Čínský skútr loncin: obratný a levný

aktualizováno 
Čínské motorky se narozdíl od aut uchytily v Evropě docela dobře. Na českém trhu se od loňského roku snaží ukousnout nově svůj díl značka Loncin. Milovníci motorek o ní možná slyšeli loni, kdy v seriálu MotoGP 125 v barvách Loncinu závodil Čech Jakub Kornfeil.

Loncin LX125A | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V Evropě toho o Loncinu zatím moc nevíme, je to ale jeden z největších výrobců motorek na světě. Ročně jich vyrobí dva miliony a k tomu další tři miliony motorů, které dodá ostatním značkám, třeba BMW a Gileře.

Letošní novinkou je velký dvanáctikoňový skútr Loncin TH125A. Jako by z oka vypadl Hondě SH125i, v přímém srovnání s ní prohrává. Jenže honda stojí skoro dvojnásobek co tenhle číňan, který je za pětačtyřicet tisíc.

Motor potřebuje rozcvičku

Pohledný skútr pohání čtyřtaktní jednoválcová "stopětadvacítka", spřažená s variátorem. Je dostačující, jen běží v až nepřirozeně vysokých otáčkách. Výkon motoru rozhodně stačí, udávaná osmdesátikilometrová maximálka se dá držet pořád, kopec nekopec. Tachometr ukáže i hodnoty přes stovku (udávaná maximální rychlost je 95 km/h), pak se tříciferná hodnota na displeji rozbliká.

Loncin LX125A

Úplně syrový motor nového stroje vydával zpočátku divné kovové zvuky. Až se zajede, mělo by to být lepší. Pravděpodobně stejného původu byl další neduh: Než se kapalinou chlazený jednoválec zahřál, prvních pár set metrů vůbec nejel. Studený motor neměl výkon. Když chtěl jezdec přidat z volnoběhu na rozjezdu, motor se udusil ve dvou tisících otáčkách. Když máte výjezd z garáže do kopce, nevyjedete. Ráno je tedy nejlepší motorku nastartovat a teprve se jít obléci.

Ze sedmilitrové nádrže si při rychlých pojížďkách po pražském okruhu loncin bral kolem 3,5 až 3,8 litru na sto kilometrů. Na jednu nádrž se dá najet kolem 160 kilometrů, takže budete tankovat pomalu každý druhý den. Dávejte si pozor na palivoměr, spodní čtvrtka ubývá doslova před očima. A taky pozor u benzinky, hrdlo nádrže má podivný tvar. Pistole jde zasunout asi jen tři centimetry. Musíte tankovat pomalu a když pistoli správně nazasunete, teče benzin ven.

Loncin LX125A

Dobrý podvozek

Podvozek má dobrou geometrii, chová se neutrálně. Výhodou jsou velká kola, takže na rozbitých silnicích netrpíte na každé díře. loncin je dobře ovladatelný, ve městě jste parádně obratní. Na proplétání se kolonami je tenhle skútr ideální.

Na brzdy si musíte zvykat. Je velký rozdíl mezi přední a zadní - zadní moc nebrzdí, přední je za studena hodně ostrá. Musíte být opatrnější, protože když prudčeji zabrzdíte, jdou tlumiče až nadoraz.

Velké problémy máte na silnici z kočičích hlav, i při dvacetikilometrové rychlosti jdou tlumiče až nadoraz, hrbolatá silnice je rozvibruje a ty pak netlumí. Jednotlivé díry nejsou pro loncin problém, nesmí jich být ale moc po sobě.

Skútrař sedí na hladkém a málo tvarovaném sedle z klouzavého materiálu; ocení, že je obrovské, takže ve dvou se dá jezdit v pohodě. Spolujezdec se může držet za velká ucha nosiče vzadu, stupačky působí hezky festovně a jsou dobře velké. Jen musí oba dávat pozor na stojánek, který když je sklopený, hodně trčí do boku, řidič o něj můžete škrtnout při rozjezdu nohou. Víc než normálně chrastí plasty, nevypadají tak ušlechtile jako u japonského předobrazu, ale tragické to není.

Pod sedlem je - na tak velký skútr - malý úložný prostor. Je jen na malou skútrovou helmu, takže se tam velká integrální nevejde. Do malého prostoru pod řidítky se vejde jen peněženka, mobil a kapesníčky už tam k ní nenacpete.

Loncin LX125ALoncin LX125A

U testovaného exempláře svítilo tlumené světlo mnohem výš než dálkové. V noci se proto jinak, než na "dlouhé" světlo jezdit nedalo. Otázkou je, zda to byla vada našeho loncina, nebo je to nějaká asijská vychytávka. Hezky vidět je diodové světlo vzadu. Líbí se dobrá velká zrcátka, která jdou dobře nastavit a neklepou se.

Trochu nešikovně je rozvržený přístrojový štít: na digitální rychloměr nevidíte bez toho, abyste museli sklopit hlavu. V zorném poli máte naopak palivoměr, který si můžete prohlížet až při čekání na zelenou.

Jednou z nejdůležitějších komponent skútru bývá houkačka, její spínač je ale dost dole, na stejném místě jako startér. Když chcete zmáčknout čudlík, musíte mít ruku na řidítku nepřirozeně. Vetšinou ale potřebujete mít klakson pohotově při ruce, tedy pevně držet řidítka a nehledat čudlík.

V porovnání s ostatními motorkami čínské provenience patří loncin k tomu lepšímu, co lze pořídit. S novou značkou zatím nejsou dlouhodobé zkušenosti, po 10 tisících kilometrech bude jasněji.

Loncin TH125A

motor

jednoválec, čtyřtakt, vodou chlazený
objem 125 cm3
vkon 8,8 kW / 9 000 ot/min.
koutící moment 10,2 N.m/ 7 000 ot/min.
max. rychlost 95 km/h
převodovka variátor
spojka odstředivá
startér elektrický
přední x zadní brzda hydraulická kotoučová x bubnová
rozměry ( d x š x v ) 2 000 x 700 x 1 200 mm
výška sedla řidiče (mm) 790
provozní hmotnost: 133 kg
přední a zadní pneu 100/80 - 16 50P a 120/80 - 16 60P
Cena 44 900 Kč

Autoři: , ,
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Jawa slaví devadesátiny. Na slavná léta vzpomíná a zkouší návrat do Indie

Jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století byla bezesporu Jawa. Motocykly,...

KTM 690 postavili z dakarského speciálu. Dodá odvahu na silnici i v terénu

Motocykly KTM mají svůj specifický design, který se vyznačuje hranatým světlem, ostrými rysy, vše podtrhuje oranžová...

První jízda harleyem na baterky: technika budoucnosti a raketové rozjezdy

Co uslyším po otočení rukojetí první velké elektrické motorky od zavedené značky? Budou to podmanivé tóny tiché a...

Najdete na iDNES.cz