Piaggio MP3: o kolečko navíc a jste králem skútrařů

aktualizováno 
Máte dost kolon a problémů s parkováním a rádi byste osedlali motorku, ale nechce se vám zpátky do autoškoly pro "jednostopý" řidičák? Řešením je tříkolový skútr, v podání italského Piaggia se jmenuje MP3.

Piaggio MP3 | foto: Matěj Oliva, Skutrmania.cz pro iDNES.cz

Název výjimečně nevystihuje hudební formát, ale symbolizuje počet kol. Skútr totiž využívá unikátní technologii výkyvných předních ramen s dvojicí skútrových kol. Protože stroj je vícestopý, stojí na místě bez stojánku a má brzdu ovládanou nohou (speciální úprava), může být MP3 homologován podobně jako čtyřkolka, a jejímu řidiči tedy stačí doklady na auto.

Nejlevnější provedení s motorem 278 ccm stojí 155 tisíc, základní "čtyřsetkubíkový" je o patnáct tisíc dražší. V nabídce je i hybridní verze, kde benzinovému jednoválci pomáhá elektromotor, vyjde na 230 tisíc.

Piaggio MP3

Do našeho testu se dostal model s úpravou "touring", osazený čtyřtaktním jednoválcem o objemu 400 ccm. Design zastupuje klasickou italskou školu plnou zajímavých elegantních tvarů. Celkem dobře do linie skútru zapadá i velké plexisklo, které zasahuje až nad hlavu řidiče. Další součástí výbavy je kufr za zadní sedačkou, který zvětšuje už tak velký zavazadlový prostor. Pod sedačku se vejdou dvě velké přilby, slušný nákup nebo třeba věci na víkend pro dva.

MP3 není jen do rádia

Nejzajímavější je samozřejmě samotná technologie MP3. Vzadu najdete klasicky zavěšené kolo, poháněné přes variátor. Roztáčí ho jednoválcová čtyřstovka od Piaggia. Mnohem zajímavější je ale přední zavěšení.

Zde místo teleskopické vidlice a kola najdeme systém vahadel. Na sobě mají dvě samostatně odtlumená a brzděná kola, která se dokážou nezávisle na sobě vyklápět a umožňují skútru náklon. Zároveň lze ale celý systém také zamknout a skútr zůstane stát na místě.

Piaggio MP3
Piaggio MP3

Aretace je záležitostí elektroniky. Tlačítkem na řídítkách při rychlosti pod 3 km/h řízení zamknete, pokud tlačítko stisknete znovu nebo přidáte plyn, řízení se zase odemkne. Chce to trochu zvyku, ale po půldenním ježdění už jde všechno samo.

MP3 je navýsost pohodlný skútr, nabízí příjemně rozměrné sedlo pro řidiče i spolujezdce, dostatek místa na nohy, velká madla a dost úložného prostoru.

Velice luxusně vypadá palubní deska, na které najdete vše, na co si jen vzpomenete, včetně kontroly uzamčení přední nápravy. Jezdec má na skútru dostatek prostoru pro nohy a i vysoké postavy se bez problémů schovají za rozměrný plexištít, který může dělat problémy jen při parkování v garážích s nízkým stropem.

Skvěle ovladatelný skútr

Když si odmyslíte aretaci předního zavěšení, je jízda na MP3 hodně podobná svezení na jakémkoliv konvenčním skútru. Celý stroj se normálně naklání do zatáček a chová se stejně jako klasický skútr. Za jízdy ale máte podstatně větší pocit stability, můžete si dovolit najíždět šikmo na koleje a obrubníky, aniž by to mělo nějaký vliv na bezpečnost a stabilitu jízdy.

Piaggio MP3

Hodně velký rozdíl poznáte při brzdění. U MP3 se téměř "nepotápí" předek a skútr dokáže být stabilní a ovladatelný i při hodně tvrdém brzdění, a to i na nerovném povrchu. Náklon, který skútr zvládne, je v podstatě neomezený, kola se dokážou mimo své osy vychýlit opravdu hodně a dříve vás bude omezovat trakce zadního kola.

Výhodou MP3 je především podstatně vyšší bezpečnost, při zachování vlastností skútru. Čtyřstovka dává stroji dostatečnou dynamiku při zachování rozumné spotřeby a cestovní výbava pak zajišťuje naprosté pohodlí i při hodně nepříznivém počasí. Třešničkou na italském dortu je fakt, že nepotřebujete řidičák na motorku.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Piaggio MP3 je tříkolový drak, kterého ovládne i nováček bez řidičáku

Piaggio MP3

Pokud vás auta omrzela, běžné skútry vám připadají slabé, ale řidičák na motorku neplánujete, je pro vás tato lehce...

Autofotka týdne: V Praze je na pár dní nový indian, je to okreskový raubíř

Indian FTR 1200 S

Indian je tradiční motocyklová značka; obrovité choppery se znovu objevily na scéně, aby konkurovaly harleyům. Ve...

Nákup ojeté motorky: nedejte na prodejce a vášně

Deset tipů, jak správně vybrat ojetou motorku

Podle statistik dává více než polovina zájemců o motocykl při koupi přednost staršímu stroji. Musí se smířit s...

Najdete na iDNES.cz