Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Řidičský průkaz neznamená, že umíte řídit. V autoškole vás to nenaučí

Zaplatíte několik tisíc, naučíte se testy a odjezdíte s instruktorem povinné jízdy. Úkolem je připravit se na závěrečné zkoušky před komisařem. Jedno je však jasné všem: v autoškole nikoho řídit nenaučí. Udělali jsme pokus s čerstvým držitelem řidičského oprávnění, nazvat ho řidičem totiž moc nejde.
Autoškola dnes vyjde na šest až osm tisíc korun. Důraz je kladen na teoretické znalosti, ale řídit absoloventi většinou neumějí.

Autoškola dnes vyjde na šest až osm tisíc korun. Důraz je kladen na teoretické znalosti, ale řídit absoloventi většinou neumějí. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Čerstvý řidič Tomáš celou dobu maloval čerta na zeď: „A co se stane, když to nabourám?“ Chtěli jsme vidět, co mladého Pražana naučili v autoškole. Závěrečnou zkušební jízdu udělal napočtvrté a od té doby seděl za volantem dvakrát.

Pražský provoz je pro prvořidiče zkouška ohněm, nic drsnějšího v Česku nezažijete. Byli jsme na Toma tedy mírní a odvezli ho do Mostu za instruktory kurzů řízení z polygonu na Autodromu Most. S šéfinstruktorem Jakubem Michalovičem vyrážíme do provozu neznámého města. Odpolední provoz je tak akorát, za půl hodiny se bude smrákat.

„Jak můžou takové lidi pouštět do provozu a dávat jim řidičák,“ píšu si druhou poznámku do notýsku. Nakonec se za to Tomovi v duchu několikrát omlouvám. Jakub Michalovič je kliďas, neřekne Tomášovi nic, ani když zapomene podřadit před zákrutou a auto na trojku s cukáním „chcípne“.

Na Tomovi je vidět, že má autoškolový dril. Pečlivě si nastavuje sedačku, svědomitě zapíná směrovky, sám pro sebe si komentuje, kde udělal chybu. Snaží se, nezmatkuje, ale sálá z něj nejistota. Hodně udělá strach z neznámého prostředí a auta. Navíc na něm visí dva páry očí.

Posadili jsme ho do úplně neznámého nového auta, chod a záběr spojky má příjemný a čitelný, ale dvě zhasnutí motoru Tomovi odpustíme, za těch pár kilometrů si rozjezdy osahal a jsou stále jistější.

S Jakubem Michalovičem oba mlčky šílíme z Tomášova úchopu volantu. „Jak jsi držel volant u zkoušek, takhle?“ ptá se instruktor a dívá se na dlaně zavěšené úplně nahoře na věnci volantu s dotýkajícími se palci. „Asi stejně, možná trochu níž,“ odpovídá Tomáš a naznačuje úchop „za deset minut dvě“. „Jenže volant se drží tady,“ ukazuje instruktor a přesouvá mu ruce do jediné správné pozice „tři čtvrtě na tři“. „To je nepohodlné,“ Tomáš potvrzuje, že tak ho volant nikdo držet neučil. „Když vybuchuje airbag, letí ven rychlostí 300 kilometrů v hodině, když mu budou překážet v cestě ruce, bude z toho ošklivé zranění. Navíc nemáš cit v řízení, nevíš, jak jsou natočená kola a hlavně nemůžeš rychle reagovat a otáčet volantem v dostatečném rozsahu,“ vysvětluje instruktor. Od té doby drží Tomáš volant dobře.

Je to kliďas. Asi je to tím, že ho při jedné ze zkoušek vyhodili za to, že jel na třicítce z kopce osmatřicet, ale ve městě striktně dodržuje všechny rychlostní limity. Na třicítce jede třicet, ani o kilometr víc. Na padesátce spíš méně. Nespěchá, pozorně sleduje. Nahoru řadí vcelku automaticky, ale zapomíná podřazovat a trápí motor v nízkých otáčkách těsně nad volnoběhem, občas se mu to za zatáčkou vymstí.

Chybí mu cvik, pohyby má naučené, ne zautomatizované. Z nerovozity dělá chyby, třeba při vjezdu na kruhový objezd si hlídá přednost zprava, i když má dát přednost autu jedoucímu po kruháči zleva. Přitom tři kruháče předtím i všechny následující projede správně.

Na dálnici nikdy nebyl

Až na zadní sedačku je cítit, že mu vysoké rychlosti nejsou příjemné. Když pak jedeme na čtyřproudovce osmdesát, je to pro všechny na palubě v tu chvíli na limitu. „Nebylo mi to příjemné, jet tak rychle,“ říká mi pak Tom. Nakonec prozradí, že po dálnici nikdy řídil. Nejvýš devadesátkou po okresce.

Přibližně ze stejné rychlosti měl pak ukázat instruktorovi na polygonu, jak naplno brzdí. Napoprvé zapomněl sešlápnout spojku, ABS si ani neškrtlo a motor kuckavě zhasl, napodruhé už to bylo po vysvětlení od odborníka mnohem lepší. „Brzdit správně, naplno když je třeba, neumí šedesát procent řidičů,“ komentuje Jakub Michalovič z Autodromu Most. Tomáše tím uklidní, ale uklidňující to moc není.

„V autoškole mě naučili ovládat auto,“ mudruje Tomáš, ještě než ho usadíme za volant. Michalovič to na závěr našeho testu ještě doplní druhou částí: „Ale nenaučí vás řídit“.

„Vždy ale záleží na instruktorovi,“ namítá na to Ondřej Horázný, předseda asociace autoškol, který vidí největší problém v tom, že se výuka přizpůsobuje závěrečným zkouškám a aktuální situaci. „Když je autoškola v místě, kde není široko daleko žádný kruhový objezd, tak se jízda po něm neučí. Stejně tak, když to je daleko na dálnici, nezkouší se jízda po ní. Když se ví, že komisař nezkouší parkování, tak se kolikrát v autoškole neparkuje ani necouvá,“ popisuje. Ale konečné rozhodnutí, kdo nakonec řidičák získá, a dostane tak do mnohdy nejistých rukou nebezpečnou zbraň v podobě auta, má nakonec komisař. Dříve závěrečné zkoušky prováděla Police ČR a od té doby, co zkoušení přešlo do civilního sektoru pod obce a města, šla jeho kvalita dolů, shodují se odborníci.

Držitel řidičského oprávnění

Tomáš seděl poprvé za volantem v autoškole. Český systém ovšem nevychovává řidiče, ale držitele řidičského oprávnění. Nějak mlčky se předpokládá, že vás od malička vozí na klíně za volantem táta na opuštěné polňačce a pak se nějak otrkáte. Jestli se absolvent vyjezdí a přežije to bez úhony, nechává dnešní systém výchovy na štěstí.

Michalovič Tomáše chválí, že jezdí opatrně, není nervózní a řídí plynule. „Hlavně jezdi bez stresu, každý někdy začínal, nenech se vyprovokovat nervozitou ostatních,“ radí.

A doporučí přihlásit se do kurzů, kde mu ukážou aspoň základy, jak řídit a na auto si dozadu nalepit začátečnické „zetko“. „Fakt to pomáhá, ostatní to upozorní a aspoň si dají odstup,“ radí Michalovič. Tomáš má řidičák tři týdny, se starším bratrem mají dohromady malé ojeté auto, na kterém se může a musí vyjezdit. Jakub Michalovič dává za příklad jednoho ze svých studentů: „Byl to kluk, kterému šlo řízení velmi dobře, rychle se učil. Táta mu koupil obyčejnou felicii za deset tisíc, ale k tomu kurzy řízení, které stály dokonce víc než to auto. Chtěl, aby se naučil hlavně řídit.“

Tomáš si tu krátkou zkušenost chválí: „Bylo to fakt zajímavé a poučné.“ Smutné na tom je, že těch pár jednoduchých rad, které mu řízení o dost usnadní, neslyšel už při druhé jízdě v autoškole před půl rokem.

Záleží na instruktorovi

Naprosté minimum zkušeností s reálným silničním provozem je u čerstvých absolventů alarmující. Podle šéfa Besipu Martina Faráře se na nové koncepci autoškolství pracuje, záleží ovšem na novém vedení ministerstva dopravy, zda tuto problematiku zařadí do svých priorit. Na tom, že aktuální stav není dobrý, se však shodnou všichni.

„Všechno závisí na přístupu a kvalitě vyučujícího a autoškoly. Někdo je nadaný pro řízení více, jiný méně, ale to má právě rozpoznat a zhodnotit instruktor,“ komentuje pro iDNES.cz bývalý učitel autoškoly, který nechce být jmenován. „Záleží na tom, jak posoudí žáka a zda si navzájem sednou.“ Když například žák dělá závěrečnou zkoušku na několikátý pokus, měla by podle něj autoškola sama navrhnout kondiční jízdu s jiným instruktorem, který některé věci vysvětlí jinak.

Tomovi měli i po vydání řidičáku rozhodně doporučit další kondiční jízdy, i když svůj úkol - dosáhnout toho, aby dostal řidičák - splnila. Vždyť teď bude jezdit s tunovým strojem, který může být v nejistých rukou velmi nebezpečný.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...