Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V Praze sváží odpad bateriovým popelářským autem nadšenkyně elektromobility

Potkat za volantem autobusu či tramvaje ženu, to už přestává být neobvyklé, u těžkého nákladního vozu však jde stále o čestné výjimky. Ovšem aby jemná ženská ruka krotila popelářské auto, navíc plně elektrické, to už je nejméně republikový unikát. A to neuvěříte: ona dáma se jmenuje Lenka Popeláková.
Lenka Popeláková řídí v Praze elektrický kuka vůz Renault

Lenka Popeláková řídí v Praze elektrický kuka vůz Renault | foto: Michael Kudela

Za volant kuka vozu usedla Lenka Popeláková před pěti lety tak trochu náhodou: na doporučení známého se šla pozeptat, jestli by to pro ni vůbec mělo smysl. Dnes je respektovaným členem početného týmu pražské pobočky svozové firmy a „popelaření“ se stalo osudem celé rodině: do firmy zlákala svého manžela a pracuje zde i syn. Na to, že je vlastně Popelkou, je také náležitě hrdá.

Navíc letos usedla nejspíš jako první popelářka u nás – a kdoví, jestli ne v celé střední Evropě – do plně elektrického svozového automobilu, který firma AVE pořídila mezi vůbec prvními a na zkoušku, jak se osvědčí. Dojezd v městském provozu není takový problém, protože vystačí tak akorát na směnu, přes noc se akumulátory s rezervou nabijí „do plných“, takže šoférka může brzy ráno vyrazit do provozu.

Lepší než TDI, hodnotí služební elektromobil strážník z Tábora

Vůz má rovněž své výhody z hlediska každodenního provozu. „Má pohodlnější pérování, je tichý a elektromotor zajišťuje skvělý záběr. A nemusím stát frontu na naftu, když se všichni ve firmě rozhodnou tankovat,“ přidává další výhodu spokojená řidička, která dokonce prozradila, že elektromobil byl její sen i v soukromém životě, a teď si užívá tichou a ekologickou jízdu i s kuka vozem.

Ale jak se vlastně vůbec stane, že od pohledu jemná blondýnka usedne za volant kolosu o hmotnosti až 26 tun? Paní Popeláková nepřestává překvapovat: „Jsem vyučená automechanička, takže jsem si řidičák skupiny C musela udělat už na střední škole.“

Co vás to jako dívku napadlo, studovat obor automechanik?
Auta mě bavila od mládí, taťka je všeuměl a pořád se v něčem vrtal, k 18. narozeninám nám poskládal auta, takže jsem měla k oboru vždy blízko. Bavily mě věci kolem motorů. Ovšem na autě si už raději nic neopravuji, mám to totiž zakázané. (úsměv)

Ale? To si říká o vysvětlení…
Já si občas při opravě něco udělám. Bratrovi jsem sundávala pneumatiky z ráfku a ujela mi páka a trefila jsem se do obličeje. Takže mi současný manžel řekl, ať raději nic takového už nedělám.

A po škole jste se profesi věnovala?
Pracovala jsem u firem dodávajících náhradní díly do autoservisů, a proto se mi hodilo, že se v oboru orientuji. Původně jsem plánovala jít do nějaké dílny, práce měl lákala, ale zkrátka přišly jiné nabídky, pak mateřská… A když jsem hledala novou práci, známý mi doporučil jít k AVE jako řidička.

I když jste řídila jen v autoškole? To chce trochu odvahy.
Prostě jsem šla na pohovor, vyšlo to. Dali mi důvěru, týden mě zaučovali a vysvětlovali, v čem se liší jízda se svozovým autem, pozorovala jsem, jak funguje nástavba. A za týden se jelo do provozu!

Lenka Popeláková řídí v Praze elektrický kuka vůz Renault

Vysoká škola couvání

Bylo to těžké?
Řidičák jsem dělala se spíš menším ivekem, tady jsem dostala třínápravový kolos, který má dlouhý převis, zadní řiditelnou nápravu a musíte si hlídat manévrování v zatáčkách. Ale šlo to. (úsměv)

Opět nezbývá než smeknout – řekla byste o sobě, že jste odvážná?
Možná bude výstižnější tak trochu blázen? (smích) Ale je pravda, že jsem docela často mluvila o tom, že bych chtěla zkusit řídit tak velké auto, pak jsem o té myšlence zase pochybovala… Ale jakmile se objevila příležitosti u firmy AVE, řekla jsem si, že to musím zkusit, třeba už jinou šanci mít nebudu. A vidíte, jsem tady právě pět let.

Jaké bylo vaše první svozové auto?
Hned jsem dostala Mercedes! Ale zpočátku jsem byla nervózní, to se rozumí. Sedíte velmi vysoko, auto je velké a těžké. Na začátku mi pomáhal jeden kolega popelář, vždycky mě navigoval při couvání do nějakého úzkého prostoru.

To se cení.
Jednou mě nacpal do takové úzké cesty, já couvala až úplně na konec, oči navrch hlavy, a když jsme odtamtud odjížděli, tak mi říká: „No vidíš, ani to nebolelo, většinu řidičů sem ani nedostanu!’

Tak když ani couvání nebyl problém, to vypadá, že jste se se vším vypořádala?
Je to i díky tomu, že ve firmě máme moderní auta, která skvěle fungují, elektromobil disponuje dokonce třemi kamerami, velká zrcátka jsou všude, a kde je hodně těsno, ukáže kolega z posádky. Za směnu se po Praze hodně couvá, ale zvládnout se to dá. Starám se i o nástavbu, to jsem odkoukala z kamery, jak se s ní zachází, pravidelně se musí vyčistit a promazat. Není to složité, ale abych byla upřímná, vždycky se najde nějaký galantní spolupracovník, který se toho ujme. (smích)

A pak že ženy nemají v práci výhody! Ale vážně: říká se, že lidé u svozové služby při sobě drží, je to pravda?
Vše je o lidech, a zvláště na větších pobočkách můžete najít lidi různého druhu, ale já jsem se zde v naprosté většině případů setkala jen s bezva chlapy, kteří rádi pomohou.

Pracuje zde i manžel, není to spíš tím? Že si všechny hezky srovná…
Kdepak, on nastoupil po mě, před tím byl dlouhá léta automechanikem, ale když viděl, jak si v práci libuji, rozhodl se, že se dá také k popelářům. My jsme vůbec taková popelářská rodina, manželův syn tady pracuje také.

A ještě se jmenujete Popelákovi. Šéfové musejí být nadšení z tak loajální rodiny, která dělá popelářům doslova dobré jméno.
Když jsem se vdala – to zde ještě manžel nepracoval – přišel kolega a velmi opatrně, aby ostatní neslyšeli, se ptá: „Kluci říkali, že ses prý vdala a jmenuješ se… Já jsem to vlastně zapomněl, jak se jmenuješ?’ Raději to nechtěl sám říct, protože byl přesvědčený, že je to fór. Říkám: „Popeláková“. A on se rozzářil: „Tak oni nekecali!“

Lenka Popeláková řídí v Praze elektrický kuka vůz Renault

Elektromobil? Splněný sen!

Jenže je tu ještě jedna důležitá věc, která vás odlišuje: asi jste první a nejspíš i jediná řidička elektrického kuka vozu v republice?
Možná ano, mám k elektromobilitě blízko, zajímá mě už dlouho i u osobních aut. Při nákupu staršího vozu ovšem musí být člověk opatrnější kvůli stavu baterií, i když na to existuje diagnostika. Takže bych si přála, aby náš příští domácí automobil byl elektrický.

I v tom jste široko daleko výjimka. Čili když přišel do firmy elektromobil, stoupla jste si první do řady?
Myslím, že jsem hlavně vyjádřila nečekaně velké nadšení. (smích) Pro jiného představuje takový vůz moc novinek najednou, další mají ohledně elektrického pohonu skepsi, u tohoto konkrétního vozu si například musíte zvyknout na pomalejší funkci nástavby.

Ta ovšem nesouvisí s elektrickým pohonem, nebo ano?
Ne, je to taková konstrukce. Ale já už jsem si zvykla, že to pomalu zpracovává papírový odpad, a posádka proto musí u každého kontejneru trávit o něco více času. Ve výsledku to tolik nevadí, protože naším hlavním limitem je dojezd, na ten se musí brát ohled.

Jaký je tedy dojezd, asi nejdůležitější údaj elektrických vozů?
Kdyby se s autem jen jezdilo, ujelo by 200 kilometrů, což pro kuka vozy stačí bohatě. Jenže hodně energie si bere právě nástavba, čímž omezuje celkový dojezd, a to třeba i na půlku. Stává se, že dojíždím zpět s osmi deseti procenty v akumulátorech. I na to si musí řidič zvyknout, protože to zní děsivě, ale když víte, že v cíli můžete nabíjet, je to vlastně využití dané techniky naplno. Ze začátku, než jsem tuto vlastnost elektromobilů přijala, jsem stresovala dispečera, že pár posledních popelnic už raději nevyvezu, ať přijede jiná posádka. Ale ukázalo se, že trasa je vybraná dobře a zvládáme to.

Protože nabíjíte přes noc nabíječkou s menším výkonem, tak akumulátoru tak velké vybíjení navíc tolik nevadí…
A i když je skoro prázdný, stihne se do rána nabít do plna. Navíc nemusím stát frontu na naftu, když se kolegové ve firmě rozhodnou tankovat na naší interní čerpací stanici!

Lenka Popeláková řídí v Praze elektrický kuka vůz

Elektrický pohon u kuka vozu dává smysl

„Lidé na popeláře často mávají, ale za mým elektrickým se otáčejí i ti, od kterých bych to nečekala. Často se zastaví a ptají se, jak se s autem jezdí. Samozřejmě nejčastěji je zajímá dojezd,“ říká Lenka Popeláková, která nám nabídla, že s ní můžeme udělat rozhovor přímo v kabině. „Odpověď není snadná, protože hodně záleží na profilu trati a zátěži, důležité je, že baterie vydrží na celou směnu.“

Kromě trochu jiné přístrojové desky a ukazatelů je bílý Renault stejný jako podobné vozy. Za jízdy můžeme potvrdit, jak je tichý, překvapivá je i dynamika. Během rozhovoru ale stojíme v depu a celou dobu se vůz nabíjí – vlastně nezahálí, ani když není v pracovním režimu. „Nejvíce se mi na něm líbí, že je tichý, má odpich a vynikající je také komfort pérování,“ shrnuje jeho řidička první zkušenosti po 5 000 kilometrech.

Ve firmě AVE mají jednoduchou nabíječku, která pro dané účely bohatě stačí. Nákladnější zařízení by dokázala nabíjet rychleji, ale pro svozový vůz to není nutné – v noci nejezdí. Pozvolnější doplňování energie má pozitivní vliv na životnost článků.

Proč vlastně do firmy elektrický kuka vůz pořídili, přibližuje Milan Korecký, ředitel logistiky společnosti AVE CZ: „Do našich provozů postupně nasazuje vozidla s elektrickým pohonem, protože zvláště v kombinaci s nainstalovanými fotovoltaickými elektrárnami umožňují efektivně využívat obnovitelné zdroje energie, šetřit přírodu i finance. Důležitým faktorem je také plnění legislativních podmínek pro podporu nízkoemisních vozidel ve veřejných zakázkách. Vždy se zaměřujeme na inovace v odpadovém hospodářství, proto je elektromobilita nedílnou součástí našich dlouhodobých plánů.“

„Na střechách našich provozoven v Praze, Kolíně, Jindřichově Hradci a Františkových lázních jsme instalovali fotovoltaické panely s výkonem od 66 do 94 kW. Elektrárny vyrobí celkem 295 MWh a ušetří celkem 120 tun ekvivalentu CO2,“ dodává Milan Korecký.

Vedle nového Renaultu používá AVE, český lídr v oblasti odpadového hospodářství, ještě například elektrický lehký užitkový automobil Goupil G5E s průměrným dojezdem 80 až 100 km, který již tři roky pomáhá s rozvozem materiálu při blokovém čištění ve Františkových Lázních, osobní vůz Hyundai eKona či elektrický skútr a elektrokola – ta se uplatní ve městě hlavně při kontrolní činnosti.

Lenka Popeláková řídí v Praze elektrický kuka vůz

Elektrický kuka vůz v číslech

    • Typ: Renault E-tech D WIDE P6x2
    • Pohon: dva synchronní motory o výkonu 370 kW
    • Převodovka: dvoustupňová
    • Akumulátory: lithium-iontové 265 kWh, 600 V
    • Poháněná kola: zadní, znak náprav 6x2, třetí náprava zatáčecí a odlehčovací
    • Nástavba: SEMAT 21 m3 s lineárním systémem stlačování, Automatický Vyklápěč Zoeller 2322 je připraven pro instalaci vážního a identifikačního systému pro sledování doplňkových provozních dat svozu odpadu
    • Užitečná hmotnost: 9 540 kg
    • Celková hmotnost: 26 000 kg
    • Nejvyšší rychlost: 88 km/h (el. omezena)
    • Jízdní dosah: v plné zátěži kolem 140 km
    • Nabíjecí výkon 22 až 150 kW
    • Doba nabíjení: z 20 na 100 % přibližně za 8 hodin
Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

Největší bateriové úložiště energie v Evropě se nachází v Pillswoodu ve...

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...