Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. ledna 2022 Zdeněk

Při nakládání kolíňat se najíždí naslepo na centimetry

Exkluzivně
Nacouvat s kamionem na metr přesně mezi ostatní, pod přísným dohledem bezchybně naložit deset aut a pak se s nimi jede třeba dva tisíce kilometrů do Barcelony. Rozvážet náklaďákem nová auta není žádný med, předvedli nám to u kolínské fabriky TPCA na malé citroëny, peugeoty a toyoty.

Doteď jsem myslel, že největší kaskadéři řídí cisterny, než jsem poznal „chleba“ šoférů vozících nová auta. V mrazivé fujavici na planině u kolínské fabriky TPCA, kde vyrábějí trio mrňousů Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo nakládá kamioňák auta bez pomoci. Je na to úplně sám, těm nejlepším trvá naložení deseti aut tři čtvrtě hodiny.

Nikdo mu neukazuje, kolik má místa, kolik ještě popojet, musí to mít v oku. Kolínská automobilka má normu deset centimetrů, tak blízko můžou být auta od sebe nebo od částí kamionu. Když pak naložený kolos potkáte na silnici, divíte se, že se neobouchají.

Přeprava a nakládání aut v TPCA Kolín

Auta se kurtují za kola, žádné stahování pružin nebo klínování podvozku, aby se auto nehoupalo. Jen zakurtovat kola, upevnit a nakládat další. Na nákladovém parkovišti je vše pod dozorem supervizora, ten vede nováčky v nakládání, hodnotí je a podává reporty. Sympatický chlapík, bývalý kamioňák, popisuje, co všechno sleduje a že do výkazu zaznamenává třeba i to, když jsou pojezdy náklaďáku špinavé nebo orezlé. Případná poškození nakládaných vozů nafotí, některé značky dokonce vyžadují nafotit každé naložené auto.

Nepříjemná je pro šoféra také samotná jízda. Souprava s těžkým nákladem vysoko nad zemí má vysoké těžiště a k tomu se umí auta na přívěsu v pružinách na rozkodrcané dálnici rozhoupat. „V jednom úseku na cestě do Maďarska máme pro řidiče doporučení nejezdit v rozbitém pravém pruhu,“ popisuje koordinátor přepravy Miloš Mrázek.

„Průměrný věk řidičů, kteří jsou schopni naložit kamion aut a jezdit s ním, je čtyřicet let, je potíž je sehnat,“ stýská si.

Přeprava a nakládání aut v TPCA Kolín

Šoféři jsou proškolení v nakládání jednotlivých modelů a ještě k tomu na daný typ kamionu s přesným provedením nástavby. Na každé se nakládají auta jinak. A pak tu jsou ještě požadavky automobilky, auta různých velikostí a provedení a s těmi všemi musí šofér sám najíždět s centimetrovou přesností, hlavně nic neodřít. Někdy musí couvat, třeba s autem, které má volant napravo. U některých značek a typů aut se prý stává, že vyjdou dveře auta tak, že nejdou otevřít. Tak se vylézá kufrem. „K nejčastějším poškozením při dopravě dochází na náraznících a dveřích řidiče,“ upřesňuje Mrázek. Zrcátka musí být při přepravě sklopená.

K tomu musí logistici myslet na národní předpisy, kvůli tomu se na jeden kamion do některých destinací nakládá o jedno kolíně méně, jen devět. „Nejpřísnější předpisy má Švýcarsko a třeba i Rumunsko,“ popisuje.

Přednost má nové auto

Na 24hektarové ploše logistického centra Gefco, které je přímo přilepené na fabriku TPCA v Ovčárech u Kolína, parkují tisíce aut. Dodržují se tu přísné předpisy. Ve fabrikách francouzského PSA se může jezdit maximálně třicítkou, jenže u Toyoty ještě o deset méně, a tak se jezdí v Ovčárech dvacítkou a se zapnutými varovnými blinkry. Mají tu i speciální předpisy: platí tu přednost zprava, k tomu má navíc přednost vždy nové (myšleno nově vyrobené) auto. A ještě jedna zvláštnost: peugeoty a citroeny parkují rovně, vyrovnané pravidelně vedle sebe, toyoty šikmo. Jsou přesně dané rozestupy (pro každý model jiné), na parkovacích místech na to mají extra značky.

Přeprava a nakládání aut v TPCA Kolín

Roční produkce kolínské fabriky je asi 300 tisíc vozů, kamiony a vlaky se o ně podělí přibližně napůl. Většina aut na ploše čeká pár dnů, málokdy se tam nějaké ohřeje přes měsíc. Když některá auta stojí na ploše déle, kontroluje se v předepsaných intervalech jejich stav: stárnutí, koroze, stav baterie, poškození. Auto od převzetí z fabriky po expedici prochází několikanásobnou kontrolou. Zaměstnancům i návštěvám zalepují cvočky, zipy a všechno kovové, co by mohlo nově vyrobená auta poškodit.

Fotogalerie

Na ploše je všech pět až šest tisíc peugeotů, citroënů, toyot, ale taky lexusů a fordů (areál je centrální sklad těchto značek pro Česko a v některých případech i okolní státy) odemčeno s klíčky ve dveřích a pod neustálým dohledem kamer a bezpečnostní služby. Je to nejjednodušší a nejrychlejší. Když nakládá řidič auta na kamion, vždycky auto zamkne a klíč nechá v následujícím autě, v kapse si pak nechává při převozu klíč od toho posledního.

Snahou je co nejvíc přesouvat přepravu na vlaky, je to ekologičtější a ve většině případů i lacinější. Gefco má vlastní speciální vagony a najímá si na to lokomotivy. Na jeden vlak se naloží 300 aut a pětičlenné partě to trvá 4,5 hodiny, spodní patro dvě a půl, horní o půlhodinu méně. 

A perlička na závěr: majitelem logistického firmy Gefco byl šedesát let francouzský koncern PSA, ale loni 75procentní podíl koupily ruské státní dráhy.

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Vyzkoušejte si další sadu nových otázek do autoškol

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily další sadu pětatřiceti nových otázek pro závěrečné testy v...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Koh-i-noor rozvíjí v Rožnově pod Radhoštěm výrobu pro elektroauta Tesla

Koh-i-noor holding rozvíjí v závodě v Rožnově pod Radhoštěm výrobní program pro elektrické automobily značky Tesla....

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Ojetiny vládnou Česku, prodá se jich třikrát víc než nových aut

Prodej ojetých aut v Česku se loni zvýšil o 4,4 procenta na 738 000 vozů. Jejich průměrná cena stoupla o 13 procent na...

Bez Italů by nebylo Volkswagenu. Vyrobili brouky, vymysleli golf

Premium Itálie uplynulého století hrála rozhodující roli ve vývoji automobilismu. Bez Italů by však možná nebyl ani Volkswagen....

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...