EU chce v německých městech zakázat starší diesely

aktualizováno 
Znečistění vzduchu oxidy dusíku je v německých městech natolik vysoké, že Evropská komise vyvíjí tlak na zavedení přísnějších opatření. Například by do znečistěných center měst nesměla jezdit starší auta s naftovým motorem.
Evropská komise vyvíjí tlak na zavedení přísnějších opatření

Evropská komise vyvíjí tlak na zavedení přísnějších opatření | foto: Reuters

Zpráva Evropské komise upozorňuje Německo, že na 29 místech po celé zemi v letech 2010 až 2013 nedodrželo limity koncentrace oxidů dusíku v ovzduší. Porušení příslušného nařízení 2008/50/ES se týká většiny hustě obydlených městských aglomerací, mezi jinými Berlína, Mnichova, Frankfurtu, Kolína nad Rýnem nebo lokalit v průmyslové oblasti Porúří. Německo navíc dle Evropské komise zatím nepřijalo žádná opatření, která by měla vést k nápravě situace. Podle běžných postupů je toto varování posledním krokem před zahájením řízení o sankci za porušení evropské legislativy.

Příčinou současného stavu jsou především automobily s naftovými motory. Silniční daň se v Německu vypočítává na základě objemu motoru a k němu se přičítá penalizace za vysoké emise CO2 – konkrétně dvě eura za každý gram nad hodnotu 95 g/km. Tento systém jasně favorizuje auta spalující naftu, protože ta v měřicím cyklu dosahují nižší spotřeby. Právě od kombinované spotřeby je přímo úměrná oficiální hodnota emisí CO2, ačkoliv realita v hustém městském provozu může být značně odlišná.

Zběsilá honba za (spíše formálním) snižováním emisí CO2 u osobních automobilů ale dlouho ignorovala oxidy dusíku. Oxid dusný je skleníkovým plynem a rozpouští ozónovou vrstvu, oxid dusičitý zase vyvolává kyselé deště a způsobuje záněty dýchacích cest. Limity pro emise těchto výfukových plynů byly však u naftových motorů vždy benevolentnější než u benzinových. Nápravu této situace přináší až emisní norma Euro 6, závazná pro nově vyrobená vozidla od 1. srpna 2015, která snižuje povolené množství oxidů dusíku u naftových motorů na úroveň blízkou té u benzinových motorů – konkrétně 80 mg na kilometr (pro benzinové motory platí již od Euro 5 limit 60 mg/km). To ovšem stav ovzduší v německých městech ovlivní až v horizontu mnoha let.

Evropská komise proto navrhuje drastické řešení: zákaz vjezdu dieselových aut do vybraných lokalit a zvýhodnění automobilů s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem. Komise dále doporučuje změnit systém silniční daně tak, aby zvýhodnil benzinové a alternativní pohony. Německá vláda se musí k těmto návrhům a výtkám vyjádřit do dvou měsíců. Aby to nebylo tak jednoduché, konečná zodpovědnost za stav ovzduší leží na orgánech místní správy v příslušných oblastech.

Do hry se tedy vrací rok starý nápad na zavedení modré emisní nálepky (Umweltplakette). Ta by rozšířila stávající systém, který se skládá ze tří barev – zelená pro všechna benzinová auta s katalyzátorem a naftová s filtrem pevných částic nebo emisní normou alespoň Euro 4, žlutá pro naftové motory Euro 3 a červená pro Euro 2. Modrou nálepku by mohla získat jen auta splňující Euro 6 a tato nálepka by byla jediným oprávněním pro vjezd do oblastí s nejvyšší koncentrací oxidů dusíku.

Co na to řeknou řidiči, kteří si právě kvůli dosavadnímu způsobu výpočtu daně koupili auto s naftovým motorem, i když třeba plně nevyhovuje jejich potřebám, to zřejmě nikoho na příslušných místech nezajímá. Přitom teď hrozí, že i rok stará auta budou mít zákaz vjezdu do městských oblastí – a navíc tento fakt může zásadním způsobem ovlivnit jejich zůstatkovou hodnotu, respektive i samotnou prodejnost takového ojetého vozu.

Na závěr však přece jen máme jednu dobrou zprávu. V pěti městských oblastech je stav ovzduší natolik dobrý, že koncentrace oxidů dusíku v ovzduší předepsané pro rok 2020 zřejmě dosáhnou dříve. Je mezi nimi i německé velkoměsto našim hranicím velmi blízké, Norimberk. V nejbližších letech proto nehrozí, že byste na oblíbené vánoční trhy nemohli vyrazit svým starším autem.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Najdete na iDNES.cz