Lada 4x4 (Niva) HardCross

Lada 4x4 (Niva) HardCross | foto: Jiří Maříkpro iDNES.cz

Renault se bojí o díly na lady a výrobu v Rusku, řešit to má i český manažer

  • 7
Francouzský výrobce automobilů Renault se bojí o dodávky do svých ruských továren. Mohly by podle něj uváznout, pokud se zhorší napětí v rusko-ukrajinských vztazích. Informoval o tom list Financial Times. S problémy by se potýkaly dvě ruské továrny jeho podniku AvtoVAZ, které vyrábějí vozy Lada, a továrna na vozy značky Renault v Moskvě.

Asi 90 procent prodejů ze závodů AvtoVAZ zůstává v Rusku, uvedl dnes generální ředitel Renaultu Luca de Meo. Ale „potenciálně by mohla nastat další krize dodavatelského řetězce spojená s díly, které by musely pocházet ze zahraničí,“ řekl de Meo investorům.

Prezident Vladimir Putin se v minulosti pokusil ochránit ruskou ekonomiku a průmysl země před možnými dalšími sankcemi prostřednictvím programu Pevnost Rusko, který omezuje vazby na zahraniční podniky. 

Na importovaná auta i komponenty je v Rusku uvaleno vysoké clo. Automobilky se tedy snaží nakupovat díly od domácích dodavatelů, často to je tak, že společně s výrobou přivedou výrobci aut do země také své komponentáře.  

„Automobilové závody, jako je Renault, však kvůli svému globálnímu působení stále silně spoléhají na dovážené komponenty,“ píše Financial Times.

De Meo listu sdělil, že firma nyní pracuje na studii, která by měla pomoct nalézt nové dodavatele pro jeho závody. AvtoVAZ vyrábějící lady dováží asi 20 procent součástek, moskevský závod Renaultu ale téměř 40 procent.

„Procházíme díl po dílu, když přicházejí z Číny, není to to samé jako z Německa nebo ze Spojených států,“ řekl de Meo.

Čech ve vedení AvtoVAZu

Jedním z manažerů, který bude novou situaci řešit, bude Jan Ptáček. Zkušený manažer na poli automobilového průmyslu je jedním z nejvýše postavených českých manažerů ve světovém autoprůmyslu.

Jan Ptáček, viceprezident pro marketing a prodej značky Lada v rozhovoru s iDNES.cz

Ptáček se kolem ruské automobilky patřící Renaultu pohybuje už dlouho. Nyní byl jmenován prvním výkonným viceprezidentem, bude dohlížet na vztahy se státní správou, kvalitu a spokojenost zákazníků, informační systémy a technologie. Bude také předsedat výboru pro plánování prodeje a výroby a bude zodpovědný za návrhy dalších synergií mezi AvtoVAZem a Renaultem. Ptáček už v minulosti pozici viceprezidenta v ruské značce zastával. Následně byl jmenován generálním ředitelem společnosti Renault Russia, tuto funkci si zachová i nadále. 

Jan Ptáček pracuje pro skupinu Renault více než 25 let. Kromě České republiky působil ve Francii, Rusku, Rumunsku a také na Ukrajině. Byl zodpovědný za uvedení značky Dacia do západní Evropy, představoval celému světu Renault Logan (ve východní Evropě pod značkou Dacia). V Rusku působí od roku 2008. Od května 2021 je členem představenstva АvtoVAZU, novou funkci přebírá od 1. března. Exkluzivní rozhovor s Janem Ptáčkem čtěte zde.

Renault se loni po dvou letech vrátil k zisku a hodlá s předstihem splatit státní pomoc, kterou dostal během pandemie. Skupina vykázala čistý zisk 888 milionů eur (21,6 miliardy Kč), a překonala tak odhady analytiků. V roce 2020 měla vinou pandemie covidu-19 rekordní ztrátu osm miliard eur.

,