Na velký skútr už není třeba řidičák. I přesto běžte do motoškoly

  11:52aktualizováno  11:52
Letos poprvé můžete řídit silný skútr, i když jste na motorce v životě neseděli. Doporučujeme pořídit si speciální oblečení a zaplatit si několik kondičních jízd v motoškole.

Legendární skútr Vespa vyrábí italská firma Piaggio. | foto: Matěj olivapro iDNES.cz

Od ledna platí nový zákon, který výrazně mění pravidla pro řízení "jednostopých vozidel", tedy skútrů a motocyklů. Největší změnou pro širokou motoristickou obec je zařazení skútrů s obsahem motoru do 125 ccm pod řidičské oprávnění na osobní auta. Řídit je může každý, kdo vlastní řidičský průkaz skupiny B, nezáleží přitom, jak dlouho.

Podmínkou však je, že stroj musí mít automatickou převodovku. Novinka se proto týká hlavně skútrů a ne malých motocyklů. Nemůžete tedy řídit například Jawu Pionýr, která má sice menší objem, ale manuální převodovku. Pokud máte řidičák, ve kterém je uvedeno, že můžete řídit motorku do 50 ccm se skupinou B, můžete jezdit na pionýru i nadále.

Vespa LX 125i: Toužíte-li po klasice a výjimečnosti, pak potřebujete symbol...

Vespa LX 125i

Dosud bylo možné s řidičákem na auto řídit pouze malé padesátky s maximální rychlostí do 45 km/h a to už dávno neodpovídalo charakteru a rychlosti provozu ani zvyklostem v okolních zemích.

Není to však jediná změna. Podstatné je také posunutí věkového limitu pro řízení velkého motocyklu s výkonem nad 35 kW (to jsou velmi zhruba řečeno stroje do kubatury 500 ccm, pak už bývají silnější).

Kdo na motorce nikdy neseděl, může na takovouto "velkou mašinu" až od 24 let, ale kdo bude mít dvouletou praxi na motocyklu s nižším výkonem, můžete za řidítka už v 21 letech.

Jaký stroj vybrat

Skútrů je na trhu spousta. Při výběru si uvědomte, jak často budete na skútru jezdit, co od něj očekáváte, zda budete jezdit sami a jenom po městě, nebo i se spolujezdcem a na delší trasy. Záleží na tom, kolik peněz na koupení skútru uvolníte. Můžete sáhnout po zavedené značce s dlouhou tradicí a jistotou prvotřídní kvality a výborných jízdních vlastností, nebo dát přednost novým hráčům na trhu, kteří zaujmou nízkou pořizovací cenou.

Výbava nesmí chybět

Až si vyberete vhodný skútr, nezapomeňte si nechat stranou část peněz na kvalitní výbavu. I malý skútr do 125 ccm může jezdit rychlostí nad 100 km/h, a proto je nutné vybavit se minimálně kvalitní přilbou, rukavicemi a pevnou bundou s chrániči. Na skútr se nejčastěji používají otevřené přilby, které se snadno nasazují a snímají. Přilba by měla být vybavena alespoň malým vyklápěcím plexištítem na ochranu očí, alternativou jsou větší sluneční brýle.

Kdo si hodně cení svého zdraví, může sáhnout po integrální přilbě s ochranou celé hlavy i obličeje a vyklápěcím plexištítem. V nabídce jsou buď levnější přilby z termoplastu (od 2 000 korun), nebo dražší a ještě pevnější přilby z karbonových vláken (od 5 000 korun). Rozhodně se však vyhněte levným přilbám z tržnice za pár stokorun, které nemají označení evropských bezpečnostních norem CE.

Fotogalerie

Bunda na skútr by měla být ušita z kůže nebo odolného textilu, jako je například cordura. Na loktech a ramenou by měla mít ochranné protektory z materiálů pohlcujících energii nárazu. Aspoň základní protektor by měl být i na páteři, ale mnohem jistější je obléci si speciální "páteřák", který se v poslední době objevuje i v různých sportech, třeba při lyžování. Podobné požadavky platí i pro rukavice. Ty zimní raději nechte doma a pořiďte si speciální s ochrannými "slidery" na dlaních a prstech.

V nabídce už jsou i elegantní bundy pro skútraře, které mají veškeré potřebné protektory, a přitom jsou často k nerozeznání od civilního oblečení. Na druhé straně můžete svoji bezpečnost zvýšit i výběrem bundy v hodně výrazné barvě nebo dokonce svítivé žluté reflexní úpravě.

Maxon Ardour 125: Už druhým rokem je Maxon v Čechách nejprodávanějším skútrem,

Maxon Ardour 125

Pro první zkušenosti běžte do motoškoly

Pokud s jízdou v jedné stopě nemáte zkušenosti a rozhodnete se usednout na skútr, je ve vašem vlastním zájmu seznámit se s ovládáním a základními dovednostmi při řízení. Měli byste se naučit bezpečně ovládat brzdy a vyzkoušet si rozdíly mezi brzděním na suchu a na mokru. Je také nutné osvojit si několik dalších zásad, jako je brzdění před zatáčkou a ne až v ní, ale třeba i správné sledování provozu a směru jízdy.

Rozhodně není od věci podívat se na internet a objednat se na kurz do některé z motoškol. Je jich celá řada, mají k dispozici skútry speciálně upravené pro výuku, na nichž vás naučí základní ovládání stroje, ale i chování v krizových situacích, jako je například tvrdé brzdění nebo vyhýbání překážce. Věřte, že ve velkoměstě takové dovednosti potřebovat budete.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Další z rubriky

Harley přivezl na CES horské kolo bez pedálů

Harley-Davidson Livewire představil výrobní parametry.

Amerikou hýbou dva populární trendy – prvním je ekologická doprava díky elektrickým vozidlům, druhým pak větší pohodlí...

Čtyřkolky na pásech zvládnou závěj i led. Úzké umí něco jiného než široké

Sněžné pásy Camso T4S - ATV

Pracovní čtyřkolka na pásech se v hlubokém sněhu řítí jako malý jednomístný tank. Gejzíry sněhu létají vysoko do...

Na Šestidenní sbírali Češi tituly s jawami, dnes mají zahraniční stroje

Byla ro nejnáročnější Šestidenní, kterou jsem jel, řekl v cíli Jaromír Romančík

Od roku 1913, do dnešních dnů se technika na Motocyklové šestidenní proměnila stejně výrazně, jak šel během posledního...

Suzuki VS 750 Intruder
Suzuki VS 750 Intruder

r.v. 1989, naj. 35 500 km
65 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz