Středa 4. srpna 2021, svátek má Dominik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 4. srpna 2021 Dominik

Analýza filtrů pevných částic: napodobeniny vůbec nefungují

Ústřední automotoklub České republiky (ÚAMK) rozřezal filtry pevných částic a potvrdily se zkušenosti servisů. Neoriginální filtry jsou jen nefunkční atrapy.

Test filtrů pevných částic | foto: iDNES.cz

Velmi hrubý odhad říká, že v Evropě jezdí zhruba přes 30 milionů vozidel s filtry pevných částic. Dalo by se tedy říct, že díky částicovému filtru mají moderní diesely „zelené plíce“. Jenže podle testu, který ÚAMK provedl v Praze a dalších krajských i okresních městech, se prostou kontrolou zachycených sazí v koncovce výfuku zjistilo, že přes 60 % všech dieselů, které by měly mít filtr pevných částic, ho buď nemá záměrně vůbec, nebo je jeho činnost z nějakého důvodu v nepořádku.

„Největší slabinou je nyní Policie ČR, která dlouhodobě odmítá aktivně kontrolovat auta a odesílat je na technické kontroly stavu filtru pevných částic. Osobně jsem si ověřil, že základní diagnostika podezření nefunkčního či upraveného filtru pevných částic je velmi jednoduchá a zvládne ji každý, včetně příslušníků Policie ČR,“ říká zástupce starosty Prahy 7 Ondřej Mirovský, který byl u testu přítomen.

Jak funguje filtr pevných částic (DPF)

Moderní a dobře fungující filtr pevných částic (DPF) je schopen zachytit až 95 % všech mikročástic o velikosti 10 mikrometrů a více. V Česku jsou nyní částicové filtry velké téma.

Dnes už dieselový motor bez DPF v Evropě nepořídíte. Bez nich by nesplňovaly limity emisí polétavých částic sazí. U některých modelů jsou dieselové motory vybavovány filtry už od roku 2000, další velká vlna jejich zavádění přišla v roce 2005 s ekonormou Euro 4 a následně Euro 5 (2009).

ÚAMK se je rozhodl otestovat a nakoupil tři částicové filtry, které následně podrobil důkladnému srovnání. „Nakupovali jsme DPF filtr jednoho provedení a typu vhodný dle katalogu výrobce pro vozidlo Ford Mondeo nebo S-Max/Galaxy 2,2 TDCi s objednacím kódem (OEM) 1689258,“ popisuje Igor Sirota z ÚAMK.

Test filtrů pevných částic

Originální díl od Fordu byl pořízen za cenu 26 829 korun s DPH (cena je vyšší o kauci v hodnotě 8 712 Kč, jelikož nebyl vrácen starý díl), dalším byl filtr od výrobce StarLine, který pod uvedeným objednacím kódem nabízí filtr také pro všechny motorizace 2,0 TDCi s výkony 85, 96, 100, 103 kW za cenu 7 527 Kč s DPH, a posledním byl filtr od polské společnosti JMJ s označením YW1708, ten ÚAMK nakoupil v internetovém obchodu za 4 355 korun s daní.

„Cestou k nefunkčnímu filtru je zakoupení levné náhražky. Nové, zdánlivě funkční filtry se běžně prodávají jak na webu, tak v kamenných prodejnách,“ uvádí Igor Sirota. „Už první fakt, když kupujete filtr za třetinovou cenu oproti originálu, by vás měl upozornit, že to nemusí být to pravé ořechové.“

Hmotnost filtrů

  • Ford 6 879,5 g
  • StarLine 5 626,5 g
  • JMJ 4 621,5 g

„První, co nás zaujalo po rozbalení, jsou rozdílné rozměry samotného válce - komory DPF - a jejich odlišná váha, ale ta může být jiná například v závislosti na opláštění DPF. Originál je prostě větší než konkurence,“ popisuje Igor Sirota.

Každý filtr putoval do zařízení, které pod tlakem vháněného vzduchu do filtru měřilo odpor, který klade vnitřní struktura filtru. „Čím menší odpor jeho vnitřní struktura kladla, tím bylo jasnější, že by neměl být schopen zachytit mikročástice. Tento vztah pak závisí na průměru a počtu kanálků ve struktuře vložky zachycující pevné částice uvnitř filtru,“ vysvětluje Sirota z ÚAMK.

Test filtrů pevných částic

Čím jsou kanálky užší, tím menší saze zachycují a o to vyšší odpor klade vložka proudícímu vzduchu. „Čím je větší filtrační plocha, tím větší je počet kanálků a odpor vložky prostupujícímu vzduchu musí být o to nižší. Odpor průtoku vzduchu neoriginální vložky filtru, která by byla o polovinu kratší než vložka filtru originálního, by měl být při stejném průměru kanálků dvojnásobný, a průtok vzduchu tedy poloviční. Pokud by byl odpor nižší a průtok vzduchu větší svědčilo by to o větší prostupnosti filtru ne jen pro vzduch, ale také pro pevné částice,“ vysvětluje Sirota.

Výrobce Protitlak Průtok vzduchu Dvojnásobný protitlak/poloviční průtok
Ford 12 mbar 
416 m³/h 
24 mbar/208 m³/h
StarLine18 mbar 413 m³/h 
JMJ 
19 mbar 412 m³/h

Všechny tři zcela nové filtry pak nechal ÚAMK rozřezat, aby zjsitil, co je uvnitř. „Pomocí rozbrušovačky, jsme se dostali do DPF jako do konzerv. Po vypreparování všech vložek DPF nás překvapil výsledek sice vědecky neprůkazného, ale snadno proveditelného testu prosvícení filtrační plástve montážní svítilnou,“ popisuje Igor Sirota. Originální vložka žádné světlo nepropouští, StarLine prosvítá a přes vložku JMJ lze zcela jasně pozorovat světlo i pohyb montážní svítilny.

Originál měl celý prostor vyplněný plástvemi stupňovitě sestavených mřížek a kolem aktivní plástve byla speciální látka. Zbylé dva DPF opět materiálem i uvnitř šetřily.

Rozhodující ovšem je, z jakého materiálu je vyroben vnitřní aktivní díl filtru. Pro zachytávání a následné vypalování zachycených mikročástic je rozhodující především složení drahých kovů a funkčních látek v mřížce. Procentuální podíl těchto drahých kovů zcela jednoznačně hovoří o schopnosti regenerace (tedy vyhořívání sazí a jejich přeměnu na neškodný CO2) samotného filtru. „My jsme navíc i vložku všech filtrů po rozřezání zvážili,“ dodává Sirota.

Hmotnost dílů filtrů
VýrobcePlástevObal
Ford 
3 107,5 g3 772,0 g
StarLine 1 297,0 g 4 329,5 g
JMJ 1 364,0 g3 257,5 g

První trojce měření pomocí spektrometru probíhala po vyřezání aktivní části DPF filtrů. „Výsledky jsou velice zarážející. Přístroj pro určování podílu různých kovů ve výrobku nenašel u dvou filtrů ani mikrogram platiny, ale stopové množství olova,“ cituje z výsledků zástupce ÚAMK. Mohlo by se tedy zdát, že neoriginální výrobci sázejí při selektivní hydrogenaci uhlíku na sice jedovaté, ale laciné olovo. „V tak nízké koncentraci, která byla naměřena, nejde pravděpodobně o nic jiného než o technologickou nekázeň při výrobě,“ komentuje Igor Sirota.

Obsah drahých kovů (Pt, Pd, Rh) v originálních DPF filtrech je mezi 2 - 6 gramy v jedné keramické DPF vložce. Jen celková hodnota těchto tří kovů je 1500 - 4000 korun. V keramické vložce filtru jsou ještě ovšem další kovy, nerezové pouzdro a další součásti filtru také něco stojí. Je tedy jasné, že filtr s cenou čtyři a půl tisíce korun fungovat nebude.

Obsah prvků v keramické vložce (g)
Výrobce PtRhBi CrFe NiPbTiPd Keramika

Ford          
4,160,01,961,7119,640,930,064,951,123005,26
StarLine         0,00,00,01,1016,340,280,022,330,01276,20
JMJ0,00,080,051,066,380,090,049,520,01346,30
Test filtrů pevných částic
Test filtrů pevných částic
Orientační hodnota prvků v keramické vložce v Kč
Výrobce PtRhBi CrFe NiPbTiPd Keramika

Ford          
2583,4 0,0 5,7 
9,2 0,2 6,0 0,0 129,9 696,6 3431,0 
StarLine         0,0 0,0 0,0 5,9 0,2 1,8 0,0 4,6 0,0 12,5
JMJ0,0 99,3 0,1 5,7 0,1 0,6 0,1 19,0 0,0 124,9

Fotogalerie

Je to už několikátý test filtrů z druhovýroby s podobným výsledkem. Pokud si necháte namontovat levnou náhražku částicového filtru, velmi rychle ho v provozu ucpete, elektronika vozidlo převede do nouzového režimu a stejně nakonec půjdete do autorizovaného servisu pro originální díl. Napodobeniny filtrů totiž nejsou schopny zachytávat ani vypalovat saze, ale jen se jimi ucpávají, až přestanou fungovat zcela.

ÚAMK po tomto testu vyzval Českou obchodní inspekci a ministerstvo dopravy, aby se o nefunkční filtry z druhovýroby začaly zajímat. „Evidentně se jedná o prodej zdraví poškozujícího výrobku nebo klamání spotřebitele, za což lze firmám udělit pokutu až do výše 50 milionů korun. Velice nás zaráží fakt, že se zde stahují hračky, potraviny a další výrobky, ale tento daleko nebezpečnější výrobek se nadále prodává,“ komentuje Sirota a dodává, že na nefunkční filtry od firmy JMJ byla inspekce upozorněna už v únoru 2016 a ta následné zjištění předala k šetření na ministerstvo dopravy.

Prodejce tvrdí, že jeho filtr je funkční

Oficiální vyjádření společnosti Auto Kelly

Jedním z „testovaných“ filtrů byl i filtr značky Starline zakoupený v prodejně naší společnosti. Čtenář si na základě tohoto článku může odnést dojem, že se jedná o nefunkční náhražku z Asie či dokonce o napodobeninu či podvrh.  Tato tvrzení považujeme za hrubé zkreslení skutečnosti.

Nejednalo se o ověření funkčnosti filtrů, ale o porovnání materiálového složení a technické konstrukce filtrů.Test porovnával dva rozdílné typy filtrů, tedy DPF filtry s různým složením a typem jádra (SIC a COR). Ze zjištěného konstrukčního rozdílu a složení jádra navíc nelze vyvozovat, že by se testovaný filtr Starline v provozu pouze ucpával a nedokázal regenerovat (tj. vypalovat zachycené saze).

Ve zmíněných vozidlech (Ford Mondeo nebo S-Max/Galaxy 2,2 TDCi), pro které byl filtr zakoupen k testování, jsou drahé kovy obsaženy již v předřazeném katalyzátoru.

Výrobcem DPF filtrů značky Starline je renomovaná evropská společnost, která své výrobky dodává také pro mnoho dalších známých značek. Všechny DPF filtry Starline jsou řádně homologovány dle platných evropských norem, což dokládají certifikáty TŰV SŰD. Náročný homologační proces mimo jiné zahrnuje i profesionální (certifikační) testování a je tedy zcela vyloučené, aby se jednalo o nefunkční výrobky.

DPF filtry Starline plně vyhovují evropským normám a předpisům a rozhodně nepoškozují zdraví spotřebitele a ani životní prostředí. Na našem trhu tyto filtry prodáváme již několik let a jsou spolehlivé a plně funkční.

30. dubna 2018

Test filtrů pevných částic má dohru: Prodejce autodílů Auto Kelly, kde byl filtr značky StarLine pořízen, požádal v pondělí 30. dubna (v den vydání textu) redakci iDNES.cz o připojení svého stanoviska k testu (v boxu).

ÚAMK výsledky testu zveřejnilo v tiskové zprávě, na základě které o něm informovalo několik médií v ČR i na Slovensku, a také na svých internetových stránkách. Z webu ÚAMK byl ovšem následně test stažen.

„Článek uveřejněný na stránkách ÚAMK dne 11.4. pod názvem „V Evropě se prodávají placebo DPF!“ se rozhodl ÚAMK stáhnout z důvodu nesouhlasných vyjádření dotčených subjektů. ÚAMK vyčká posouzení ze strany dalších kompetentních odborných autorit,“ uvedl pro iDNES.cz Oldřich Vaníček, prezident Ústředního automotoklubu ČR.

  • Nejčtenější

Nová Jawa je v Česku. Z Tibetu veze zajímavou techniku i cenovku

Jawa uvádí na český trh pětistovku Scrambler s řadou zajímavých prvků, jako je jednostranné zavěšení zadního kola nebo...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Zámečník zkouší zachránit elektrické fiasko německé pošty. Zájem mají rybáři

Premium Další, kdo se přesvědčil, že vyrábět elektrická auta zatím není udržitelný druh byznysu, je Německá pošta (skupina...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektromobilita veze Evropu pod diktát Číny držící suroviny třetího světa

Premium Lithium, kobalt, měď. Tři suroviny, které mají potenciál stát se „novou ropou“. Tedy surovinami, na kterých bude...

Brnem otřásla brutální vražda. Podezřelý je boxer, útočil pod vlivem drog

Premium Na dveřích garáže jsou patrné skvrny od krve, před ní stojí několik svíček. Toto místo v ulici Černovičky v brněnské...

Mnoho Rusů v sobě skrývá ukřivděného a žlučovitého Rusáka, říká cestovatel

Premium Na východě leží obrovská země, kterou jsme ještě před 30 lety museli povinně milovat. Fero Richard Hrabal-Kronďák ji...

Zmrzlinová mapa Česka. Přinášíme čtyřicet tipů, kde si dát blaho v kornoutu

Premium Zmrzliny jsou sladké, pikantní, plné ovoce nebo čabajkové, ze smetany či veganské, ale vždy řemeslně připravené a...

  • Další z rubriky

Naučte se rozumět neobvyklým zvukům v autě. Mohou signalizovat závadu

Premium Objeví-li se v autě atypický hluk, signalizuje to obvykle závadu. Jak zjistíme, co se porouchalo a co bude nutné...

Vyzkoušeli jsme snadné sdílení auta v rodině. Potřebujete k němu mercedes

Automobilka Mercedes to vzala na poli digitalizace skutečně z gruntu. Palubním deskám jejích modelů vládnou displeje a...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

Premium Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné jiné technologii jsme...

Rady automechanika: jak na údržbu tlumičů, pneumatik nebo filtrů

Premium Ne všechna doporučení automobilek ohledně servisních intervalů jsou optimální. Občas je vhodné frekvenci výměn...

Podtrženo, sečteno, potvrzeno, říká Vondráčková o vztahu s Vojnarem

Zpěvačka Lucie Vondráčková (41) má nový vztah. Informoval o tom web Expres.cz, podle kterého je jejím novým partnerem...

Orgasmy předstírám. Muži to mají horší, říká pornoherečka Daisy Lee

Karolína Urbanová (23), známá pod uměleckým jménem Daisy Lee, patří k nejznámějším českým pornoherečkám. Dcera bývalé...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...