Renault a Nissan jednají o úplném sloučení, výsledek je však nejistý

  18:00aktualizováno  18:00
Francouzský výrobce automobilů Renault a jeho japonský partner Nissan Motor jednají o úplném sloučení. Informovala o tom agentura Bloomberg s odvoláním na zdroje obeznámené se situací. Rozhovory podle zdrojů trvají již několik měsíců, není však jisté, zda se podaří dosáhnout dohody.

Carlos Ghosn, vůdce aliance sdružující Renault, Nissan a Mitsubishi na autosalonu v Ženevě. | foto: Reuters

Automobilky Renault a Nissan již v roce 1999 vytvořily alianci a úzce spolupracují v oblasti technologií a nákupu. Dohoda o úplném sloučení by podle zdrojů tuto alianci ukončila a vytvořila z automobilek jediný podnik obchodovaný na burze. V jeho čele by stál Carlos Ghosn, který je nyní šéfem obou firem (jeho profil čtěte zde).

Sloučený podnik by mohl lépe konkurovat rivalům jako Volkswagen či Toyota. „Dosavadní aliance sice přinesla významné úspory, nejednotná vlastnická struktura však bránila plnému využití výhod vzájemného propojení automobilek,“ píše agentura Bloomberg.

Investoři zprávu o možném sloučení přivítali. Cena akcií Renaultu vzrostla až o zhruba osm procent a dostala se na nejvyšší úroveň za více než deset let.

Podle zdrojů by nicméně dosažení dohody mohlo být obtížené. V Renaultu vlastní 15procentní podíl francouzská vláda, která by mohla mít obavy ze ztráty svého vlivu. Mohou se rovněž objevit neshody ohledně toho, kde by měl mít sloučený podnik své sídlo.

Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Souhrnná tržní hodnota těchto dvou podniků přesahuje 60 miliard eur (1,5 bilionu Kč). Renault a Nissan po celém světě zaměstnávají více než čtvrt milionu lidí.

Nissan je navíc největším akcionářem japonské automobilky Mitsubishi Motors. V loňském roce automobilky Renault, Nissan a Mitsubishi prodaly celkově zhruba 10,6 milionu vozů, zatímco odbyt Volkswagenu činil 10,7 milionu vozů, upozorňuje agentura DPA. Francouzsko-japonská aliance všem tvrdí, že největším výrobcem aut na světě je ona (více čtěte zde).

Autoři: ,

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Černá díra ve Frankfurtu. Nové BMW X6 obléklo nevídanou barvu

MW X6 Vantablack

„Černá barva neexistuje, je nejtemnějším odstínem bílé. A bílá také neexistuje, protože je nejsvětlejším odstínem...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Slovenský Defender umí všechno: může mít 400 koní a stát přes tři miliony

Land Rover Defender

Navázat na legendární produkt není jednoduché. Land Rover se k úkolu navrhnout nový Defender postavil čelem a ve zbrusu...

Najdete na iDNES.cz