Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

  • 15
Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po třiceti letech první čistokrevný supersport z Česka.

Od dob bájné Supertatry Metalexu a party kolem Václava Krále je Bohema první seriozní projekt supersportu české značky. Za Bohemou stojí společnost Praga, v současnosti globální hráč v různých závodních disciplínách na dráze i mimo ni po celém světě. Nad nejnovějším počinem značky patřící do konglomerátu firem vlastněných byznysmenem Petrem Ptáčkem má záštitu hvězda F1 a IndyCar Romain Grosjean. Ten Pragu ke stavbě silničního speciálu inspiroval a do projektu se i osobně zapojil. Mimo jiné auto intenzivně testoval na Slovakia Ringu. „Na silnici jedete plynule, auto absorbuje nerovnosti, můžete si popovídat se spolujezdcem a vše je v klidu. Pak jednoduše přepněte a jste na trati. Stejné oblečení, stejné auto, ale ten pocit se mění a vy posouváte limity a znovu a znovu sbíráte úžasné časy na kolo a objevujete neuvěřitelné možnosti Bohemy,“ líčí s tím, že má Praga stále ještě několik měsíců na to, aby doladila auto k homologaci pro běžný provoz a taky vylepšila časy na kolo na závodní trati.

Praga Bohema

Bohema navazuje na závodní speciály značky, Praga ovšem zdůrazňuje, že jde o zcela novou konstrukci, která nevychází z renomovaného závodního okruhového speciálu R1. Bohema nyní tedy usiluje o homologací pro jízdu na silnicích. Vznikne jich jen 89 na připomínku 89. výročí historického vítězství Pragy ve slavném závodě 1000 mil československých v roce 1933. Prodej odstartuje příští rok, na nákup budou zájemci vyrážet do dealerství, které automobilka otevře příští rok v Londýně. Cena je 1,28 milionu eur, tedy přes 32 milionů korun.

Karbonová dvousedadlová pragovka se svými parametry už řadí spíš do kategorie hypersportů. Uprostřed uložený, dvakrát přeplňovaný šestiválec 3,8 litru původem z Nissanu GT-R pohání silniční formuli s hmotností 982 kilogramů. „Krása tohoto motoru nespočívá pouze v jeho čirém výkonnostním potenciálu, ale také v jeho pověstné spolehlivosti a laditelnosti,“ dodává mluvčí značky Lucy Burmanová.

Nissan dodává pro Bohemu zcela nové motory, jež pak putují na úpravy k renomovanému britskému specialistovi, firmě Litchfield Engineering. Ten je rozebere a mimo jiné přestaví na mazání se suchou skříní, což sníží celkovou výšku hliníkového motoru o 140 mm.

Litchfield také provádí řadu úprav pro zvýšení spolehlivosti a výkonu, včetně výměny turbodmychadel. V základní specifikaci má Bohema výkon až 700 koní při 6 800 otáčkách za minutu a točivý moment 725 Nm od 3 000 do 6 000 otáček za minutu. Litchfield ovšem umí z motoru vyždímat až tisíc koní, připomíná Praga.

Český závoďák má novou verzi. Na pragovce zapracuje i slavný designér

Motor Bohemy je spojen se sekvenční převodovkou renomované firmy Hewland, která prostřednictvím robotické spojky umožňuje poloautomatický režim řazení. Poháněna jsou zadní kola.

Lehké vnější panely z uhlíkových vláken jsou připevněny k monokoku ze stejného materiálu. Dvoumístný kokpit pojme dva dvoumetrové lidi, má plně nastavitelné sedadlo řidiče, ale i volant a pedály. Praga ovšem dodává, že se našlo místo také pro zavazadlový prostor a nechybí klimatizace. Zdůrazňuje, že Bohema nabídne i výhled dozadu, to u závodních speciálů a supersportů nebývá vůbec běžné.

Uvnitř podběhů zadních kol jsou hluboké úložné prostory, pro které jsou k dispozici kožená zavazadla na míru, dostatečně velká pro helmu, závodní kombinézu a boty.

Interiér používá karbon, alcantaru a kůži. Je sestaven z 56 karbonových dílů, hmotnost kokpitu je pouhých 34 kg. Na konstrukci použili též slitiny hořčíku a titanu.

Odnímatelný volant obsahuje velký digitální displej, který zobrazuje rychlost, zvolený převodový stupeň, teplotu oleje a chladicí kapaliny, jízdní režim a výstražné kontrolky. Stejně jako u závodních speciálů jsou na něm různé ovladače. A pod volantem pádla řazení. V tenké středové konzole jsou pak další ovládací prvky včetně startovacího tlačítka, spouštěče hasicího zařízení a elektronické parkovací brzdy.

Podvozek je nastavitelný, nezávislé zavěšení schématu push-rod využívá tlumiče uchycené horizontálně. „V takto lehkém voze s pouhými 180 kg neodpružené hmoty byli vývojoví inženýři stále schopni udržet odpružení dostatečně pružné pro silniční provoz, aniž by se museli uchylovat k drahým adaptivním systémům odpružení,“ zdůrazňuje Lucy Burmanová.

Kola s centrální maticí mají průměr 18 palců vpředu a 19 palců vzadu. Brzdy využívají lehké 380mm karbon-keramické kotouče, do nichž se zakusují šestipístkové třmeny.

Praga spolupracuje s rallyovými týmy, ročně vyrobí kolem sedmi tisíc motokár, na kterých se závodí po celém světě již více než deset let, což z ní dělá jednoho z nejúspěšnějších světových výrobců motokár, který v uplynulém desetiletí dvakrát vyhrál mistrovství světa. Pragu R1 znají ve Velké Británii, kontinentální Evropě a Severní Americe. Od letoška se v Británii jezdí Praga Cup UK.

Působí také v letectví, díky tomu mají inženýři Pragy velké zkušenosti s aerodynamikou. Bohema tak má tvary šlechtěné v aerodynamickém tunelu týmu F1. Značka uvádí, že při rychlosti 250 km/h vytváří auto více než 900 kg přítlaku. Nejvyšší rychlost je něco málo přes 300 km/h.

„Pět let od začátku plánování projektu a testování na dráze a silnici prochází Praga Bohema v současné době finálním vývojovým programem ve Velké Británii, Evropě a na Středním východě a ve své finální výrobní specifikaci bude představena v první polovině roku 2023,“ upřesňuje mluvčí značky. „Nyní Praga přijímá objednávky a diskutuje s potenciálními prodejními a poprodejními partnery v zemích včetně Austrálie, Německa, Hongkongu, Japonska, Jihoafrické republiky, Španělska, Tchaj-wanu, Spojených arabských emirátů, Spojeného království a USA.“

Výroba hypersportu české značky má být v České republice zahájena ve druhé polovině příštího roku, přičemž na rok 2023 se plánuje výroba pouze 10 vozů. Přibližně 20 vozů ročně bude v následujících čtyřech letech vyrobeno ručně.

Slavná Praga

Od parních vlaků po „vejtřasky“

Praga vznikla v roce 1907 a proslula produkcí osobních vozů mezi dvěma světovými válkami, kdy byla největším tuzemským výrobcem aut.

Její kořeny ovšem sahají až na konec 19. století, kdy působila v těžkém průmyslu jako výrobce všeho možného, od mostů až po parní vlaky. Na počátku 20. století se přesunula do výroby vozidel, v roce 1907 vyrobila svůj první vůz a stala se významným výrobcem automobilů, motocyklů, užitkových vozidel a letadel.

Zprvu továrna vyráběla vozy podle zahraničního vzoru, například v licenci francouzské firmy Renault. V prosinci 1909 se poprvé objevilo jméno Praga a čeští konstruktéři začali pracovat na prvních vlastních automobilech.

Například v roce 1930 Praga vyrobila stejně aut jako všichni ostatní výrobci v Československu dohromady. Silnicím dominovaly zejména nákladní vozy značky Praga.

Společnost také vyvinula širokou škálu osobních automobilů a motocyklů, zejména během 30. let 20. století. Mezi ně patřila ohromující motorka BD500 a sportovní vůz Praga Alfa, který v roce 1933 vyhrál 1000 mil československých.

Po druhé světové válce výroba automobilů poklesla, když nová komunistická vláda nařídila Pragu zaměřit na výrobu nákladních automobilů a převodovek, nikoli silničních automobilů. Místo toho byla upřednostňována Škoda jako preferovaný výrobce automobilů v zemi, přičemž Tatra byla pověřena výrobou luxusních aut a nákladních automobilů.

Po typech RN, RND a ND přišel odolný slavný vojenský automobil Praga V3S. Ten se však od půlky 60. let vyráběl v letňanské Avii a ve Vysočanech, kde sídlila Praga, zůstala výroba převodovek.