Pátek 20. května 2022, svátek má Zbyšek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 20. května 2022 Zbyšek

Český závoďák má novou verzi. Na pragovce zapracuje i slavný designér

Česká značka Praga představila novou generaci svého závodního speciálu R1 určeného především pro vytrvalostní závody. Novinka přináší zásadní vylepšení a pojí se s ní i jedno velmi zajímavé partnerství. S Pragou na tomto voze bude spolupracovat slavný designér, který navrhoval mclareny, ferrari nebo mini.

Praga R1 je závodní speciál české značky (vyráběný na Slovensku), která s ním před lety našla zajímavou skulinu na trhu. Díky základní ceně kolem zhruba pěti milionů korun je vůz atraktivní vstupenkou do světa závodních aut s významným aerodynamickým přítlakem. V zatáčkách umožňuje jezdcům dosahovat přetížení až 3G. Je to auto postavené ve stylu závodních prototypů LMP, ovšem s cenou a provozními náklady na úrovni (nebo dokonce níže) než vozy kategorii GT. Praga vyzdvihuje, že o vůz se zvládne starat jediný mechanik.

Velké úspěchy slaví malá česká automobilka, která navazuje na tradici československé značky založené v roce 1907 (historii Pragy čtěte zde), především ve Velké Británii, kde Praga R1 loni ovládla závodní sérii Britcar Endurance Championship. V ní by letos mělo startovat nejméně deset speciálů R1, budou tu mít vlastní kategorii a pro příští rok výrobce plánuje značkový závodní seriál.

Pro letošek firma představila zbrusu nové provedení speciálu R1, který je již pátou generací vozu. I když si zachovává charakteristický účelový vzhled závodních prototypů jako předchozí provedení, je nová R1 skutečně nová a na voze nezůstalo nic původní. Monokok z uhlíkových vláken je zbrusu nový, nová je podlaha, přední splitter i zadní spojler, auto dostalo vylepšení motoru, přepracovanou elektroniku, větší nádrž, přepracované odpružení či nové světlomety.

„Nenechte se mýlit, i když zůstává silueta R1 na první pohled shodná s předchozími provedeními, téměř každá část vozu byla vylepšena a upravena tak, aby výsledek přinášel řidičům co nejlepší pocit spojení s vozem,“ říká Jan Martínek, vedoucí vývoje vozu. Auto má podle něj ve srovnání s předchozím provedením o 15 % vyšší přítlak a přitom o 5 % nižší aerodynamický odpor. Větší 92l nádrž (nárůst o 32 litrů) je vylepšením pro vytrvalostní závody, totéž platí o světlometech, které lépe vyhoví požadavkům na jízdu v noci.

Praga R1 2021

Pod kapotou speciálu zůstává dvoulitrový motor Renault Alpine laděný specialisty značky Praga. Výkon setrvává na úrovni 365 koní, což při hmotnosti auta 643 kilogramů představuje poměr výkonu a hmotnosti přes 567 koní na tunu. Inženýři vylepšili odezvu přeplňovaného agregátu na sešlápnutí plynového pedálu a zlepšili průběh výkonu a točivého momentu tak, že je auto mnohem ovladatelnější.

Krátce po představení novinky automobilka oznámila zatím trochu záhadnou spolupráci s automobilovým designérem Frankem Stephensonem. Výsledkem „kreativního partnerství“ má být již v průběhu letošního roku několik projektů, víc automobilka ani designér neprozradili.

Ikona automobilového designu

„Přísně aerodynamická karoserie, jejíž tvary jsou určené technickými požadavky, není srovnatelná s ničím jiným ve startovním poli. To ve mně budí nadšení, obdivuji design, který posouvá hranice možného,“ chválí Stephenson nový speciál Praga R1. „Máme několik nápadů na navazující projekty pro pozdější fázi roku 2021, teď se ovšem nemohu dočkat, až odhalíme překvapení, kterým naši spolupráci odstartujeme,“ dodává.

Co by tím překvapením mohlo být, o tom můžeme jen spekulovat. V podstatě může jít o cokoli, od nových „válečných barev“ pro závodní R1 až po designové úpravy případné silniční verze speciálu. Praga totiž kromě čistě závodních R1 vyrábí (v menších počtech) i provedení R1R homologované pro silniční provoz – a to zatím v nové generaci automobilka nepředstavila, Stephenson by mohl být pro takový projekt přínosem.

Frank Stephenson patří k nejvýznamnějším automobilovým designérům několika posledních dekád a má bohaté zkušenosti s návrhem jak běžných silničních aut, tak velmi „divokých“ supersportů. Než v roce 2017 pověsil na hřebík kariéru designéra u různých světových automobilek a založil vlastní designové studio, šéfoval od roku 2008 designu tehdy nově se formující divize McLaren Automotive. Pod jeho vedením vznikl design prvního novodobého sériového McLarenu, typu MP4-12C i modelů jako P1, 675LT, 570S a 720S.

Praga R1 2021

K McLarenu přestoupil z Itálie, kde krátce šéfoval designu značky Alfa Romeo, předtím vedl designové studio Fiatu a Lancie (pod jeho vedením vznikla krásná třetí generace Punta, model Bravo a z konceptu se v sériový vůz proměnil Fiat 500), ovšem zodpovědnost za design u masových značek si vysloužil svými úspěchy u Ferrari a Maserati.

Tady vedl designové práce na modelech jako Maserati GrandSport, MC12, nebo Ferrari FXX a Ferrari 430, spolupracoval také na uvádění designů Pininfariny do sériové výroby (Maserati Quattroporte, GranTurismo, Ferrari 612 Scaglietti). Před italskou kariérou Stephenson působil u BMW, navrhl dnes již ikonickou první generaci BMW X5 nebo první novodobé mini.

První vůz, kterým se Frank Stephenson proslavil, byl Ford Escort RS Cosworth, úpravy designu oproti běžnému sériovému Escortu byly jedním z raných úkolů Stephensonovy kariéry. Charakteristický obří dvojitý zadní spojler je jeho dílem. Skvělý skicař s hlavou plnou nápadů čerpá inspiraci mimo jiné z přírody (jak tvoří, sledujte zde). Vzhledem k jeho výsledkům jsme skutečně zvědavi, co Stephenson a Praga předvedou.

Autonovinky týdne: Bezejmenné superferrari a ochutnávka nové fabie

Ferrari 812 Superfast V12 Special

Automobilky už nečekají na tradiční akce a představují novinky průběžně celý rok. Ferrari v...

Češi levná auta nekupují, jsou ochotni připlácet, říká šéf Škody v ČR

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO Škoda představila inovovanou verzi svého SUV Kodiaq a chystá start prodeje elektrického modelu...

Jarní autonovinkou je elektrická Škoda Enyaq, ocenění jsou i čtenáři

Virtuální autosalon 2021 / Škoda Enyaq iV

První ročník virtuálního autosalonu iDNES.cz skončil. Defilé automobilových novinek korunovalo...

Hlasujte pro autonovinku jara. Ve hře jsou pneumatiky a spousta aut

Autosalon iDNES.cz / Autonovinka JARO 2021

Dejte hlas autonovince letošního jara, která vás nejvíce zaujala, a vyhrajte jednu ze třiadvaceti...

Porsche Taycan Cross Turismo. Elektrické kombi má i speciální nosič na kola

Porsche Taycan Cross Turismo

Tři roky po premiéře studie elektrického kombi představuje Porsche sériové provedení Taycan Cross...

  • Nejčtenější

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Fabrika na baterie elektroškodovek připomíná laboratoř. Dělník se musí vybít

Premium Před nástupem do práce je třeba se vybít. A to doslova. Každý, kdo v novém provozu na kompletaci baterií pro...

Nová auta pořád nejsou. Na některá se čeká až rok a čtvrt

Čekací lhůty na nová auta se stále prodlužují. Na některé modely si čeští zákazníci počkají dokonce až rok a čtvrt....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ženy zůstanou po nehodách uvězněné ve vracích častěji než muži

U žen je zhruba dvakrát větší pravděpodobnost než u mužů, že po havárii zůstanou uvězněné ve vozidle. Liší se také typ...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

Týden plný cen od LOVI
Týden plný cen od LOVI

Soutěžte s námi po celý týden o krásné výherní balíčky pro svoje zlatíčka.

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...