Stalo se to, co se obecně očekávalo; nová octavia povyrostla, přitom zůstala podobná stejnojmennému vozu předchozí generace. Je to trend typický pro valnou většinu vozů z koncernu VW. "Prostě klasika," komentuje lakonicky první snímky Tomáš Bílý, vedoucí servisu NH Car v Praze, který se specializuje právě na vozy koncernu VW.
Víc místa vzadu
Není žádným tajemstvím, že východisko pro technické řešení octavie tvoří golf poslední, páté generace, loňská novinka VW. Tedy stejná platforma, na které již jezdí modely Audi A3 a velkoprostorový VW Touran. Ale proti golfu je octavia citelně větší.
|
Míří do vyšší třídy?
Do jaké třídy se vlastně novinka řadí? Se základem společným s golfem a malým audi by vlastně patřila do nižší střední třídy, jako například Opel Astra či Renault Mégane. Jenomže škodovácký trend poslední doby - stavět auta velká (rozuměj užitečná dostatkem prostoru) - jako by byl otcem myšlenky zařadit octavii již o třídu výš, tedy do kategorie střední.
Jenomže... i když na délku povyrostla o 65 milimetrů, stále jí hodně přes 10 centimetrů chybí do 470 centimetrů, které se považují pro střední třídu za klasickou míru. Tu má například etalon této třídy, sourozenec z koncernu, VW Passat (přesně 4703 milimetrů). Zajímavost: nová octavia je na milimetr stejně vysoká jako passat, a dokonce o 23 milimetrů širší.
Zachování identity
"No, nevypadá špatně," hodnotil snímek na titulní stránce MF DNES 30.1. náhodný čtenář, Josef Syrový, zastižený ráno u novinového stánku, když se právě začítal do článku o novince. "Tak nějak jsem si ji představoval. Mám teď octavii s nafťákem, a když tu novou vidím, až mi napřesrok doběhne leasing, asi značku měnit nebudu. Záleží ovšem na ceně, jestli ji nenapálí moc vysoko."
INFOGRAFIKA nová Octavia: popis změn |
Nové moderní motory v nabídce
Boční profil nové octavie je s ohledem na požadovanou aerodynamiku dnešních vozů této velkosti prakticky dán a sotvaco propastně rozdílného lze vymyslet.
"Žádné velké překvapení," hodnotí vůz šéf servisu Tomáš Bílý. "Nečekal jsem vlastně nic dramaticky jiného. Nezbylo než si jen pohrát s tvarem čelní masky a světlometů. Líbí se mi blinkry ve zpětných zrcátkách. Není to dnes sice také už nic nového, ale je to praktické."
Pod kapotou zůstávají vyzkoušené motory: tedy základní benzinové 1,4 a 1,6 litru a dva naftové 1,9 a 2,0 TDI. Obohacením nabídky jsou novinky koncernu, motory 1,6 a 2,0 s přímým vstřikem benzinu. "Kvituji s povděkem, že zůstala přední náprava už osvědčené koncepce," končí se svým prvním hodnocením novinky technik Tomáš Bílý.
"Po počátečním vychytání drobných nedostatků už s ní nejsou žádné problémy. A naopak změna v zavěšení zadní nápravy slibuje ještě lepší jízdní vlastnosti, a ty má dosavadní octavia už tak velmi dobré. Věřím, že novinka bude pokračovat v duchu dosavadní octavie: že to zase bude nejspolehlivější auto, jež se u nás vyrábí."
Ženevský autosalon otevře brány pro veřejnost již 4. března. Veškeré dění můžete jako vždy sledovat od svého počítače - naši redaktoři pro vás budou už od 2. března připravovat reportáže přímo z místa dění. Těšit se můžete nejen na novou octavii, ale i na spoustu dalších zajímavých vozů. |