Nová technologie testovaná na taxících Škoda slibuje očistit diesely

aktualizováno 
Vědci z univerzity v britském Loughborough možná mají recept, jak vrátit dieselové motory na výsluní. Jejich technologie slibuje odstranit největší současný problém naftových agregátů – emise oxidu dusíku NOx.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: BMW

Jak známo, dieselové motory byly v jednu chvíli prosazované kvůli nižší spotřebě a tím pádem nižším emisím CO2. Produkovaly však více emisí oxidu dusíku NOX, o tom se začalo mluvit až později. CO2 je jedním z hlavních skleníkových plynů, což je většině lidí poněkud vzdálené, NOX naopak škodí zdraví přímo. 

Na co je potřeba AdBlue?

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction (selektivní katalytická redukce) snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny, známé pod obchodním označením AdBlue.

Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOX) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a vodu.

Německá Federální agentura pro životní prostředí v březnu uvedla, že ročně jen v této zemi kvůli NOX předčasně zemře šest tisíc lidí, celoevropské průzkumy pak NOX dávají ročně za vinu 71 tisíc životů. Prodeje naftových agregátů proto loni v některých zemích Evropy klesly až o 20 procent, několik německých měst začalo připravovat zákaz vjezdu naftových aut do svých center.

Tým výzkumníků na univerzitě v Loughborough však přišel s řešením, které by mohlo diesely zachránit. Prý není drahé a do sériové výroby by mohlo přijít do dvou let. Systém vytvořený týmem Grahama Hargravea a Jonathana Wilsona nese název ACCT (ammonia creation and conversion technology). 

Jednoduše řečeno spočívá v úpravě dnešního aditiva na bázi močoviny známého jako AdBlue (používaného v systémech využívající selektivní katalytické redukce SCR k odbourávání NOXů) na speciální kapalinu bohatou na amoniak neboli čpavek. Ta pak pomůže rozdělit NOX na neškodný dusík a vodu mnohem efektivněji než AdBlue.

Na rozdíl od dnes používané selektivní katalytické redukce SCR má ACCT pracovat bezproblémově i při nízkých teplotách, například když auto běží na volnoběh. Dnešní běžně používané SCR katalyzátory totiž pracují s vysokými teplotami, na které se motor vozidla dostává zvláště při městských pojížďkách velmi dlouhou. V tu chvíli tedy SCR neprobíhá a auto vypouští NOXy.

Testování na škodovkách

Podle britského magazínu Autocar testovali vědci svůj vynález na škodovkách, které byly používané jako taxíky. To je typický příklad problematického provozování dieselového auta. Taxikář volí diesely kvůli nízké spotřebě, jenže typický „taxikářský“ způsob použití s pomalými často přerušovanými jízdami městem moderním naftovým motorům nesvědčí.

Už první výsledky ukázaly, že ACCT dokázalo zachytit 98 procent výfukových emisí NOve srovnání s 60 procenty u stejného sériového vozu vybaveného technologií SCR, který splňuje normu Euro6. Odborníci oslovení britským Autocarem považují vynález ACCT za ještě důležitější než nástup systému common-rail.

O technologii, na jejímž vývoji udělal tým vědců po dlouhých letech výzkumu největší pokrok, už se zajímají automobilky, dodavatelé pro autoprůmysl a také provozovatelé velkých flotil naftových aut.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Na výstaviště v Holešovicích najíždějí Legendy za miliardu

15. ročník srazu US Cars

Letošní automobilová slavnost Legendy představí o nadcházejícím víkendu více než tisíc aut v hodnotě přes jednu...

Mstivý Francouz ukradl sousedovu SPZ a projel rychle kolem radaru

Francouzská silnice

Ve městě Mont-de-Marsan na jihozápadě Francie se před soudem ocitl muž, který podle policie zneužil poznávací značku...

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz