Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nová technologie testovaná na taxících Škoda slibuje očistit diesely

Vědci z univerzity v britském Loughborough možná mají recept, jak vrátit dieselové motory na výsluní. Jejich technologie slibuje odstranit největší současný problém naftových agregátů – emise oxidu dusíku NOx.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: BMW

Jak známo, dieselové motory byly v jednu chvíli prosazované kvůli nižší spotřebě a tím pádem nižším emisím CO2. Produkovaly však více emisí oxidu dusíku NOX, o tom se začalo mluvit až později. CO2 je jedním z hlavních skleníkových plynů, což je většině lidí poněkud vzdálené, NOX naopak škodí zdraví přímo. 

Na co je potřeba AdBlue?

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction (selektivní katalytická redukce) snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny, známé pod obchodním označením AdBlue.

Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOX) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a vodu.

Německá Federální agentura pro životní prostředí v březnu uvedla, že ročně jen v této zemi kvůli NOX předčasně zemře šest tisíc lidí, celoevropské průzkumy pak NOX dávají ročně za vinu 71 tisíc životů. Prodeje naftových agregátů proto loni v některých zemích Evropy klesly až o 20 procent, několik německých měst začalo připravovat zákaz vjezdu naftových aut do svých center.

Tým výzkumníků na univerzitě v Loughborough však přišel s řešením, které by mohlo diesely zachránit. Prý není drahé a do sériové výroby by mohlo přijít do dvou let. Systém vytvořený týmem Grahama Hargravea a Jonathana Wilsona nese název ACCT (ammonia creation and conversion technology). 

Jednoduše řečeno spočívá v úpravě dnešního aditiva na bázi močoviny známého jako AdBlue (používaného v systémech využívající selektivní katalytické redukce SCR k odbourávání NOXů) na speciální kapalinu bohatou na amoniak neboli čpavek. Ta pak pomůže rozdělit NOX na neškodný dusík a vodu mnohem efektivněji než AdBlue.

Na rozdíl od dnes používané selektivní katalytické redukce SCR má ACCT pracovat bezproblémově i při nízkých teplotách, například když auto běží na volnoběh. Dnešní běžně používané SCR katalyzátory totiž pracují s vysokými teplotami, na které se motor vozidla dostává zvláště při městských pojížďkách velmi dlouhou. V tu chvíli tedy SCR neprobíhá a auto vypouští NOXy.

Testování na škodovkách

Podle britského magazínu Autocar testovali vědci svůj vynález na škodovkách, které byly používané jako taxíky. To je typický příklad problematického provozování dieselového auta. Taxikář volí diesely kvůli nízké spotřebě, jenže typický „taxikářský“ způsob použití s pomalými často přerušovanými jízdami městem moderním naftovým motorům nesvědčí.

Už první výsledky ukázaly, že ACCT dokázalo zachytit 98 procent výfukových emisí NOve srovnání s 60 procenty u stejného sériového vozu vybaveného technologií SCR, který splňuje normu Euro6. Odborníci oslovení britským Autocarem považují vynález ACCT za ještě důležitější než nástup systému common-rail.

O technologii, na jejímž vývoji udělal tým vědců po dlouhých letech výzkumu největší pokrok, už se zajímají automobilky, dodavatelé pro autoprůmysl a také provozovatelé velkých flotil naftových aut.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...