Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zákaz spalovacích aut: proč si čeští europoslanci myslí, že je to správné

Je dobojováno. Po roce 2035 už nekoupíme auto se spalovacím motorem. Není za tím nějaké tajemné spiknutí elit proti nám, občanům, ani zákeřné rozhodnutí „Bruselu“. Pro hlasovali i někteří čeští poslanci, byť většina byla proti. Jaké argumenty mají pro rozhodnutí, které je podle kritiků ranou do vazu českého autoprůmyslu?
Část 1/4

Pro Luděk Niedermayer

Luděk Niedermayer, ekonom, europoslanec, TOP 09 + STAN

Jaký vidíte největší přínos nové normy pro Evropu?
Pokud chceme podstatně snížit emise v EU, nemůžeme se vyhnout snižování emisí v dopravě, které představují zcela zásadní podíl na celkových vyprodukovaných emisích. To, že po roce 2035 bude možné až na výjimky vyrábět a uvádět na trh jen „bezemisní auta“, je předpokladem k zajištění poklesu emisí v důležitém sektoru dopravy a zajištění možnosti neomezené osobní mobility. Bateriová auta mají dvě zásadní výhody: jsou energeticky velmi efektivní (hrubým odhadem 3× proti automobilu se spalovacím motorem) a neprodukují lokální emise ohrožující zdraví lidí.

„Fungují“ tedy jako dominantní model zajišťování osobní mobility v budoucnu. Eventuální možnost pokračování výroby spalovacích aut dává smysl, vzhledem k přijatým cílům, jen na okrajové, speciální využití (včetně třeba sportu). Syntetické palivo není za dnešních podmínek řešením kvůli velmi špatnému využití energie.

Legislativa je též otevřena pro možné review v roce 2026, za dnešních okolností bych ale spíše čekal, že by k zásadním změnám, z popsaných důvodů, nedošlo.

KOMENTÁŘ: Přestaňme démonizovat auta. Elektromobily nešetří planetu více

Nebojíte se velkých negativních dopadů na autoprůmysl, který je páteří české ekonomiky?
Nebojím, neb musíme zvážit, zda by alternativa byla pro autoprůmysl lepší. Myslím, že ne. A to nejen proto, že firmy nejen v Evropě, ale i v USA a Číně se jasně posunují tímto směrem a pokud do rozjíždějícího vlaku rychle nenaskočíme, může se stát náš autoprůmysl „šampionem končící technologie“, což by bylo moc špatné.

Pro autoprůmysl (ale i jiné sektory) je důležité, že díky potvrzení dohody dojednané naším předsednictvím má jasno v tom, co bude v časovém horizontu deseti patnácti let platit. A dostatek času zvolit vhodnou strategie cesty ke změně.

Opakovaně jsem s lidmi z autoprůmyslu mluvil a vím, jak daleko jsou v přípravách na přechod na nejprve vysoký a poté dominantní podíl bateriových vozidel (BEV). Devastující následky by naopak mělo, kdyby automobilky zůstaly v nejistotě ohledně budoucích pravidel, což je to, co by mohlo odmítnutí legislativy parlamentem způsobit. Nalézt většinovou shodu Rady a EP na podstatně jiném návrhu považuji za velmi málo pravděpodobné. A rychle za vyloučené.

Brusel chce v roce 2030 zásadně omezit emise náklaďáků, Češi protestují

Dokážete vysvětlit běžným lidem, proč se nemají takto razantní změny bát? Přesvědčit je o tom, že neklesnou jejich možnosti individuální mobility, potažmo celková životní úroveň?
Především, toto není razantní změna. Spalovací auta se budou, bude-li poptávka, nová prodávat dalších 12 let. Pak budou dlouho na trhu ojetá. Možnost volby jen tak nezmizí.

Myslím, že spousta lidí mnohem dříve zjistí, že elektromobilita je pro jejich potřeby lepší a levnější volba. Mrzí mne, že v Česku jsou stále rozšířené velké předsudky ohledně omezení spalovacích motorů a rozšíření elektromobilů. Řada lidí se tak změny bojí.

Automobilky se s úplným zákazem spalovacích motorů smířily, vadí jim Euro 7

Zásadní je cena. Jsem si jistý, že firmy postupně budou posouvat nabídku i směrem k levnějším, menším autům, zárodky toho už vidíme. Další cestou, jak elektromobily zlevnit, by bylo třeba zavedení bonusů za auta s nízkými emisemi vyvážené daní na nová, třeba jen firemní auta, s vysokými emisemi (tím by to rozpočet nemuselo nic stát). Ve většině zemí EU nějaká forma takového bonusu existuje.

Další cestou je podpořit, aby firmy kupovaly více BEV, tato auta se obvykle velmi rychle vrací na trh s nízkou cenou, a tím představují dostupnou alternativu.

Nový nápad z Bruselu: firemní služební auta povinně elektrická od roku 2030

Ale mimo jiné, u dražších aut střední třídy se ceny nových modelů se spalovacím a elektrickým motorem vyrovnávají, což znamená, že provozní náklady BEV jsou výrazně nižší.

Kombinace rozvoje infrastruktury, širší nabídky nových aut, vznik trhu aut mírně ojetých a třeba i mírné daňové podpory spolu s aspoň jistým posunem v rétorice lidí, co mají velký vliv na veřejné mínění (včetně těch, co za nás dohody v EU odsouhlasují), by myslím mohly přinést i u nás obrat.

KOMENTÁŘ: Blábolení zeleného fundamentalisty a realita elektrických aut


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

Lucid Motors pálí peníze raketovým tempem. Loni prodal pouhých 6 001 aut a...

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...