Na velký skútr už není třeba řidičák. I přesto běžte do motoškoly

  11:52aktualizováno  11:52
Letos poprvé můžete řídit silný skútr, i když jste na motorce v životě neseděli. Doporučujeme pořídit si speciální oblečení a zaplatit si několik kondičních jízd v motoškole.

Legendární skútr Vespa vyrábí italská firma Piaggio. | foto: Matěj olivapro iDNES.cz

Od ledna platí nový zákon, který výrazně mění pravidla pro řízení "jednostopých vozidel", tedy skútrů a motocyklů. Největší změnou pro širokou motoristickou obec je zařazení skútrů s obsahem motoru do 125 ccm pod řidičské oprávnění na osobní auta. Řídit je může každý, kdo vlastní řidičský průkaz skupiny B, nezáleží přitom, jak dlouho.

Podmínkou však je, že stroj musí mít automatickou převodovku. Novinka se proto týká hlavně skútrů a ne malých motocyklů. Nemůžete tedy řídit například Jawu Pionýr, která má sice menší objem, ale manuální převodovku. Pokud máte řidičák, ve kterém je uvedeno, že můžete řídit motorku do 50 ccm se skupinou B, můžete jezdit na pionýru i nadále.

Vespa LX 125i: Toužíte-li po klasice a výjimečnosti, pak potřebujete symbol...

Vespa LX 125i

Dosud bylo možné s řidičákem na auto řídit pouze malé padesátky s maximální rychlostí do 45 km/h a to už dávno neodpovídalo charakteru a rychlosti provozu ani zvyklostem v okolních zemích.

Není to však jediná změna. Podstatné je také posunutí věkového limitu pro řízení velkého motocyklu s výkonem nad 35 kW (to jsou velmi zhruba řečeno stroje do kubatury 500 ccm, pak už bývají silnější).

Kdo na motorce nikdy neseděl, může na takovouto "velkou mašinu" až od 24 let, ale kdo bude mít dvouletou praxi na motocyklu s nižším výkonem, můžete za řidítka už v 21 letech.

Jaký stroj vybrat

Skútrů je na trhu spousta. Při výběru si uvědomte, jak často budete na skútru jezdit, co od něj očekáváte, zda budete jezdit sami a jenom po městě, nebo i se spolujezdcem a na delší trasy. Záleží na tom, kolik peněz na koupení skútru uvolníte. Můžete sáhnout po zavedené značce s dlouhou tradicí a jistotou prvotřídní kvality a výborných jízdních vlastností, nebo dát přednost novým hráčům na trhu, kteří zaujmou nízkou pořizovací cenou.

Výbava nesmí chybět

Až si vyberete vhodný skútr, nezapomeňte si nechat stranou část peněz na kvalitní výbavu. I malý skútr do 125 ccm může jezdit rychlostí nad 100 km/h, a proto je nutné vybavit se minimálně kvalitní přilbou, rukavicemi a pevnou bundou s chrániči. Na skútr se nejčastěji používají otevřené přilby, které se snadno nasazují a snímají. Přilba by měla být vybavena alespoň malým vyklápěcím plexištítem na ochranu očí, alternativou jsou větší sluneční brýle.

Kdo si hodně cení svého zdraví, může sáhnout po integrální přilbě s ochranou celé hlavy i obličeje a vyklápěcím plexištítem. V nabídce jsou buď levnější přilby z termoplastu (od 2 000 korun), nebo dražší a ještě pevnější přilby z karbonových vláken (od 5 000 korun). Rozhodně se však vyhněte levným přilbám z tržnice za pár stokorun, které nemají označení evropských bezpečnostních norem CE.

Fotogalerie

Bunda na skútr by měla být ušita z kůže nebo odolného textilu, jako je například cordura. Na loktech a ramenou by měla mít ochranné protektory z materiálů pohlcujících energii nárazu. Aspoň základní protektor by měl být i na páteři, ale mnohem jistější je obléci si speciální "páteřák", který se v poslední době objevuje i v různých sportech, třeba při lyžování. Podobné požadavky platí i pro rukavice. Ty zimní raději nechte doma a pořiďte si speciální s ochrannými "slidery" na dlaních a prstech.

V nabídce už jsou i elegantní bundy pro skútraře, které mají veškeré potřebné protektory, a přitom jsou často k nerozeznání od civilního oblečení. Na druhé straně můžete svoji bezpečnost zvýšit i výběrem bundy v hodně výrazné barvě nebo dokonce svítivé žluté reflexní úpravě.

Maxon Ardour 125: Už druhým rokem je Maxon v Čechách nejprodávanějším skútrem,

Maxon Ardour 125

Pro první zkušenosti běžte do motoškoly

Pokud s jízdou v jedné stopě nemáte zkušenosti a rozhodnete se usednout na skútr, je ve vašem vlastním zájmu seznámit se s ovládáním a základními dovednostmi při řízení. Měli byste se naučit bezpečně ovládat brzdy a vyzkoušet si rozdíly mezi brzděním na suchu a na mokru. Je také nutné osvojit si několik dalších zásad, jako je brzdění před zatáčkou a ne až v ní, ale třeba i správné sledování provozu a směru jízdy.

Rozhodně není od věci podívat se na internet a objednat se na kurz do některé z motoškol. Je jich celá řada, mají k dispozici skútry speciálně upravené pro výuku, na nichž vás naučí základní ovládání stroje, ale i chování v krizových situacích, jako je například tvrdé brzdění nebo vyhýbání překážce. Věřte, že ve velkoměstě takové dovednosti potřebovat budete.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Jawa slaví devadesátiny. Na slavná léta vzpomíná a zkouší návrat do Indie

Jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století byla bezesporu Jawa. Motocykly,...

První jízda harleyem na baterky: technika budoucnosti a raketové rozjezdy

Co uslyším po otočení rukojetí první velké elektrické motorky od zavedené značky? Budou to podmanivé tóny tiché a...

Tipy na prázdninový výlet: deset zastavení v muzeích motorek

Sláva nadšencům do motorek. Díky nim je v Česku hodně muzeí s unikátními exponáty. Která z nich stojí za návštěvu?

První úpravy jsem dělal na Jawě Mustang, směje se světový stavitel motorek

První jízdu absolvoval na Stadionu S11, první úpravy dělal na Jawě Mustang. To mu bylo jedenáct. Dnes je Davidu Zimovi...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz