Škoda Citigoe iV

Škoda Citigoe iV | foto: Škoda Auto

Ojetých elektromobilů přibývá, laciné nejsou a zdražují víc než spalováky

  • 37
Cenový rozdíl mezi elektroauty a spalovacími verzemi se v poslední době zvětšuje. Platí to jak u nových, tak ojetých vozů. U ojetin jsou ovšem statistická data ovlivněna rozšiřováním nabídky a najdou se modely, které naopak zlevňují.

Rozruch nedávno vzbudila informace německých médií, podle níž se ceníkové ceny 15 nejoblíbenějších elektroaut v Německu v srpnu meziročně zvedly o 14,5 procenta. To odpovídá průměrnému zvýšení ceny o 5 385 eur na vozidlo.

Nejoblíbenějšími modely ve sledovaném období byly Tesla Model 3, Fiat 500e a VW ID.3. Zdražila samozřejmě i nejprodávanější spalovací auta. Jejich ceníkové ceny v Německu ale vzrostly jen o 12,5 procenta, o 3 531 eur za auto.

Vývoj cen ojetých vozů podle paliva.

Jak je to u ojetých aut? Na první pohled je rozdíl ještě dramatičtější. Podle analýzy trhu, kterou kontinuálně provádí AAA AUTO od začátku loňského roku, kdy střední hodnota ceny elektromobilů na českém trhu byla 519 000 korun (leden 2021), se jejich cena vyšplhala až na současných 779 000 korun (srpen 2022).

Současně rostla i cena ostatních typů motorů ale jiným tempem. Zatímco cena dieselových a benzínových aut vzrostla od ledna 2021 o téměř 27 %, cena elektrických o 50 %.

Jenže v tomto případě holá statistická čísla nevystihují kompletně celou realitu. Současně s cenou se zvýšila se i nabídka, kterou dlouhou dobu ovlivňovala pandemie. Měsíčně si zákazníci mohou nyní na trhu vybírat z až 350 elektromobilů, zatímco vloni začátkem roku nabídka čítala 220 kusů.

Měsíční nabídka vzrostla o 48,6 % od ledna 2021 do současnosti. Nabídka benzínových aut za toto období vzrostla o 24,2 %, v případě dieselů se měsíční nabídka drží na podobné úrovni.

Ojeté BMW i3 se vyplatí. Aneb karbonového elektromobilu se nebojte

„Elektromobily jsou zároveň čím dál tím mladší,“ vysvětluje Petr Vaněček, provozní ředitel Aures Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO. „Současná střední hodnota je 2,6 roku, začátkem roku 2021 byla auta o rok starší. Nájezd se kontinuálně pohybuje okolo 27 000 km. Benzinové automobily si věk i nájezd na tachometru v zásadě drží na podobné úrovni. Diesely jsou ale stále starší a více ojeté. Důvodem rostoucích cen elektromobilů je tedy zejména jejich menší stáří, nižší kilometrový nájezd a zároveň vyšší nabídka zánovních elektrických ojetin.“

Stejný názor sdílí i online autotržiště Carvago. Podle statistik této společnosti ojeté elektromobily kumulativně zdražily od 1. čtvrtletí 2021 do 2. čtvrtletí 2022 o 38,5 %. „Je to způsobeno přívalem nových modelů zejména ve vyšších cenových kategoriích,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.

„Na trhu zkrátka přibyla celá řada skoro nových a velmi drahých elektromobilů, které ovlivňují průměrnou cenu. Při pohledu na jednotlivé modely není jednoznačný trend vidět. Například BMW i3 za stejné období zdražilo o 11 %, ale naopak Renault Zoe o 18 % zlevnil. I Tesla S je v průměru o 15 procent levnější.“

U ojetiny zkontrolujte kapacitu baterie

„V rámci celé ČR prodejci nabízejí 250 ojetých elektromobilů, v samotné Praze je jich k dispozici 106, přičemž z více než poloviny jde o vozy v ceně do 650 tisíc korun. Přes 60 % těchto vozidel nabízí prodejce Auto ESA. Tato čísla jen potvrzují trend vzrůstajícího zájmu o ojeté elektromobily a také ukazují, že ekologické auto si dnes může dovolit každý zájemce. Očekávám, že nabídka se bude dál rozšiřovat,“ uvedl Filip Kučera, ředitel marketingu Auto ESA.

V případě Auto ESA vzrostl meziročně prodej elektromobilů šestkrát. Stáří prodávaných vozů se snížilo o 2 roky, nájezd se stále pohybuje v průměru okolo 30 tisíc kilometrů. „Téměř polovina kupujících jsou firmy nebo právnické osoby, to je 100% nárůst oproti předchozímu roku. Průměrná prodejní cena vzrostla o 160 tisíc na 480 tisíc korun. Fyzické osoby kupují především malé elektromobily jako druhé auto do rodiny,“ vypočítává Kučera.

Dobíjení elektromobilů zdražilo i o 80 %, náklady někdy překonávají benzin

„Všechny elektromobily, které se rozhodneme vykoupit, povinně absolvují měření kapacity baterie v autorizovaných servisech. Certifikáty, jež pak kupující dostanou, potvrzují, že všechny nabízené vozy mají kapacitu vyšší než 75 %, většina z nich dokonce dosahuje dokonce 88 % a víc,“ popisuje Kučera.

Největší zastoupení v celorepublikové nabídce e-aut má značka BMW, těsně za ní je Škoda. Vozy těchto dvou značek představují téměř polovinu nabídky ojetých elektroaut. V Praze pak Škoda vysloveně dominuje, konkrétně nejvíc jde na odbyt model Citigo. Druhým nejpopulárnějším vozem je u zákazníků v hlavním městě BMW i3.

Jiná disciplina

Při nákupu bateriového vozu z druhé ruky je třeba dávat pozor na jiné věci, než na které jsme zvyklí u klasických spalovacích aut.

  • Vyhněte se prvním generacím elektromobilů. I přes lákavou cenu odborníci doporučují nekupovat první generace vozů jako Nissan Leaf, Peugeot iOn nebo Ford Focus Electric. U elektromobilů jde totiž technický vývoj (jak je logické u nového typu pohonu) dopředu hodně rychle, takže tato auta představují „elektrický pravěk“.
  • Baterie. Asi každého kupce ojetého elektromobilu napadne, že hlavní problém a největší odlišnost proti nákupu ojetého benzínového nebo naftového vozu je baterie a její stav. „Baterie je nejdražší součástí elektromobilu a její případná výměna může být větším nákladem než např. výměna celého motoru u spalovacího vozu,“ upozorňuje Luboš Vorlík, výkonný ředitel AAA AUTO a Mototechna pro ČR. „V podstatě se dá říci, že baterie může vyjít na stejnou cenu, jako ojetý elektromobil. Její stav má tedy na cenu elektromobilu naprosto zásadní vliv.“

    Baterii ale pohledem nezkontrolujete. Před nákupem je třeba zajet do autorizovaného servisu dané značky a nechat vůz důkladně prověřit příslušnou diagnostikou. Doposud totiž neexistuje univerzální diagnostický nástroj, který by byl schopen zhodnotit více značek a modelů. „Služby běžných automechaniků, kteří jsou schopni prověřit vůz se spalovacím motorem, jsou tedy u elektromobilů a hybridů do značné míry omezené“ dodává Luboš Vorlík.
  • Původ. Většina výrobců poskytuje na baterie záruku 8 let nebo 160 000 kilometrů. Přesto není na závadu uvažovat o tom, že baterie trpí nejen častým ultrarychlým dobíjením do sta procent, nesvědčí jim ani velké teploty. Proto je lepší sáhnout spíše po ojetině z Německa nebo Nizozemska, než z Itálie či Španělska.
  • Mechanické části. Pochopitelně je potřeba zkontrolovat i běžné mechanické součásti, které jsou stejné, jako u vozů se spalovacím motorem – brzdová soustava, tlumiče, ramena, čepy atd. Návštěvě autorizovaného servisu se před případnou koupí s největší pravděpodobností nevyhnete.
  • Podvozek a brzdy. Podvozek elektromobilů je už z výroby přizpůsoben vyšší zátěži plynoucí z nemalé váhy baterií. Trochu specifická situace panuje u brzd. Elektromobily často rekuperují, takže „brzdí motorem“. Kotouče proto nejsou tolik opotřebované, jako u spalovacích vozů stejného nájezdu a stáří, pozor ale na jednu věc. „Problematické můžou být vlivem rekuperace brzdy – i u tříletých aut dokážou být kotouče velmi orezlé, dá se říct na výměnu, protože nebyly správně používány. Je třeba je jednou za čas pořádně probrzdit z větší rychlosti, jinak vlivem povětrnostních podmínek a zároveň „nepotřeby“ používání rychle degradují,“ upozorňuje Luboš Vorlík.
  • Software. Když už budete nechávat auto kontrolovat v autorizovaném servisu, nechte prověřit i to, zda je instalován aktuální software. Ten totiž automobilky čas od času aktualizují a jen díky němu se občas prodlužuje i dojezd. Jestli je v autě, které si chcete koupit, aktuální software, naznačuje to, jak se o vůz stávající majitel staral.

Elektromobil