Renault a Nissan jednají o úplném sloučení, výsledek je však nejistý

  18:00aktualizováno  18:00
Francouzský výrobce automobilů Renault a jeho japonský partner Nissan Motor jednají o úplném sloučení. Informovala o tom agentura Bloomberg s odvoláním na zdroje obeznámené se situací. Rozhovory podle zdrojů trvají již několik měsíců, není však jisté, zda se podaří dosáhnout dohody.

Carlos Ghosn, vůdce aliance sdružující Renault, Nissan a Mitsubishi na autosalonu v Ženevě. | foto: Reuters

Automobilky Renault a Nissan již v roce 1999 vytvořily alianci a úzce spolupracují v oblasti technologií a nákupu. Dohoda o úplném sloučení by podle zdrojů tuto alianci ukončila a vytvořila z automobilek jediný podnik obchodovaný na burze. V jeho čele by stál Carlos Ghosn, který je nyní šéfem obou firem (jeho profil čtěte zde).

Sloučený podnik by mohl lépe konkurovat rivalům jako Volkswagen či Toyota. „Dosavadní aliance sice přinesla významné úspory, nejednotná vlastnická struktura však bránila plnému využití výhod vzájemného propojení automobilek,“ píše agentura Bloomberg.

Investoři zprávu o možném sloučení přivítali. Cena akcií Renaultu vzrostla až o zhruba osm procent a dostala se na nejvyšší úroveň za více než deset let.

Podle zdrojů by nicméně dosažení dohody mohlo být obtížené. V Renaultu vlastní 15procentní podíl francouzská vláda, která by mohla mít obavy ze ztráty svého vlivu. Mohou se rovněž objevit neshody ohledně toho, kde by měl mít sloučený podnik své sídlo.

Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Souhrnná tržní hodnota těchto dvou podniků přesahuje 60 miliard eur (1,5 bilionu Kč). Renault a Nissan po celém světě zaměstnávají více než čtvrt milionu lidí.

Nissan je navíc největším akcionářem japonské automobilky Mitsubishi Motors. V loňském roce automobilky Renault, Nissan a Mitsubishi prodaly celkově zhruba 10,6 milionu vozů, zatímco odbyt Volkswagenu činil 10,7 milionu vozů, upozorňuje agentura DPA. Francouzsko-japonská aliance všem tvrdí, že největším výrobcem aut na světě je ona (více čtěte zde).

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Najdete na iDNES.cz