento rok se dostaneme na 1,9 milionu aut,“ prohlásil Mike Manley, šéf Jeepu. Z toho v Číně to má být 330 tisíc aut. Globální trh s SUV má letos celosvětově dosáhnout 37 milionů aut a všechny subkategorie tohoto segmentu porostou, zaznělo na prezentaci FCA.

Marchionne zopakoval, že značka Fiat dostane novou úlohu. „Fiat nezmizí,“ řekl Marchionne. Už dříve prohlásil, že modely Panda a 500 (výrobu letitého Punta ukončí Fiat letos v srpnu) bude Fiat vyrábět v zemích s levnější pracovní silou (Srbsko, Polsko) a v Itálii bude vyrábět dražší modely, od jeepů, přes alfy po maserati.

Chrysler má pak zůstat významným hráčem na severoamerickém trhu.

Společnost také plánuje založit svou finanční divizi, která by nabízela půjčky na nákup automobilů.

Šéf automobilky FCA Sergio Marchionne

Automobilka předpokládá, že do roku 2022 se jí podaří zdvojnásobit provozní zisk před úroky a zdaněním (EBIT) na 13 až 16 miliard eur z loňských 6,6 miliardy. Počítá přitom s růstem prodejů v průměru o sedm procent ročně. Na dividendách chce v příštích pěti letech vyplatit šest miliard eur. Podle dosavadních výsledků by měla splnit nebo i překročit všechny cíle pětiletého plánu do roku 2018, především zlikvidovat celý svůj dluh do konce letošního června.

Nulový dluh pro automobilku podle Marchionneho znamená možnost více investovat a větší flexibilitu potřebnou pro největší převrat na automobilovém trhu. „Největší revoluci od dob, kdy auto nahradilo koně,“ řekl Marchionne.

A vysvětlil, že po éře budování solidních základů automobilky, čemuž věnoval první dekádu své vlády u Fiatu (v letech 2004-2014), pracoval právě na smazání jejího dluhu.

Hodnota FCA se podle Marchionneho zdvojnásobila. „Zatímco akcionáři našich deseti hlavních konkurentů ztratili průměrně šest procent,“ dodal.

K zásuvce

Velkým převratem je příprava elektrifikovaných modelů. V přípravě je hned pět variant elektromotorů použitých v závislosti na architektuře daného modelu.

Chystají se mildhybridy, fullhybridy, plug-in hybridy a plně elektrické modely. Každá připravovaná platforma má být připravena na zástavbu všech těchto variant pohonů.

Mark Chernoby, šéf vývoje vysvětlil, že změnu směru k elektromobilům si vyžádala poptávka trhu a stále přísnější emisní normy. Dvacet procent nabídky značky budou fullhybridy, nabíjecí (plug-in) hybridy a elektromobily. Mildhybridy pak mají mít dokonce čtyřicetiprocentní podíl v nabídce. Naopak v Číně a USA bude Chernobyho podíl elektrifikovaných aut nižší, kolem 15 až 20 procent.

Kromě hybridní a elektrické pětistovky potvrdil na rok 2020 uvedení hybridního provedení Jeepu Grand Cherokee (fullhybrid) a plug-in hybridní Wrangler a Renegade. Ve stejném roce má dorazit také plně elektrický supersport Maserati Alfieri.

V roce 2021 dorazí mildhybridní (48V) Renegade, plugin hybridní Alfieri a plně elektrický Jeep Grand Commander. Na rok 2022 je naplánovaná premiéra elektrického Maserati Quattroporte.

Tim Kuniskis naplánoval růst Alfě Romeo, kterou má na starosti. Základem nabídky budou nejnovější modely Giulia a Stelvio. K nim přibydou další dvě SUV - jedno menší a druhé větší než Stelvio. Dorazí také dvě další vyloženě sportovní alfy, které nahradí puristický model 4C nabízený dnes. Z prezentace Kuniskise italský automagazín Quattroruote také vydedukoval, že se chystá nová generace Giulietty.

Konstruktéři Alfy také pracují na prodloužených verzích Stelvia a Giulie, které se představí v Číně. Diesely pod kapotami těchto dvou modelů nahradí hybridní pohon ve všech třech formách: mild, full, plug-in.

Větší z modelů dorazí pod označením 8C a má to být vrchol nabídky sportovních modelů. Karbonová karoserie bude ukrývat uprostřed uložený šestiválec biturbo a na přední nápravě elektromotor. Celkový výkon bude přes sedm set koní, které auto rozjedou na stovku za míň než tři sekundy. Druhý projekt má znamenat návrat označení GTV. Bude to kupé odvození ze sedanu Giulia. Přes šest set koní dodá hybridní pohon v provedení Quadrifoglio, model má mít pohon všech kol.

Cílem Alfy je v roce 2022 prodávat 400 tisíc aut ročně.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...