Drsný test německé policie: u nahrané nehody téměř nikdo nezastavil

aktualizováno 
Němečtí policisté chtěli zjistit, kolik lidí pomůže u nahrané nehody cestujícím v převráceném voze. Výsledky jsou šokující. Nezastavil téměř nikdo.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Policie v braniborském Oberhavelu se spojila s místní mediální agenturou a u příležitosti národního dne bezpečnosti na silnicích zinscenovala na pohled reálné krvavé divadlo. Cílem bylo zjistit, kolik kolemjedoucích pomůže dvěma mladým zraněným slečnám uvězněným v převráceném autě.

Obě herečky ve voze byly pokryté krví, aby celá scéna působila realističtěji, a místo „nehody“ snímalo sedm skrytých kamer. Policejní vůz byl připraven na silnici o kousek dál, aby mohl zastavovat vozy, jejichž posádky neposkytly pomoc.

Někteří se však snažili. Jeden z pomáhajících dokonce začal plakat poté, co mu policisté řekli, že je vše zinscenované. Další pár zavolal na linku 112 a následně jednu z najatých hereček utěšoval. Našel se i motorkář, který tak dlouho mával na ostatní účastníky silničního provozu, až se našli dva, kteří následně přinesli lékárničku a snažili se pomoci.

Umíte poskytnout první pomoc?

Většina lidí netuší, jak poskytnout první pomoc nebo jak se chovat při nehodě.

Další projíždějící auta však pomáhající jen lhostejně objížděla. Naštěstí nebyl nikdo skutečně zraněn. Policie uvádí, že celých devadesát procent lidí nezastavilo. Předpokládalo se přitom, že pomoc poskytne minimálně polovina.

„Řada řidičů nám při rozhovoru nedokázala vysvětlit, proč na místě nezastavila,“ řekl deníku Märkische Allgemeine policejní komisař Robert Müller. Podle jeho vyjádření většina lidí přiznala, že ví, jak důležitá je první pomoc po nehodě, ale přesto pokračovala v cestě. Výmluvy obvykle zahrnovaly to, že by řidič nedokázal tak rychle zabrzdit nebo by zastavil při nejbližší možné příležitosti.

Pro jednoho z lidí, kteří zastavili a snažili se pomoci, situace také nebyla zrovna lehká: „Chtěl jsem pomoci. Vypadalo to velice reálně. Koukal jsem, jestli zranění dýchají, snažil jsem se nahmatat puls. V takové situaci jsem ještě nikdy nebyl.“

Braniborská policie si za celou akci vysloužila i kritiku. Michael Frieser, právní expert CSU v Bundestagu, prohlásil pro deník Bild: „Pokud policie chce provádět podobné akce, měla by to vždy dělat ve spolupráci s autokluby, jako je ADAC nebo ACE. Podobné divadlo nepatří do její působnosti.“ Policie se však brání: „Takovéto PR aktivity jsou velice důležité, abychom zvedli zájem lidí a vysvětlili jim, jak by se měli v těchto situacích správně chovat. Pokud chcete lidi zasáhnout, musíte jim ukázat realitu. A ta je často ještě drsnější. Množství nehod stále roste, a to nejen v Braniborsku.“

Nepomůžete? Koledujete si o vězení

Stejně jako v Česku jsou i v Německu řidiči povinni poskytnout raněným při nehodě první pomoc. Zatímco u nás hrozí za neposkytnutí první pomoci trest až dva roky a v případě účastníka nehody až pět let, v Německu je v trestním zákoníku jen rok nebo finanční pokuta.

Ovšem pozor, pokud první pomoc u našich západních sousedů neposkytne viník nehody, příbuzný nebo přítel oběti může být celý čin překvalifikován na ublížení na zdraví s trestní sazbou až deset let nebo na zabití z nedbalosti, za které lze vyfasovat až patnáct let vězení.

Jak má pomoc raněnému vypadat? Minimem je telefonát na linky 112 nebo 155. I laik má však povinnost aktivně se podílet na oživení nebo stabilizaci raněného: provedením resuscitace (masáž srdce), zastavením krvácení či zajištěním toho, aby nehrozilo zadušení zapadlým jazykem nebo zvratky.

Zásadní je také bezpečí zachraňujícího člověka. Při poskytování první pomoci by nikdy neměl ohrozit svoje zdraví. Vždy je tedy nutné se řídit pokyny operátora tísňové linky a uvědomovat si rizika, například z hořícího auta je nutné člověka vytáhnout i přes nebezpečí, že mu zlomíte další žebro. Podobných věcí se není nutné s ohledem na případný právní postih bát, je to vždy lepší než neudělat nic.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Experti chtějí prosadit řidičák na zkoušku, jako mají Rakušané

Experti chtějí prosadit novelu zákona, která by změnila získání řidičského oprávnění i systém vzdělávání v autoškolách....

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

Premium

Odhalte tajemství znaků automobilek. Volkswagen ho právě mění

Volkswagen má nové logo. Kruh obsahující písmena VW má plochý dvourozměrný design, je jasnější a má symbolizovat...

Calgary je rájem řidičů, Bombaj peklem. Praha patří do průměru

Nejpříjemnějšími městy pro řidiče je kanadské Calgary a Ottawa, ale také Dubaj ve Spojených arabských emirátech či...

PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?
PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?

Zima pomalu, ale jistě klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas myslet na zimní obutí vašeho dítěte. Dětská nožka roste rychlostí blesku, a tak se každoročnímu nákupu sezónní obuvi nevyhnete.

Najdete na iDNES.cz