Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na velký skútr už není třeba řidičák. I přesto běžte do motoškoly

  11:52
Letos poprvé můžete řídit silný skútr, i když jste na motorce v životě neseděli. Doporučujeme pořídit si speciální oblečení a zaplatit si několik kondičních jízd v motoškole.
Legendární skútr Vespa vyrábí italská firma Piaggio.

Legendární skútr Vespa vyrábí italská firma Piaggio. | foto: Matěj olivapro iDNES.cz

Od ledna platí nový zákon, který výrazně mění pravidla pro řízení "jednostopých vozidel", tedy skútrů a motocyklů. Největší změnou pro širokou motoristickou obec je zařazení skútrů s obsahem motoru do 125 ccm pod řidičské oprávnění na osobní auta. Řídit je může každý, kdo vlastní řidičský průkaz skupiny B, nezáleží přitom, jak dlouho.

Podmínkou však je, že stroj musí mít automatickou převodovku. Novinka se proto týká hlavně skútrů a ne malých motocyklů. Nemůžete tedy řídit například Jawu Pionýr, která má sice menší objem, ale manuální převodovku. Pokud máte řidičák, ve kterém je uvedeno, že můžete řídit motorku do 50 ccm se skupinou B, můžete jezdit na pionýru i nadále.

Vespa LX 125i: Toužíte-li po klasice a výjimečnosti, pak potřebujete symbol...

Vespa LX 125i

Dosud bylo možné s řidičákem na auto řídit pouze malé padesátky s maximální rychlostí do 45 km/h a to už dávno neodpovídalo charakteru a rychlosti provozu ani zvyklostem v okolních zemích.

Není to však jediná změna. Podstatné je také posunutí věkového limitu pro řízení velkého motocyklu s výkonem nad 35 kW (to jsou velmi zhruba řečeno stroje do kubatury 500 ccm, pak už bývají silnější).

Kdo na motorce nikdy neseděl, může na takovouto "velkou mašinu" až od 24 let, ale kdo bude mít dvouletou praxi na motocyklu s nižším výkonem, můžete za řidítka už v 21 letech.

Jaký stroj vybrat

Skútrů je na trhu spousta. Při výběru si uvědomte, jak často budete na skútru jezdit, co od něj očekáváte, zda budete jezdit sami a jenom po městě, nebo i se spolujezdcem a na delší trasy. Záleží na tom, kolik peněz na koupení skútru uvolníte. Můžete sáhnout po zavedené značce s dlouhou tradicí a jistotou prvotřídní kvality a výborných jízdních vlastností, nebo dát přednost novým hráčům na trhu, kteří zaujmou nízkou pořizovací cenou.

Výbava nesmí chybět

Až si vyberete vhodný skútr, nezapomeňte si nechat stranou část peněz na kvalitní výbavu. I malý skútr do 125 ccm může jezdit rychlostí nad 100 km/h, a proto je nutné vybavit se minimálně kvalitní přilbou, rukavicemi a pevnou bundou s chrániči. Na skútr se nejčastěji používají otevřené přilby, které se snadno nasazují a snímají. Přilba by měla být vybavena alespoň malým vyklápěcím plexištítem na ochranu očí, alternativou jsou větší sluneční brýle.

Kdo si hodně cení svého zdraví, může sáhnout po integrální přilbě s ochranou celé hlavy i obličeje a vyklápěcím plexištítem. V nabídce jsou buď levnější přilby z termoplastu (od 2 000 korun), nebo dražší a ještě pevnější přilby z karbonových vláken (od 5 000 korun). Rozhodně se však vyhněte levným přilbám z tržnice za pár stokorun, které nemají označení evropských bezpečnostních norem CE.

Bunda na skútr by měla být ušita z kůže nebo odolného textilu, jako je například cordura. Na loktech a ramenou by měla mít ochranné protektory z materiálů pohlcujících energii nárazu. Aspoň základní protektor by měl být i na páteři, ale mnohem jistější je obléci si speciální "páteřák", který se v poslední době objevuje i v různých sportech, třeba při lyžování. Podobné požadavky platí i pro rukavice. Ty zimní raději nechte doma a pořiďte si speciální s ochrannými "slidery" na dlaních a prstech.

V nabídce už jsou i elegantní bundy pro skútraře, které mají veškeré potřebné protektory, a přitom jsou často k nerozeznání od civilního oblečení. Na druhé straně můžete svoji bezpečnost zvýšit i výběrem bundy v hodně výrazné barvě nebo dokonce svítivé žluté reflexní úpravě.

Maxon Ardour 125: Už druhým rokem je Maxon v Čechách nejprodávanějším skútrem,

Maxon Ardour 125

Pro první zkušenosti běžte do motoškoly

Pokud s jízdou v jedné stopě nemáte zkušenosti a rozhodnete se usednout na skútr, je ve vašem vlastním zájmu seznámit se s ovládáním a základními dovednostmi při řízení. Měli byste se naučit bezpečně ovládat brzdy a vyzkoušet si rozdíly mezi brzděním na suchu a na mokru. Je také nutné osvojit si několik dalších zásad, jako je brzdění před zatáčkou a ne až v ní, ale třeba i správné sledování provozu a směru jízdy.

Rozhodně není od věci podívat se na internet a objednat se na kurz do některé z motoškol. Je jich celá řada, mají k dispozici skútry speciálně upravené pro výuku, na nichž vás naučí základní ovládání stroje, ale i chování v krizových situacích, jako je například tvrdé brzdění nebo vyhýbání překážce. Věřte, že ve velkoměstě takové dovednosti potřebovat budete.

27. července 2012

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...