4. Minibusy a autobusy
Skupina D1
Do skupiny D1 spadají minibusy nebo vozidla, která jsou určena pro přepravu více než osmi, ale maximálně šestnácti lidí kromě řidiče. Jejich délka nepřesahuje osm metrů. K minibusu může být připojeno přípojné vozidlo o hmotnosti do 750 kilogramů.
Řidičák na malý autobus lze získat od jednadvaceti let, ale stejně jako u nákladních aut platí, že je potřeba mít řidičský průkaz alespoň na osobní auto.
Skupina D
Až ve čtyřiadvaceti letech (i v 21 letech, ale s omezením nebo v kombinaci s průkazem profesní způsobilosti s rozšířeným školením) a s řidičským oprávněním skupiny B pak můžete požádat o řidičské oprávnění skupiny D - klasický autobus. Do této skupiny spadají autobusy s více než osmi místy k sezení kromě řidiče, které nespadají do skupiny D1, ale také trolejbusy.
Řidičský průkaz na větší autobusy můžete uplatnit i na vozidla skupiny D1. K autobusům může být připojeno přípojné vozidlo do 750 kilogramů.
„Lidi často překvapuje, že o skupinu D můžete zažádat i v případě, kdy máte pouze skupinu B. Dříve byl totiž postup: B → C → D. Nicméně množství praktické výuky je v takovém případě více než dvojnásobné, než při rozšíření ze skupiny C. A možná i díky nedostatku řidičů se proces získání odborné způsobilosti k řízení zjednodušil,“ zmínil vedoucí autoškoly Dekra Martin Bednář.
Řidiči kamionů a autobusů podle něj stále zůstávají mezi těmi nejzkušenějšími, nejen z důvodu počtu najetých kilometrů, ale i množství absolvovaných hodin v autoškolách. Navíc musejí na každoroční povinná profesní školení řidičů, kde se dozvídají nové informace z mnoha oblastí souvisejících s dopravou a technikou vozidel.
„Minimální počet hodin rozšiřující výuky a výcviku u D ze skupiny B je 80 hodin, respektive 38 hodin teorie a 42 hodin praxe, ze které je 18 hodin věnováno jízdám. Nejčastěji se cena kurzů na C1 nebo C pohybuje okolo patnácti tisíc korun,“ uzavřel Bednář.