Pondělí 25. září 2023, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. září 2023 Zlata

Kamion vjel pod vlak. Ukazuje na nebezpečí zdánlivě přehledného přejezdu

  13:00
Na internetu se objevily záběry ze srážky vlaku s kamionem, která se stala v pátek 21. února nedaleko Staré Huti u Dobříše. Z palubní kamery projíždějícího auta je vidět i slyšet, že strojvedoucí osobního vlaku houkal před přejezdem, řidič kamionu přesto vjel na koleje. Následky nehody byli čtyři zranění.

Střet odehrál u obce Stará Huť nedalo Dobříše na silnici 114, kterou kříží koleje (trať číslo 210).

„Nehoda vlaku s nákladním vozem se stala na železničním přejezdu mezi Starou Hutí a Mokrovraty. Jeden ze tří vagonů vykolejil,“ řekla mluvčí příbramské policie Monika Schindlová. Na boku skončil přívěs kamionu, z něhož se vysypaly prázdné palety, které vezl do výrobny dřevních pelet a briket.

Na místo střetu vyjely jednotky profesionálních hasičů z Příbrami a Dobříše.

„Pracuji v areálu vedle přejezdu. Slyšeli jsme troubení a následný náraz. Běžel jsem hned k vlaku, kde jsem vykopl okno a pomohl lidem ven,“ uvedl pro magazín pribram.cz na místě svědek události.

Vina je samozřejmě na straně řidiče, strojvedoucí šoféra nákladního vozu varoval i houkáním. Diskutující na internetu ovšem upozorňují na to, že v daném místě, kde vede trať souběžně se silnicí, se vlak schová kamionu jednoduše do mrtvého úhlu.

„Každý kdo ale kamionem jezdí, ví, že doprava dozadu není moc výhled. Asi měl být bezohledný vůči ostatním, najet do protisměru a pak pomalu odbočovat doprava, aby byl autem kolmo ke kolejím. Pak by vlak viděl,“ píše jeden z diskutujících. V místě, kde je přejezd ihned za odbočkou doprava, se silnice v rychlém oblouku stáčí doleva.

„Je to opravdu složitý přejezd, který je kolikrát složitý pro osobní automobil, natož pro nákladní s vlekem. A co se týče světel na přejezdu - vzhledem k tomu, že se jedná o velmi frekventovaný přejezd, žádali jsme o umístěni světel v době, kdy probíhala rekonstrukce všech přejezdů, i jsme se chtěli finančně spolupodílet, ač je přejezd ve vlastnictví drah, ale bylo nám sděleno, že to není možné, že to v projektu není,“ píše na facebooku Zdena Minichthalerová.

V pátek se staly tři takové nehody vlaků: u Staré Huti, u Městce Králové a u Žatce. Všechny nehody mají stejného původce: nepozornost. Evropská agentura pro železnice uvádí, že v 98 procentech nehod na železničních přejezdech jde o pochybení na straně účastníků silničního provozu.

Na českých tratích je téměř osm tisíc přejezdů, zabezpečených závorami je z toho asi 1 400. Téměř čtyři tisíce jsou jen označené výstražným křížem. Podle Správce železniční dopravní cesty (SŽDC) počet takových přejezdů dlouhodobě klesá, a naopak přibývají přejezdy se zabezpečovacím zařízením doplněným o závory.

„Prosté doplnění přejezdu o závory však není levná záležitost. V ideálním případě, kdy stačí pouze doplnit stávající zabezpečovací zařízení o závory, se může jednat o jednotky milionů korun. Jsou i případy, kdy se kvůli modernizaci přejezdu musela měnit konfigurace přilehlého staničního zabezpečovacího zařízení, a to se již můžeme bavit o částce významně převyšující deset milionů korun,“ píše na svém webu SŽDC.

Dlouhodobá strategie správců železničních tras v celé Evropě je nahrazování přejezdů bezpečnými nadjezdy či podjezdy.

Všechny přejezdy jsou opatřeny čísly, která jsou umístěna na zadní straně skříně výstražníku (skříň se světly) nebo na zadní straně výstražného kříže. Po zavolání na tísňovou linku 112 a nahlášení čísla přejezdu je schopen operátor díky tomuto systému během několika minut zastavit provoz na dané trati.

Každý přejezd je označen číslem, v případě nehody jej bezpečnostní složky jednoduše identifikují

Jak se chovat na přejezdu

Nejzásadnější pravidlo je jednoduché: „Vlak má vždy přednost“. Brzdná dráha vozidel závisí na rychlosti, hmotnosti a adhezi, v každém případě se však u vlaků počítá ve stovkách metrů, a to i při relativně nízké rychlosti. „Nejrychlejší vlaky zastavují přibližně na vzdálenost 1 000 až 1 200 metrů,“ uvádí Centrum služeb pro silniční dopravu. „Než lokomotiva skutečně dobrzdí, tlačí auto před sebou mnohdy i 300 metrů.“ Pravidla, jak se chovat na přejezdu čtěte zde.

  • Nejčtenější

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

Autobus, který jezdí bez řidiče, je v Praze. Ozkoušet ho může každý

Na pražském Výstavišti jezdí autonomní minibus. Svézt se může zdarma i veřejnost. Během testovacího provozu je ve voze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

Bazarové Audi TT je prima sporťák pro každý den. Pětiválec žere gumy a spojku

Premium Když se řekne „kompaktní sportovní auto“, lidé si pod tím představí různé věci. Leckoho napadne třeba Mazda MX-5, BMW...

Autovzpomínka: Rozloučení s panem auťákem a jeho kouzelnou veteší

V tomto týdnu proběhlo rozloučení s Petrem Uhrem. Veteránistou, kamarádem, úžasným člověkem, automobilovým nadšencem...

V Číně mají největší dobíjecí stanici světa, dráty v ní má dravá domácí značka

Britská energetická společnost Shell v Číně otevřela svou největší dobíjecí stanici pro elektromobily na světě....

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Drahota změnila nakupování Čechů, obchodníci začínají s cenami brzdit

Inflace je v Česku stále vysoká, meziročně se drží na úrovni 8,5 procenta. Nakupování v akčních nabídkách a ve slevách...