Na velký skútr už není třeba řidičák. I přesto běžte do motoškoly

  11:52aktualizováno  11:52
Letos poprvé můžete řídit silný skútr, i když jste na motorce v životě neseděli. Doporučujeme pořídit si speciální oblečení a zaplatit si několik kondičních jízd v motoškole.

Legendární skútr Vespa vyrábí italská firma Piaggio. | foto: Matěj olivapro iDNES.cz

Od ledna platí nový zákon, který výrazně mění pravidla pro řízení "jednostopých vozidel", tedy skútrů a motocyklů. Největší změnou pro širokou motoristickou obec je zařazení skútrů s obsahem motoru do 125 ccm pod řidičské oprávnění na osobní auta. Řídit je může každý, kdo vlastní řidičský průkaz skupiny B, nezáleží přitom, jak dlouho.

Podmínkou však je, že stroj musí mít automatickou převodovku. Novinka se proto týká hlavně skútrů a ne malých motocyklů. Nemůžete tedy řídit například Jawu Pionýr, která má sice menší objem, ale manuální převodovku. Pokud máte řidičák, ve kterém je uvedeno, že můžete řídit motorku do 50 ccm se skupinou B, můžete jezdit na pionýru i nadále.

Vespa LX 125i: Toužíte-li po klasice a výjimečnosti, pak potřebujete symbol...

Vespa LX 125i

Dosud bylo možné s řidičákem na auto řídit pouze malé padesátky s maximální rychlostí do 45 km/h a to už dávno neodpovídalo charakteru a rychlosti provozu ani zvyklostem v okolních zemích.

Není to však jediná změna. Podstatné je také posunutí věkového limitu pro řízení velkého motocyklu s výkonem nad 35 kW (to jsou velmi zhruba řečeno stroje do kubatury 500 ccm, pak už bývají silnější).

Kdo na motorce nikdy neseděl, může na takovouto "velkou mašinu" až od 24 let, ale kdo bude mít dvouletou praxi na motocyklu s nižším výkonem, můžete za řidítka už v 21 letech.

Jaký stroj vybrat

Skútrů je na trhu spousta. Při výběru si uvědomte, jak často budete na skútru jezdit, co od něj očekáváte, zda budete jezdit sami a jenom po městě, nebo i se spolujezdcem a na delší trasy. Záleží na tom, kolik peněz na koupení skútru uvolníte. Můžete sáhnout po zavedené značce s dlouhou tradicí a jistotou prvotřídní kvality a výborných jízdních vlastností, nebo dát přednost novým hráčům na trhu, kteří zaujmou nízkou pořizovací cenou.

Výbava nesmí chybět

Až si vyberete vhodný skútr, nezapomeňte si nechat stranou část peněz na kvalitní výbavu. I malý skútr do 125 ccm může jezdit rychlostí nad 100 km/h, a proto je nutné vybavit se minimálně kvalitní přilbou, rukavicemi a pevnou bundou s chrániči. Na skútr se nejčastěji používají otevřené přilby, které se snadno nasazují a snímají. Přilba by měla být vybavena alespoň malým vyklápěcím plexištítem na ochranu očí, alternativou jsou větší sluneční brýle.

Kdo si hodně cení svého zdraví, může sáhnout po integrální přilbě s ochranou celé hlavy i obličeje a vyklápěcím plexištítem. V nabídce jsou buď levnější přilby z termoplastu (od 2 000 korun), nebo dražší a ještě pevnější přilby z karbonových vláken (od 5 000 korun). Rozhodně se však vyhněte levným přilbám z tržnice za pár stokorun, které nemají označení evropských bezpečnostních norem CE.

Fotogalerie

Bunda na skútr by měla být ušita z kůže nebo odolného textilu, jako je například cordura. Na loktech a ramenou by měla mít ochranné protektory z materiálů pohlcujících energii nárazu. Aspoň základní protektor by měl být i na páteři, ale mnohem jistější je obléci si speciální "páteřák", který se v poslední době objevuje i v různých sportech, třeba při lyžování. Podobné požadavky platí i pro rukavice. Ty zimní raději nechte doma a pořiďte si speciální s ochrannými "slidery" na dlaních a prstech.

V nabídce už jsou i elegantní bundy pro skútraře, které mají veškeré potřebné protektory, a přitom jsou často k nerozeznání od civilního oblečení. Na druhé straně můžete svoji bezpečnost zvýšit i výběrem bundy v hodně výrazné barvě nebo dokonce svítivé žluté reflexní úpravě.

Maxon Ardour 125: Už druhým rokem je Maxon v Čechách nejprodávanějším skútrem,

Maxon Ardour 125

Pro první zkušenosti běžte do motoškoly

Pokud s jízdou v jedné stopě nemáte zkušenosti a rozhodnete se usednout na skútr, je ve vašem vlastním zájmu seznámit se s ovládáním a základními dovednostmi při řízení. Měli byste se naučit bezpečně ovládat brzdy a vyzkoušet si rozdíly mezi brzděním na suchu a na mokru. Je také nutné osvojit si několik dalších zásad, jako je brzdění před zatáčkou a ne až v ní, ale třeba i správné sledování provozu a směru jízdy.

Rozhodně není od věci podívat se na internet a objednat se na kurz do některé z motoškol. Je jich celá řada, mají k dispozici skútry speciálně upravené pro výuku, na nichž vás naučí základní ovládání stroje, ale i chování v krizových situacích, jako je například tvrdé brzdění nebo vyhýbání překážce. Věřte, že ve velkoměstě takové dovednosti potřebovat budete.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Pohublý šestiválcový král silnic už není jen pro páprdy

I po redukční dietě to je pořádný kus železa, takže první kilometry jsou o...

Poslednímu modelu japonské cestovní Ameriky se jeho království trochu srazilo. Odlehčená stavba a sportovnější rysy už...

Zkrocení italské krásky: vyměnili jsme auto za skútr a začali od nuly

Vespa Primavera

Už šest let mohou sednout na silnější skútr i řidiči s oprávněním skupiny B, kteří jednostopé vozidlo v životě...

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Najdete na iDNES.cz