Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

  16:00aktualizováno  16:00
S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně, zákazníci naopak požadují čím dál dražší výbavu.

Ford Fiesta | foto: Ford

Agentura JATO Dynamics zveřejnila svoji statistiku evropského trhu, ze které vyplývá, že takzvaná subkompaktní třída, kam patří třeba Ford Fiesta, Volkswagen Polo nebo Škoda Fabia, vykazuje za první pololetí letošního roku meziroční růst o pět procent a její tržní podíl dosáhl 21 %.

Došlo k tomu navzdory tomu, že dva velcí hráči – VW Polo a Ford Fiesta – přišli s generační obměnou, která vždy prodeje daného modelu na chvíli zbrzdí. Nejprodávanějším evropským malým autem je momentálně Renault Clio, Škoda Fabia je devátá.

Fotogalerie

Klíčem k úspěchu této třídy překvapivě není podbízení se cenou. Spíše naopak. Roste totiž zájem zákazníků o dražší výbavy a technologie, které byly ještě nedávno dostupné až ve větších autech. „Pozorujeme větší poptávku po lépe vybavených a dražších subkompaktech,“ řekl serveru Autonews Europe Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics.

Údaje shromážděné touto společností například ukázaly, že v Německu se podíl subkompaktů, prodávaných v horní hranici ceny na úrovni od 17 do 20 tisíc eur (440 až 520 tisíc korun), zvýšil v první polovině letošního roku na 34 %, zatímco loni to bylo jen 29 %. Podobné to bylo třeba také ve Velké Británii.

V České republice jsou malé vozy s tržním podílem 18,37 % (leden - září 2017) sice až na třetím místě za SUV a nižší střední třídou, ale i tady je o dražší a lépe vybavené vozy zájem.

Malá auta plná výbavy

Evropští zákazníci buď bohatnou, nebo jsou nuceni různými restrikcemi přesedat z větších aut do menších, a tak si dopřávají lépe vybavené verze. Mimochodem, právě kvůli tomu před lety také vznikla luxusní odnož Citroënu, značka DS.

Čísla evropského trhu jsou každopádně zajímavá. Základních provedení se v této kategorii prodá 12 %, prostředních výbav 14 % a těch vyšňořených (v průměrných evropských cenách nad 20 tisíc eur, v Česku dejme tomu 450 tisíc korun) je 74 %. Čtvrtinu prodejů malých aut v Evropě dnes tvoří SUV, tradičních aut typu Fiesty jsou dvě třetiny, 10 procent z toho tvoří malá MPV.

Například u modelu Škoda Fabia je za prvních devět měsíců letošního roku nejprodávanější druhá nejvyšší výbava Style, a to s 39 %. U Fabie Combi je pak tento poměr ještě vyšší – Style si objednalo hned 52 % zájemců o kombík. O startovací výbavu Active mělo zájem jen 27 % lidí u hatchbacku a 12 % u kombíku.

Ani v případě Volkswagenu Polo Čechům nevadí si připlatit. „V roce 2016 bylo pouze 7 % prodaných vozů Polo ve verzi Start, tedy v základní výbavě,“ říká David Valenta z importéra Porsche Česká republika. „Třináct procent prodejů představovala střední výbava Comfortline. Zbylých 80 % vozů mělo vyšší než střední výbavu. A téměř 30 % vozů Polo tvořily verze Highline, Cross a GTI, které obsahují velmi vysokou výbavu.“

Přesun nejmodernější techniky i do této třídy aut dokládá třeba nová generace Fordu Fiesta, která nabízí 15 asistenčních systémů, zatímco předchozí generace měla čtyři. Nové Polo nabídlo poprvé třeba adaptivní tempomat nebo digitální palubní desku. Montáž moderních technologií je také jedním z hlavních důvodů, proč Nissan přesunul výrobu aktuální generace Micry z Indie zpět do Evropy.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz