Škola smyku: co dělat, když to venku klouže

aktualizováno 
Zima je zkouškou řidičských schopností. I při pomalé jízdě se dá doslova vyletět ze silnice. Když dostanete smyk, uberte plyn, na brzdění je už v tu chvíli pozdě.

Ilustrační foto | foto: Fiat/Lancia

"Většina motoristů má špatné reakce a reaguje v okamžiku problému tím, že sešlápne brzdový pedál a čeká, co bude následovat. To je velmi nebezpečné," říká Jan Faktor z firmy Maxcars, která provozuje školu bezpečné jízdy.

Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se unáhlených reakcí, trhavých pohybů volantem a s pedálem brzdy i plynu zacházet velmi obezřetně.

Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

V zimním období hrozí akutní nebezpečí smyku, a to především v místech, kde se pod kola vozu dostanou rozdílné povrchy. Důležité je také sledovat venkovní teplotu, mokrá silnice mezi poli může být o pár metrů dál v lese namrzlá.

Jak na smyk

Průjezd zatáčkou by měl tedy vypadat takto: brzdím před ní, v zatáčce už ne. "Říká se, pomalu do zatáčky, rychle ven, ale to platí pro závodníky. Já to upravuji na pomalu do zatáčky, plynule při pravém okraji, pomalu ven," říká trenér mostecké školy smyku HCT Stanislav Procházka.

Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol, který u moderních aut převažuje. Jeho hlavním důvodem je nesprávně odhadnutá nájezdová rychlost do zatáčky s kluzkým povrchem – při najetí do zatáčky větší rychlostí se dostanou do smyku přední kola, tím se stává vozidlo neřiditelným a pokračuje po tečně ven z oblouku.

Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola "chytí" původní stopy.

Velmi důležité je situaci předvídat. Do zatáček je lepší menší rychlost, plyn můžeme přidat až ve druhé třetině zatáčky.

Přetáčivý smyk hrozí především u vozů s pohonem zadních kol (mercedes, BMW) nebo s motorem vzadu (Škoda 120, porsche), který dnes vyznávají hlavně sportovní auta. Smyk může být způsoben například rozdílnými povrchy pod koly nebo přílišným přidáním plynu na výjezdu ze zatáčky. Auto se při přetáčivém smyku stáčí dovnitř zatáčky, začíná rotovat kolem "čumáku".

Důležité je podchytit počáteční stadium smyku a začít včas reagovat. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem – ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "kontra" (točíme volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), případně ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu.

Jízda do kopce

V případě, že silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. S plynem je třeba zacházet velmi citlivě.

Jakékoliv jeho razantnější sešlápnutí způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší – druhý či první – rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat. Na silnici pokryté namrzlým sněhem už se také nemusíte rozjet.

Platí také nepsané pravidlo gentlemana silnic: když se na úzké cestě do kopce auta potkají, zastavuje ten, co jede dolů. Z kopce se pak rozjedete vždycky. Do kopce je to horší.

Jízda z kopce

Cesta z namrzlého kopce bývá občas adrenalinovým zážitkem. Auto má zablokovaná kola, nekontrolovatelně se šine dolů a není síla, která by je zastavila.

Už ve chvíli, kdy začne vozovka klesat, je třeba myslet na to, že budete muset zastavit. Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj). Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat, klidně i první rychlostní stupeň. Velkou roli hrají kvalitní zimní pneumatiky a váha vozu.

Neustále také sledujte místa kolem silnice, kam by bylo možné v případě nutnosti s autem doklouzat. A pozor, závěj, která vypadá jako měkká (a tedy vhodná o ni auto v nejhorším zastavit) může skrývat něco velmi tvrdého.

Přejíždění mezi zasněženými pruhy

Mezi zasněženými pruhy přejíždíme pouze v nejnutnějších případech, kdy je třeba objet například stojící vůz. Ve vyjetých kolejích se může skrývat vrstva vody či ledu, která způsobí rozdílné povrchy mezi koly, a akutně hrozí smyk.

"Špatnou reakcí, kterou provede 90 procent řidičů, bývá to, že začnou instinktivně natvrdo brzdit a točit volantem. Vůz však jede rovně "jako sáně" přímo na překážku. Před přejížděním z pruhu do pruhu co nejvíce snižte rychlost vozidla, vyšlápněte spojku, změňte jízdní pruh a spojku – při částečném přidávání plynu – pomalu pouštějte," radí Faktor

poslední záchrana

Když vůz dostane HODINY, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku.

Autor:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Dyson zrušil projekt elektroauta. Zvládne je každý a nedá se na nich vydělat

Známý výrobce vysavačů, vysoušečů vlasů i rukou a čističek vzduchu Dyson měl plány na vlastní elektromobil. Ty ale...

VIDEO: Jak zvládnout smyk. V autoškole to učí špatně, myslí si instruktor

Kdo skládal zkoušku z autoškoly, nejspíš si vzpomene na otázky týkající se smyku. V testu rozlišují přetáčivý a...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz