Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Renault se bojí o díly na lady a výrobu v Rusku, řešit to má i český manažer

  20:00
Francouzský výrobce automobilů Renault se bojí o dodávky do svých ruských továren. Mohly by podle něj uváznout, pokud se zhorší napětí v rusko-ukrajinských vztazích. Informoval o tom list Financial Times. S problémy by se potýkaly dvě ruské továrny jeho podniku AvtoVAZ, které vyrábějí vozy Lada, a továrna na vozy značky Renault v Moskvě.

Lada 4x4 (Niva) HardCross | foto: Jiří Maříkpro iDNES.cz

Asi 90 procent prodejů ze závodů AvtoVAZ zůstává v Rusku, uvedl dnes generální ředitel Renaultu Luca de Meo. Ale „potenciálně by mohla nastat další krize dodavatelského řetězce spojená s díly, které by musely pocházet ze zahraničí,“ řekl de Meo investorům.

Prezident Vladimir Putin se v minulosti pokusil ochránit ruskou ekonomiku a průmysl země před možnými dalšími sankcemi prostřednictvím programu Pevnost Rusko, který omezuje vazby na zahraniční podniky. 

Na importovaná auta i komponenty je v Rusku uvaleno vysoké clo. Automobilky se tedy snaží nakupovat díly od domácích dodavatelů, často to je tak, že společně s výrobou přivedou výrobci aut do země také své komponentáře.  

„Automobilové závody, jako je Renault, však kvůli svému globálnímu působení stále silně spoléhají na dovážené komponenty,“ píše Financial Times.

De Meo listu sdělil, že firma nyní pracuje na studii, která by měla pomoct nalézt nové dodavatele pro jeho závody. AvtoVAZ vyrábějící lady dováží asi 20 procent součástek, moskevský závod Renaultu ale téměř 40 procent.

„Procházíme díl po dílu, když přicházejí z Číny, není to to samé jako z Německa nebo ze Spojených států,“ řekl de Meo.

Čech ve vedení AvtoVAZu

Jedním z manažerů, který bude novou situaci řešit, bude Jan Ptáček. Zkušený manažer na poli automobilového průmyslu je jedním z nejvýše postavených českých manažerů ve světovém autoprůmyslu.

Jan Ptáček, viceprezident pro marketing a prodej značky Lada v rozhovoru s iDNES.cz

Ptáček se kolem ruské automobilky patřící Renaultu pohybuje už dlouho. Nyní byl jmenován prvním výkonným viceprezidentem, bude dohlížet na vztahy se státní správou, kvalitu a spokojenost zákazníků, informační systémy a technologie. Bude také předsedat výboru pro plánování prodeje a výroby a bude zodpovědný za návrhy dalších synergií mezi AvtoVAZem a Renaultem. Ptáček už v minulosti pozici viceprezidenta v ruské značce zastával. Následně byl jmenován generálním ředitelem společnosti Renault Russia, tuto funkci si zachová i nadále. 

Jan Ptáček pracuje pro skupinu Renault více než 25 let. Kromě České republiky působil ve Francii, Rusku, Rumunsku a také na Ukrajině. Byl zodpovědný za uvedení značky Dacia do západní Evropy, představoval celému světu Renault Logan (ve východní Evropě pod značkou Dacia). V Rusku působí od roku 2008. Od května 2021 je členem představenstva АvtoVAZU, novou funkci přebírá od 1. března. Exkluzivní rozhovor s Janem Ptáčkem čtěte zde.

Renault se loni po dvou letech vrátil k zisku a hodlá s předstihem splatit státní pomoc, kterou dostal během pandemie. Skupina vykázala čistý zisk 888 milionů eur (21,6 miliardy Kč), a překonala tak odhady analytiků. V roce 2020 měla vinou pandemie covidu-19 rekordní ztrátu osm miliard eur.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...