ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ÖAMTC

Téměř polovina škod motocyklů se týká skútrů, hlásí pojišťovny

  • 14
Zvyšující se obliba skútrů se projevuje v nárůstu počtu škod, které jejich řidiči způsobují. Téměř polovina nehod motocyklů, které pojišťovny řeší, se podle nich týká právě skútrů. Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) se v Česku každoročně registruje 5 000 až 7 000 nových motocyklů do kubatury 125 ccm, ojetých motocyklů celkem je přihlašováno až 18 000.

Od ledna roku 2013 může každý držitel řidičského oprávnění skupiny B vyrazit na silnici se skútrem s objemem motoru do 125 ccm (více čtěte zde). Od té doby sledují pojišťovny také růst nehodovosti. „Polovina nehod, které u jednostopých vozidel řešíme, se týká právě skútrů,“ uvedl mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek. V důsledku nové legislativy podle něj téměř vymizely skútry o objemu 50 ccm a většinou se jezdí na stopětadvacítkách.

Více skútrů v provozu registruje i pojišťovna UNIQA. „Zatímco mezi motocyklisty s vyšší kubaturou je podíl viníků nehod poměrně vysoký, u řidičů skútrů je nižší,“ uvedla mluvčí pojišťovny Eva Svobodová. U skútrů podle ní nebývají zranění vzhledem k omezené rychlosti tak vážná, ale je mezi nimi hodně lidí bez adekvátní výstroje. „Často jezdí v žabkách, nemají chrániče holení, kolen, nártů a chybí jim rukavice. I malý pád znamená relativně větší zranění,“ doplnil Igor Sirota z Ústředního automotoklubu ČR (sledujte unikátní crashtest - zde).

V cenách oprav jsou mezi jednotlivými skútry velké rozdíly (velký srovnávací test skútrů čtěte zde). Zatímco nové levnější čínské skútry lze pořídit v ceně kolem 30 000 korun, některé japonské stroje mají pořizovací cenu vyšší než 300 000 korun. Tedy i ceny oprav se mohou výrazně lišit.

„Při škodách na motocyklech obecně platí, že položí-li řidič motocykl na bok, vznikají škody podobné těm, které způsobí řidič automobilu při jeho převrácení. Často je tak výsledkem havárie likvidace formou totální škody, kdy náklady na opravu jsou vyšší než tržní cena pojištěného skútru. Při nižší pořizovací ceně je potom riziko toho, že havárie bude totální škodou vyšší,“ upozornila Svobodová.

Rostoucí obliba skútrů je podle Siroty jednoznačně pozitivním trendem. „Je to rychlá a efektivní doprava, v porovnání s auty navíc ekologická. Také je to skvělá příležitost pro začátečníky, jak se naučit v silničním provozu jezdit,“ míní Sirota. Odhadl, že v důsledku koronaviru budou skútry nejen v tuzemsku ještě oblíbenější.

,