Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Automatický semafor Pražany před 90 lety zaskočil, řidiči na něj nadávali

  11:00
První automaticky ovládané semafory se objevily v Praze před devadesáti lety, 21. ledna 1930, na křižovatce Václavského náměstí s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. Veřejnost je přijímala s velkou nelibostí. Řidiči si stěžovali, že je zařízení zbytečně zdržuje v jízdě a v tisku vycházely rozhorlené polemiky.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

K hromadění aut na některých frekventovaných místech v důsledku zavedení semaforů opravdu docházelo, ale to bylo dáno spíš živelností a nekoncepčností dopravy jako takové.

Střed Václavského náměstí byl v té době dopravně nejvytíženějším místem Prahy. Jak vyplývá ze záznamů ze sčítání motorových vozidel z let 1928 až 1930, zmíněnou křižovatkou projelo během dvanácti hodin ve špičce často i 17 tisíc aut. O instalaci semaforů na frekventované komunikaci se rozhodlo v souvislosti s rekonstrukcí vozovky na náměstí.

Při ní byly tramvajové koleje z původní polohy při chodnících položeny do středu náměstí na vlastní zvýšené těleso a dvě dopravní návěstidla byla umístěna na křižovatku s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí – jedno v každém jízdním pruhu Václavského náměstí –, tedy ve směru nahoru i dolů.

Oba semafory zavěšené na ocelových lanech mohly být podle potřeby řízeny ručně dopravním strážníkem, nebo automaticky. Zelenému i červenému signálu byla shodně vyhrazena doba 23 sekund, žluté světlo svítilo po dobu deseti sekund.

Kvůli dopravní novince vydalo dokonce policejní ředitelství v Praze vyhlášku, která se zabývala například způsobem řazení aut před křižovatkou. Platný uliční a jízdní řád z roku 1921 totiž o řízení dopravy na křižovatkách nic neuváděl a novelizován měl být až za rok.

Vůbec prvního semaforu, byť ručně ovládaného, se Pražané dočkali v prosinci 1927 na křižovatce Hybernské ulice s Dlážděnou a Havlíčkovou. Byla to čtyřstranná plechová skříň z dílny ČKD, vysoká 1,4 metru, se třemi barevnými čočkami, zavěšená na lanovém závěsu; k přepínání světel sloužil ruční paketový přepínač.

Třetí světelné dopravní zařízení v Praze bylo zprovozněno v dubnu 1930, tentokrát na dolním konci Václavského náměstí na křižovatce Můstek. A brzy následovala další čtyřsměrová návěstidla v centru Prahy a přilehlých oblastech, která byla zavěšená buď nad jízdní dráhou, nebo na kovovém stožáru uprostřed křižovatky. Neobešla se bez řadiče s pevným programem pro automatické ovládání.

Když za protektorátu zavedli Němci jízdu vpravo, prošel systém světelné dopravní signalizace v Praze výraznou proměnou. Původní čtyřsměrová návěstidla byla z centrální polohy nad křižovatkou vyměněna za jednosměrová zařízení na sloupcích při příjezdu na křižovatku, častokrát v kombinaci s přechodovým návěstidlem pro chodce. Dobové prameny uvádějí, že v roce 1939 byly v Praze instalovány semafory celkem na 33 křižovatkách.

Dnes semafory řídí veškerou dopravu v Praze, vybaveny jimi jsou všechny důležité křižovatky. V metropoli je dnes celkem přibližně 700 semaforů, z toho asi 130 je na světelných přechodech pro chodce. Ročně jich přibývá kolem dvaceti.

Historie semaforů v Praze

  • Řízení provozu na nejrušnějších křižovatkách zavedla Praha už v roce 1919. Dopravu korigoval strážník s gumovým obuškem. 
  • V roce 1927 strážníka nahradil první světelný semafor, a to na křižovatce ulic Hybernská, Dlážděná a Havlíčkova. I tak ale musel u světel zůstat člověk, který je ručně přepínal. Čtyřboký kvádr byl tehdy zavěšen uprostřed křižovatky a řídil najednou vozidla i chodce ze všech směrů.
  • První semafor bez obsluhy byl instalován uprostřed Václavského náměstí v lednu roku 1930. Modernější semafory začaly v metropoli fungovat až koncem 60. let.
  • Původní mechanický model s otáčivým válcem postupně nahradil systém rozsvěcovaný počítačem. 
  • Starší modely měly předem nastavený automatický program, který vždy ve stejném cyklu měnil červenou na zelenou a pouštěl vozidla i chodce.
  • Ve druhé polovině 80. let minulého století začala Praha stavět na křižovatkách a přechodech dynamické semafory. Ty umí reagovat na aktuální dopravní zatížení. Dokážou rychleji pouštět chodce nebo příliš dlouhou kolonu aut.
  • Mění i délku zelených a červených signálů. Zvyšuje se tím kapacita a plynulost dopravy a snižuje čekací doba na volno ve srovnání se zastaralým s pevnými programy.
  • Chytré semafory jsou vybaveny čidly či kamerami pro automobily a MHD a tlačítky pro chodce.
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe

14. května 2024

Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...