Nová technologie testovaná na taxících Škoda slibuje očistit diesely

aktualizováno 
Vědci z univerzity v britském Loughborough možná mají recept, jak vrátit dieselové motory na výsluní. Jejich technologie slibuje odstranit největší současný problém naftových agregátů – emise oxidu dusíku NOx.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: BMW

Jak známo, dieselové motory byly v jednu chvíli prosazované kvůli nižší spotřebě a tím pádem nižším emisím CO2. Produkovaly však více emisí oxidu dusíku NOX, o tom se začalo mluvit až později. CO2 je jedním z hlavních skleníkových plynů, což je většině lidí poněkud vzdálené, NOX naopak škodí zdraví přímo. 

Na co je potřeba AdBlue?

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction (selektivní katalytická redukce) snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny, známé pod obchodním označením AdBlue.

Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOX) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a vodu.

Německá Federální agentura pro životní prostředí v březnu uvedla, že ročně jen v této zemi kvůli NOX předčasně zemře šest tisíc lidí, celoevropské průzkumy pak NOX dávají ročně za vinu 71 tisíc životů. Prodeje naftových agregátů proto loni v některých zemích Evropy klesly až o 20 procent, několik německých měst začalo připravovat zákaz vjezdu naftových aut do svých center.

Tým výzkumníků na univerzitě v Loughborough však přišel s řešením, které by mohlo diesely zachránit. Prý není drahé a do sériové výroby by mohlo přijít do dvou let. Systém vytvořený týmem Grahama Hargravea a Jonathana Wilsona nese název ACCT (ammonia creation and conversion technology). 

Jednoduše řečeno spočívá v úpravě dnešního aditiva na bázi močoviny známého jako AdBlue (používaného v systémech využívající selektivní katalytické redukce SCR k odbourávání NOXů) na speciální kapalinu bohatou na amoniak neboli čpavek. Ta pak pomůže rozdělit NOX na neškodný dusík a vodu mnohem efektivněji než AdBlue.

Na rozdíl od dnes používané selektivní katalytické redukce SCR má ACCT pracovat bezproblémově i při nízkých teplotách, například když auto běží na volnoběh. Dnešní běžně používané SCR katalyzátory totiž pracují s vysokými teplotami, na které se motor vozidla dostává zvláště při městských pojížďkách velmi dlouhou. V tu chvíli tedy SCR neprobíhá a auto vypouští NOXy.

Testování na škodovkách

Podle britského magazínu Autocar testovali vědci svůj vynález na škodovkách, které byly používané jako taxíky. To je typický příklad problematického provozování dieselového auta. Taxikář volí diesely kvůli nízké spotřebě, jenže typický „taxikářský“ způsob použití s pomalými často přerušovanými jízdami městem moderním naftovým motorům nesvědčí.

Už první výsledky ukázaly, že ACCT dokázalo zachytit 98 procent výfukových emisí NOve srovnání s 60 procenty u stejného sériového vozu vybaveného technologií SCR, který splňuje normu Euro6. Odborníci oslovení britským Autocarem považují vynález ACCT za ještě důležitější než nástup systému common-rail.

O technologii, na jejímž vývoji udělal tým vědců po dlouhých letech výzkumu největší pokrok, už se zajímají automobilky, dodavatelé pro autoprůmysl a také provozovatelé velkých flotil naftových aut.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Najdete na iDNES.cz