Obezita za volantem zabíjí. Otylí řidiči umírají o 81 procent častěji

aktualizováno 
Vědci přišli se smutným zjištěním: Češi jsou šestým nejtlustším národem v EU a obézní řidiči umírají při nehodách až o 81 procent častěji než lidé s normální hmotností. Ohroženější jsou při dopravní nehodě ženy. Smutný fakt potvrzují i čeští hasiči a záchranáři. S obézními se jim těžce pracuje a záchrana trvá déle.

Nepříznivou statistiku zhoršuje i fakt, že obézní lidé v autě častěji nepoužijí bezpečnostní pásy. Ilustrační foto

Denně zasahují u stovek nehod a čas od času se u práce zapotí mnohem více, než by museli. Loni zasahovali pražští hasiči u 1 056 dopravních nehod a zhruba třikrát ročně řeší problém při vyprošťování obézního člověka.

„Jeden z našich hasičů vzpomíná, že zasahoval na hradecké dálnici. Byla to dopravní nehoda, kdy obézní řidič dostal smyk a havaroval. Tehdy byl na místě i vrtulník. Při vyprošťování dalo hasičům hodně práce řidiče naložit a manipulovat s ním jak v autě, tak v sanitce,“ uvedla mluvčí pražské Hasičské záchranné služby Pavlína Adamcová.

Záchranné složky se shodují, že lidé s nadváhou dají hodně zabrat jak při vyprošťování, tak při samotné manipulaci. „Problémem je velká hmotnost, hůře se s osobou manipuluje, nemá pevné tělo. Tělesná schránka je slabší a více náchylná k poranění. Většinou má obézní člověk i další nemoci, například diabetes nebo slabé srdce,“ přiznává Adamcová.

Z vraku automobilu, kdy by mnohdy stačilo zraněného vytáhnout okýnkem, se musí lidé s nadváhou složitě vystřihávat. A cenné minuty ubíhají. „K vytažení řidiče či spolujezdce je třeba více rukou hasičů a přitom je tam mnohem méně místa. Při zásahu spolupracujeme se záchranáři, kteří většinou raněného stabilizují přímo ve voze ještě před začátkem vyprošťování pomocí hydraulického vyprošťovacího nářadí,“ dodala mluvčí.

Spousta tlouštíků v ohrožení

Denní realitu na českých silnicích potvrzují i odborné výzkumy, ze kterých nevycházíme dobře. Více než 19% zastoupení tlouštíků v populaci znamená, že obyvatelstvo České republiky je v rámci EU šesté nejobéznější. A dá se tedy říci, že i šesté nejohroženější při dopravních nehodách.

Crash test Dacie Lodgy

Testovací figuríny odpovídají běžným rozměrům dospělých- Obézní řidiči i spolujezdci tak musejí počítat s tím, že jejich ochrana je v případě autonehody výrazně nižší.

Ty mívají pro silné řidiče a spolujezdce fatální následky: při obezitě 1. stupně (BMI od 30 do 34,9) vzrůstá riziko usmrcení o 21 %, při obezitě 2. stupně (BMI od 35 do 39,9) je riziko vyšší o 51 %, a řidiči s obezitou 3. stupně, označovanou jako morbidní (BMI vyšší než 40) umírají při nehodě až o 81 % častěji. Uvádí to průzkum Kalifornské univerzity.

Jakou roli hraje BMI?

Index tělesné hmotnosti (Body Mass Index - BMI) je údaj celosvětově používaný pro definici těžké podvýživy, podváhy, normální tělesné hmotnosti, nadváhy a obezity. Vypočítá se vydělením hmotnosti daného člověka v kilogramech druhou mocninou jeho výšky v metrech. Je to statistický nástroj. Skutečný klinický stav se může výrazně lišit od významu naměřené hodnoty BMI, a to například u sportovců, u nichž je vysoká hodnota indexu dána nadprůměrným množstvím svalové hmoty.
Odborníci z Kalifornské univerzity se zaměřili na kolize obézních řidičů a jejich fatální následky. Rozborem více než 3 400 dopravních nehod došli k závěru, že osoby s nízkou hmotností, respektive s lehkou nadváhou (tedy jejichž BMI je nižší než 18,5 či v rozmezí od 25 do 29,9 umírají v případě kolize se zhruba stejnou pravděpodobností jako jedinci s normální hmotností. Pak už riziko strmě stoupá.

Vypočítejte si své BMI s online kalkulačkou na OnaDnes.cz

„Na pozoru by se měly mít především ženy. V případě obezity 1. stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Proč tomu tak je? Pasivní bezpečnost aut je nastavená tak, aby ochránila co největší skupinu lidí. Tedy mimo jiné ty s normální hmotností, případně lidi s lehkou nadváhou, kteří jsou v populaci Evropské unie zastoupeni zhruba 82 procenty.

Testovací figuríny proto odpovídají běžným rozměrům dospělých a dětí, a obézní řidiči i spolujezdci tak musejí počítat s tím, že jejich ochrana je v případě autonehody výrazně nižší. Testování těch „nadrozměrných“ je totiž velmi drahé a pro automobilky nepovinné. Už se ovšem vážně uvažuje o zavedení crashtestů s více vypasenými figurínami (více čtěte zde).

Podle odborníků hraje roli i to, že obézní lidé v autě častěji nepoužijí bezpečnostní pásy. Z průzkumu provedeného v roce 2014 na americké University of Buffalo vyplývá, že šoféři s normální hmotností používají pásy o 67 procent častěji než jejich kolegové s morbidní obezitou.

„Ovšem i v případě řádného použití pásů jsou tlouštíci nadprůměrně ohroženi. Enormní vrstva tukové tkáně především na břiše způsobí, že v případě nárazu pás zafunguje daleko později než u řidiče s normální hmotností. To s sebou nese zvýšení rizika vzniku především vnitřních zranění. Navíc u lidí s obezitou se častěji vyskytují chronické choroby, které zvyšují riziko vzniku závažných komplikací během rekonvalescence po nehodě,“ doplnil Budský.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Auto jako investice, díl třetí: Chcete si hrát, nebo vydělávat?

Častou chybou začínajících „investorů“ bývají auta, která jste vždycky chtěli, a teď na ně konečně máte peníze. Skvělá...

Toyota představila nové auto na vodík. V Česku natankuje příští rok

Toyota chystá novou generaci svého vodíkového modelu. Sedan jménem Mirai se dostane nejprve na trhy v Japonsku, v...

Najdete na iDNES.cz