Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zákaz spalovacích aut: proč si čeští europoslanci myslí, že je to správné

Je dobojováno. Po roce 2035 už nekoupíme auto se spalovacím motorem. Není za tím nějaké tajemné spiknutí elit proti nám, občanům, ani zákeřné rozhodnutí „Bruselu“. Pro hlasovali i někteří čeští poslanci, byť většina byla proti. Jaké argumenty mají pro rozhodnutí, které je podle kritiků ranou do vazu českého autoprůmyslu?
Část 1/4

Pro Luděk Niedermayer

Luděk Niedermayer, ekonom, europoslanec, TOP 09 + STAN

Jaký vidíte největší přínos nové normy pro Evropu?
Pokud chceme podstatně snížit emise v EU, nemůžeme se vyhnout snižování emisí v dopravě, které představují zcela zásadní podíl na celkových vyprodukovaných emisích. To, že po roce 2035 bude možné až na výjimky vyrábět a uvádět na trh jen „bezemisní auta“, je předpokladem k zajištění poklesu emisí v důležitém sektoru dopravy a zajištění možnosti neomezené osobní mobility. Bateriová auta mají dvě zásadní výhody: jsou energeticky velmi efektivní (hrubým odhadem 3× proti automobilu se spalovacím motorem) a neprodukují lokální emise ohrožující zdraví lidí.

„Fungují“ tedy jako dominantní model zajišťování osobní mobility v budoucnu. Eventuální možnost pokračování výroby spalovacích aut dává smysl, vzhledem k přijatým cílům, jen na okrajové, speciální využití (včetně třeba sportu). Syntetické palivo není za dnešních podmínek řešením kvůli velmi špatnému využití energie.

Legislativa je též otevřena pro možné review v roce 2026, za dnešních okolností bych ale spíše čekal, že by k zásadním změnám, z popsaných důvodů, nedošlo.

KOMENTÁŘ: Přestaňme démonizovat auta. Elektromobily nešetří planetu více

Nebojíte se velkých negativních dopadů na autoprůmysl, který je páteří české ekonomiky?
Nebojím, neb musíme zvážit, zda by alternativa byla pro autoprůmysl lepší. Myslím, že ne. A to nejen proto, že firmy nejen v Evropě, ale i v USA a Číně se jasně posunují tímto směrem a pokud do rozjíždějícího vlaku rychle nenaskočíme, může se stát náš autoprůmysl „šampionem končící technologie“, což by bylo moc špatné.

Pro autoprůmysl (ale i jiné sektory) je důležité, že díky potvrzení dohody dojednané naším předsednictvím má jasno v tom, co bude v časovém horizontu deseti patnácti let platit. A dostatek času zvolit vhodnou strategie cesty ke změně.

Opakovaně jsem s lidmi z autoprůmyslu mluvil a vím, jak daleko jsou v přípravách na přechod na nejprve vysoký a poté dominantní podíl bateriových vozidel (BEV). Devastující následky by naopak mělo, kdyby automobilky zůstaly v nejistotě ohledně budoucích pravidel, což je to, co by mohlo odmítnutí legislativy parlamentem způsobit. Nalézt většinovou shodu Rady a EP na podstatně jiném návrhu považuji za velmi málo pravděpodobné. A rychle za vyloučené.

Brusel chce v roce 2030 zásadně omezit emise náklaďáků, Češi protestují

Dokážete vysvětlit běžným lidem, proč se nemají takto razantní změny bát? Přesvědčit je o tom, že neklesnou jejich možnosti individuální mobility, potažmo celková životní úroveň?
Především, toto není razantní změna. Spalovací auta se budou, bude-li poptávka, nová prodávat dalších 12 let. Pak budou dlouho na trhu ojetá. Možnost volby jen tak nezmizí.

Myslím, že spousta lidí mnohem dříve zjistí, že elektromobilita je pro jejich potřeby lepší a levnější volba. Mrzí mne, že v Česku jsou stále rozšířené velké předsudky ohledně omezení spalovacích motorů a rozšíření elektromobilů. Řada lidí se tak změny bojí.

Automobilky se s úplným zákazem spalovacích motorů smířily, vadí jim Euro 7

Zásadní je cena. Jsem si jistý, že firmy postupně budou posouvat nabídku i směrem k levnějším, menším autům, zárodky toho už vidíme. Další cestou, jak elektromobily zlevnit, by bylo třeba zavedení bonusů za auta s nízkými emisemi vyvážené daní na nová, třeba jen firemní auta, s vysokými emisemi (tím by to rozpočet nemuselo nic stát). Ve většině zemí EU nějaká forma takového bonusu existuje.

Další cestou je podpořit, aby firmy kupovaly více BEV, tato auta se obvykle velmi rychle vrací na trh s nízkou cenou, a tím představují dostupnou alternativu.

Nový nápad z Bruselu: firemní služební auta povinně elektrická od roku 2030

Ale mimo jiné, u dražších aut střední třídy se ceny nových modelů se spalovacím a elektrickým motorem vyrovnávají, což znamená, že provozní náklady BEV jsou výrazně nižší.

Kombinace rozvoje infrastruktury, širší nabídky nových aut, vznik trhu aut mírně ojetých a třeba i mírné daňové podpory spolu s aspoň jistým posunem v rétorice lidí, co mají velký vliv na veřejné mínění (včetně těch, co za nás dohody v EU odsouhlasují), by myslím mohly přinést i u nás obrat.

KOMENTÁŘ: Blábolení zeleného fundamentalisty a realita elektrických aut


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nová sleva na pokutě pro Číňany. Cla pro elektroauta i Teslu ještě poklesnou

Pokud jste si v našem přehledu nových automobilových modelů evropských značek,...

VIDEO Evropská unie plánuje snížit konečná dodatečná cla na elektromobily z Číny, po zohlednění...

Elektromobily si podporu zaslouží, myslí si šéf českého Volkswagenu

Jakub Šebesta, šéf českého zastoupení značky Volkswagen

Podařilo se nám dojednat daleko příznivější ceny, chlubí se Jakub Šebesta, vedoucí značky...

Komfort a peníze z dotací. Města si stále častěji pořizují elektromobily

Nové elektromobily využívají Kroměřížské technické služby.

VIDEO Aut na elektrický pohon, která využívají radnice, hejtmanství a jejich organizace, přibývá. Z velké...

Ani električtí hujeři neuniknou. Pokuty za emise budou likvidační

Za rok 2020 musely automobilky doplatit 510 milionů eur. V roce 2025 už půjde o...

Automobilkám, které v Evropě uvádí nové vozy na trh, se může úspěch vymstít. Už za rok to mezi...

Leasingu elektromobilů v Evropě hrozí zhroucení. Výpočty a odhady nevycházejí

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

Prodeje nových elektromobilů stále táhnou firmy, z nichž mnohé tato auta pořizují na operativní...

Kanadská soda. 100% cla na čínská elektroauta se ekologům nelíbí

MG4 Electric

VIDEO Po USA a Evropské unii nyní změnila přístup k čínským elektromobilům i Kanada. Od října na ně bude...

Radnice jsou k elektrickým autům opatrné, přesedly do nich jen pečovatelky

Pro analýzu využití ploch a kontrolu oprávněného parkování a další ladění...

Radnice v Královéhradeckém kraji se do elektrovozů nehrnou. Lídrem jsou pouze sociální služby, a to...

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Když zkrachuje automobilka. Po Fiskeru zůstaly dluhy, ale i hromada odpadu

Henrik Fisker měl vždy plnou pusu ekologie a udržitelnosti, ale nakonec po něm a jeho automobilce Fisker Inc. zůstal kromě dluhů jen velký svinčík. A údajně i nebezpečný odpad. Šílený úprk z...

13. října 2024

Emisní cíle EU pro autoprůmysl nejsou splnitelné, varuje Jahn

Cíle transformace automobilového průmyslu v Evropě není možné splnit, shodl se europoslanec Filip Turek a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, který je zároveň členem představenstva Škoda Auto...

14. října 2024

Za mlhavého počasí jezděte jako v autoškole. A umyjte si okna

Podzim jde ruku v ruce s mlhavými dny. Jakmile na silnice padne mlha, řidiči by se měli okamžitě přepnout do režimu plného soustředění, s oběma rukama na volantu a zbytečně neriskovat. V mlze totiž...

14. října 2024

Elektrifikace Škody vázne. Kombík odložen, sedmimístný obr má zpoždění

Premium

Škoda představila prvního října svůj nový elektromobil. Model Elroq je k objednání, ceny startují na 799 tisících korun. Elektromobilizace ovšem v Evropě vázne, automobilky přehodnocují plány,...

14. října 2024

První fotky z pařížského autosalonu před otevřením. Škoda přivezla novinku

Exkluzivně

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) Pařížský autosalon nabírá druhý dech. Osmdesátý devátý Mondial de l´Automobile, nejstarší automobilová výstava na světě otevře v pondělí 14. října své brány. Podívejte, co nás zaujalo při první...

13. října 2024  17:55

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...