Pondělí 12. dubna 2021, svátek má Julius
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 12. dubna 2021 Julius

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

  8:00
Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo nepotřebují frajeřit, bohatě postačí. Uspokojí i méně narostlé a vypasené famílie. Měsíce před premiérou jsme se svezli s nejnovější generací. Má šanci získat jedinečnou pozici na trhu. Tím, jak narostla, zatopí možná i sestře Scale.

A jaká tedy je? Jedním slovem obrovská – na délku má 4,1 metru a rozvor o pět centimetrů delší než před pětadvaceti lety první generace Octavie. Tak dlouhé snad žádné malé auto nebylo (a pro zajímavost: hatchback je dokonce jen o pět centimetrů kratší než před třiceti lety Škoda Forman – kombík od Favorita). Trend posledních let je přitom spíš opačný: malá auta se nezvětšují, centimetry spíš ubírají. Už dvě generace to razí Peugeot 208, nově třeba Toyota Yaris.

Fabii chtěli udělat tak velkou a mohli si to dovolit, protože nově stojí na architektuře MQB (varianta A0) koncernu VW. Je vám povědomá? Ano, podpírá také Škodu Scala a Kamiq a ve větší variantě všechny ostatní škodovky až po velký sedmimístný Kodiaq. Ke Scale jí sice stále dvacet centimetrů délky chybí, ale až dorazí kombík (další trumf nové Fabie, konkurence malý kombík nenabízí; věří mu i sám šéf koncernu VW Herbert Diess), větší sestru dožene. Až se vkrádá myšlenka, jestli nová Fabie nepoleze Scale až moc do zelí.

Maskovaný prototyp Škody Fabie čtvrté generace (únor 2021)

Pohodlné sezení v široké kabině

Ona je totiž velká i uvnitř. Sedí se v ní ve velkých, pohodlných sedadlech převzatých ze Scaly, která jsou čistě pocitově větší a mnohem víc obejmou tělo než třeba i v manažerském Superbu; sedák je delší natuty. Jiří Dytrych, který na celý projekt nové Fabie dohlížel, pro iDNES.cz ve svých lejstrech vyhledal, že přední sedák Fabie je skoro o centimetr delší než v Karoqu (prostředním SUV Škody).

Oproti zmiňovanému Superbu, kde je i v nejnižší poloze řidič jak na obrtlíku, je ve Fabii usazený víc „v autě“ – víc ho obklopují vysoké boky a přístrojovka. Kabina je navíc hezky široká (dlouhá je taky dost – o velkorysém rozvoru jsme už mluvili), cítíte se v ní jako v dospělém autě, a není to jen na první usazení – stejný dojem máte i z jízdy. Auto se nevrtí, pohyby karoserie jsou blízké velkému autu.

Dělají to také větší kola. Týmu konstruktérů pohonu a podvozku Martina Hrdličky se totiž opět jako u dalších modelů uvedených v poslední době podařilo prosadit zvětšení obvodu pneumatik (na průměr 630 mm, o 17 víc než u předchůdkyně), což prospívá uklidnění a celkovému chování auta. Na upřesněnou: Fabie dostane nebývale velký rozsah průměru ráfků. Startovat se bude u čtrnáctek na vysokých balonech, vrcholová verze Monte Carlo bude na osmnáctipalcových kolech (před dvaceti lety byl vrchol pro první Superb o palec menší). To je také náznak toho, že nejchudší fabie budou muset zastoupit malou Škodu Citigo, protože nejmrňavějším autům vypsaly drastické předpisy EU parte už dávno (více čtěte v boxu Poslední obyčejná Fabia?).

Nejvíc se líbí odhlučnění kabiny a podvozku. To je u Fabie špičkové. Jízdní chování auta je jisté, tlumení nerovností „škodovácké“ – o středních a větších nerovnostech víte, ale podvozek je elasticky tlumí, bouchání ani rázování se nekoná. 

Poslední obyčejná Fabia?

Kam směřuje evropský automobilismus, je otázka. Mohlo by se zdát, že hlavně k zásuvce. Jenže miliony normálních lidí potřebují jezdit, a na to potřebují normální auto. Fabia je po čtyři generace jeho definicí. Je to auto české reality, které si lidé opravdu koupí, protože se nedostává namísto části platu jako Octavia.

A přestože nepřijíždí nové, čtvrté vydání v lehké době, možná je to pro Fabii výhoda. Konkurence v této „ztracené“ kategorii přezbrojila v předchozích letech, některé značky to spíš vzdaly. Proč ztracené? Čtyřmetrové hatchbacky, které se v Česku prodávaly ještě před dvěma roky od nějakého čtvrt milionu korun, musí podle nařízení Bruselu nabírat novou, drahou emisní a bezpečnostní techniku. To platí bez výjimky pro všechna auta. Jenže do cenovky Superbu za milion zvýšení nákladů skryjete jednodušeji a zákazníky zabolí míň než u auta za čtvrtinu. Pro ilustraci: V autech je teď například o 500 eur dražší výfuk, protože zdražila platina, která je potřeba pro výrobu katalyzátoru čisticího emise.

A tak dnes fabie a všichni ostatní startují spíš na třech stech tisících. A bude hůř. Sám šéf značky Thomas Schäfer připouští, že nikdo neví, jak to dopadne. Rozhodne se podle něj po roce 2025. Nejhorší scénář je ten, že „velký třesk“, při kterém bude třeba přepřahnout kompletně na elektro, nastane v roce 2030, což je za devět let. Do té doby nová Fabia, která se začne vyrábět za pár týdnů, akorát „dožije“ a dá se čekat, že ostatní budou své modely oprašovat a vyčkávat. Schäfer připouští, že je dost dobře možné, že Fabie, kterou zanedlouho představí světu, bude poslední; ale třeba jen pro Evropu. „Fabia má růstový potenciál v celém světě. Je to těžký segment – potřebuje objem produkce, nízké výrobní náklady a profit. A my ve Škodě víme, jak na to,“ shrnuje Schäfer.

Rozkročená v nápravách

Je to opravdu úplně nové auto. Prvky MQB měla i předchůdkyně (například infotainment a motory), ovšem na rozdíl od nejbližších koncernových souputníků VW Pola a Seatu Ibiza spočívala mechanika na evoluci platformy první Fabie.

Nejvýraznější je mezigenerační nárůst délky. Fabia se natáhla o 111 mm, o 50 litrů se zvětšil kufr, oproti stávající je také nižší o 8 mm, má o 94 mm delší rozvor a je o 48 mm širší. Zajímavější z pohledu jízdy je ovšem to, že kola se v nápravách rozkročila ještě víc: rozchod vpředu je o 6 cm větší, vzadu o 5 cm. To se projevuje na stabilitě a celkovém jízdním chování.

Doširoka vytažené nápravy podtrhují vzhled a stanovují proporce vozu. Design je dílem týmu vedeného Oliverem Stefanim. Když před třemi lety do Mladé Boleslavi přišel, byly dány požadavky a parametry nové Fabie. Vzhled se teprve hledal. Dá se tedy říct, že je se čtyřkovou generací od samého začátku.

Maskovaný prototyp Škody Fabie čtvrté generace (únor 2021)

Interiér navazuje na ostatní moderní škodovky. Přístrojovku opticky rozšiřují horizontální linky, vévodí jí displej infotainmentu (až 9,2palcový), zajímavými novými prvky jsou velké kruhové výdechy klimatizace na okrajích palubky a nekonvenčně tvarovaná madla dveří.

Jiří Dytrych ze svých lejster vyčetl i konkrétní hodnoty nárůstu vnitřního prostoru: vpředu se sedí o 24 mm níž, vzadu dokonce o 27 mm. Vpředu je v kabině o 36 mm navíc pro lokty, vzadu je širší o 30 mm.

Dvouramenný volant navazuje na ten v nové Octavii. Mnoho řidičů ocení klasickou mechanickou parkovací brzdu – žádné tlačítko, hurá. Dytrych kromě plné nálože různých asistentů a hlídačů vyzdvihuje z nové výbavy vyhřívaný volant a čelní sklo a výdechy topení k zadním sedadlům ze středového tunelu, což u malých aut nebývá zvykem.

Škoda se ráda chlubí vychytávkami, které usnadňují život s jejími vozy. Pro Fabii přidali další nové: prima je sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, které bude za příplatek, stejně jako kapsa na kabáty a bundy, která je zavěšená pod krytem zavazadlového prostoru, unese až 3,5 kg a lze ji vyjmout. Největší parádou je ovšem speciální plachta uchycená k podlaze kufru, kterou přehodíte přes zadní nárazník, abyste si ho při nakládání bas piva, kočárku či psa nepoškrábali a nezašpinili se o něj.

Přes významný nárůst rozměrů se konstruktérům společnosti podařilo téměř udržet hmotnost třetí generace – startuje pod 1 100 kilogramy. Je to díky o čtvrtinu rozsáhlejšímu použití vysokopevnostní či ultra vysokopevnostní, za tepla tvářené oceli.

Škoda Fabia čtvrté generace v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4 107 x 1 780 x 1 460 x 2 564
  • rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1 525/1 509
  • objem zavazadlového prostoru (l): 380–1 190

Motory:

  • atmosférický zážehový tříválec 1,0 MPI EVO: 48 kW/65 k, 95 Nm, 5st. manuál
  • atmosférický zážehový tříválec 1,0 MPI EVO: 59 kW/80 k, 95 Nm, 5st. manuál
  • přeplňovaný zážehový tříválec 1,0 TSI EVO: 70 kW/ 95 k, 175 Nm, 5st. manuál
  • přeplňovaný zážehový tříválec 1,0 TSI EVO: 81 kW/ 110 k, 200 Nm, 6st. manuál/7st. DSG
  • přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,5 TSI EVO: 110 kW/ 150 k, 250 Nm, 7st. DSG

Tříválce a překvapení

Nabídka motorů bude jen benzinová, zapomenout máme i na CNG a hybridizaci (nad tou se prý v Boleslavi pro Fabii zamýšlejí a možná dorazí za čtyři až pět let). Obsáhne dva atmosférické a dva přeplňované tříválce plus jedno velké překvapení. K litrovým motorům, jejichž vývoj a výrobu obstarává Škoda včetně převodovek v Česku, totiž značka pro Fabii vybojovala i stopadesátikoňový čtyřválec 1,5 TSI.

Škoda u tříválců slibuje kombinovanou normovanou spotřebu na úrovni pěti litrů benzinu, u jedna pětky o půl litru víc. Zajímavostí je možnost připlatit za 50litrovou nádrž namísto základní 40litrové.

Startovací benzinové motory MPI stále tvoří třetinu prodejů Fabie, Škoda vývoj těchto konvenčních robustních motorů s vícebodovým vstřikováním paliva obstarává pro koncern VW pro celý svět. MPI motor nově díky variabilnímu časování ventilů na obou vačkách mohli vývojáři naučit pracovat pro úsporu paliva v Atkinsonově cyklu, což je v koncernu VW poprvé. 

U turbomotorů 1,0 TSI známých z Octavie a dalších modelů vyzdvihuje Martin Hrdlička variabilní geometrii turbodmychadla, elektronicky řízený systém chlazení a vnitřnosti ošetřené speciální práškovou vrstvou nanášenou na vložky válců pomocí plazmy o celkové tloušťce pouhých 150 mikrometrů (0,15 milimetru), která snižuje vnitřní tření a tím i spotřebu paliva a emise. Díky lepšímu rozdělení a lepšímu odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru.

Nečekaná je nabídka čtyřválcového motoru, který bude spřažen výhradně s automatem DSG. Motor pracující v takzvaném Millerově cyklu je vybaven aktivním řízením válců, který vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce.

Všechny motory TSI nové generace jsou vybaveny filtrem pevných částic, podle Hrdličky čeká jeho instalace i MPI, pokud bude schválena chystaná ekonorma Euro 7.

Maskovaný prototyp Škody Fabie čtvrté generace (únor 2021)

Při krátkém exkluzivním svezení pro vybraná světová média jsme se svezli s výkonnějším provedením litrového turbotříválce. Také jeho hlas se podařilo skvěle odtlumit, stejně jako vibrace. Dá se čekat, že to bude nejžádanější motorizace. Pro většinu jízdních situací bude jeho výkon naprosto dostačovat, což tento motor prokazuje i v octavii.

Oproti slabší variantě má výhodu ve vyšším výkonu a šestikvaltu, newtonmetry jsou stejné. Louda to rozhodně není a švuňkem do nějaké sedmdesátky by čistě pocitově mohla držet krok i s vrcholovým čtyřválcem 1,5 TSI, který je známý lehkou letargičností v některých režimech.

Zkrocení vzduchu

Martin Hrdlička ještě upozorňuje na vyšlechtěnou aerodynamiku, která je efektivním klíčem k úspoře paliva. V porovnání s předchozí Fabií se snížil součinitel odporu vzduchu Cx z 0,32 na 0,28. Podle Jiřího Dytrycha je to nejlepší hodnota v kategorii malých vozů.

Hrdlička uvádí, že je to mimo jiné díky aktivním žaluziím chladiče, které má Fabia jako jedna z prvních vozů ve své třídě. Jsou umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku, kromě zlepšení aerodynamiky zvyšují účinnost chlazení. Pokud systém vyhodnotí, že chlazení není nutné, lamely se samy přivřou, čímž se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h tak dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km. V případě plně otevřených žaluzií proudí dovnitř maximální množství vzduchu, což umožňuje intenzivní chlazení, které je využito během krátkých zastávek. Hrdlička ještě upozorňuje na dokonalé utěsnění přední části, díky němuž vzduch nárazníkem k motoru proudí, jak je potřeba. Toto řešení už využili u nové Octavie.

Zhruba třetinu celkového odporu vzduchu způsobuje úplav v zadní části vozu, tedy víření vzduchu na zádi. Proudění tam u Fabie upravuje spojler na horní hraně víka kufru a malé plastové panely na bocích. Aerodynamické kryty zrcátek snižují odpor vzduchu a směřují jeho proudění. Na přídi usměrňují proudění otvory v nárazníku vzduchové clony, aerodynamicky tok vzduchu kolem vozu a kol. Protože samotná kola vytvářejí zhruba čtvrtinu odporu vzduchu, nabídne Škoda pro Fabii poprvé kola s aerodynamickými plastovými panely. Velkou část podvozku vývojáři zakrytovali, zejména v oblasti motorového prostoru a náprav.

Čtyři a půl milionu fabií

Za 22 let od premiéry první generace Fabie v roce 1999 jich Škoda prodala 4,5 milionu. Po Octavii je druhou nejdéle vyráběnou a druhou nejprodávanější modelovou řadou značky. „Fabia je kultovní vůz, který má věrnou skupinu zákazníků,“ říká mluvčí značky Christian Heubner. „Oblíbený model je tak jedním z nejprodávanějších ve své třídě. Největším trhem je pro ni Německo, následuje Česká republika a Velká Británie.“

Premiéra a start výroby nové Fabie jsou naplánované na květen letošního roku, na začátku letních prázdnin zahájí Škoda předprodej, v srpnu se ukáže sportovně laděná varianta Monte Carlo s podvozkem sníženým o 15 mm (k běžným verzím půjde objednat naopak o 15 mm zvýšený podvozek). Ostrý vstup na trh je načasovaný na září.

  • Nejčtenější

Nejpřísnější zákaz dieselů Německa staví na odhadech. Pětiletá auta na odpis

V německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko existuje obzvlášť „zelená“ zóna. Stuttgart, domov značky Mercedes,...

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Půl století s borcem, který stavěl pražské tunely. Dnes ho má vytetovaného

Pavel Brchel a nakladač CAT 950 z roku 1966 si byli nejspíš předurčeni osudem. Jak jinak si vysvětlit, že společně...

Číňané budou vyrábět obaly baterií elektroaut v Kralupech, žádají o pobídku

Stát možná podpoří čínskou společnost Minth Automotive Technology, která chce v Kralupech nad Vltavou zahájit výrobu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Premium Ještě nedávno velkým manažerským korábům vládly diesely. Jenže uměle vyvolaná protinaftová hysterie vyděsila řadu...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Před čtvrtstoletím vyjela Tatra 700, poslední osobní auto z Kopřivnice

Limuzína Tatra 700, která se představila veřejnosti 9. dubna 1996, byla poslední evolucí známého modelu 613. Tým kolem...

Autoservisy po šesti týdnech otevírají, čekají nával

Autoservisy a pneuservisy čekají od pondělí zvýšený zájem zákazníků řádově až o desítky procent. Dvanáctého dubna...

Motor 1.6 TDI v ojetinách je jen pro dálkové jezdce. Chtějte ten novější

Premium Když s emisní normou Euro 5 skončilo legendární tédéíčko 1,9 l, měli zájemci o diesel v koncernových autech a hlavně v...

Advantage Consulting, s.r.o.
KOORDINÁTOR AUTOMATIZACE (65-75.000 Kč) - Praha-východ

Advantage Consulting, s.r.o.
Středočeský kraj
nabízený plat: 65 000 - 75 000 Kč

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Podstoupím úpravu prsou. Není čas cvičit a chroustat mrkev, říká Kalivodová

Andrea Kalivodová (43) se svěřila s tím, proč se rozhodla podstoupit remodelaci prsou. Operní pěvkyně v rozhovoru pro...