Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na novou Škodu Superb si vyděláme dřív než před sedmi lety

Druhá generace největší, nejrychlejší a také nejnovější škodovky je až do neděle k vidění na autosalonu v Ženevě. Na stejném místě se před sedmi lety představil koncept, který návrat škodovky do kategorií aut pro "horních deset tisíc" předznamenal, jmenoval se Škoda Montreux. Vzpomínáte? V sériové verzi přijel superb půl roku nato na autosalonu ve Frankfurtu. Přečtěte si, co jsme našli v redakčním archivu MF DNES.

Škoda Superb | foto: Škoda Auto, David Votruba / iDNES.cz

Superb jako studie Montreux
"Najde velký a drahý model z Mladé Boleslavi dostatek zákazníků? - ptají se jedni a druzí se zajímají, proč je design Škody Montreux tak podobný ostatním vozům koncernu Volkswagen?" psaly noviny 7. března 2001. ORIGINÁL ZDE

"Jaká opravdu bude velká škodovka, to dosud není jisté. Alespoň představitelé automobilky prezentují studii Montreux jako projekt, který ještě může zasáhnout řada změn. Ale jestli se něco změní určitě, bude to jméno této limuzíny. Poučka totiž říká, že název automobilu musí být snadno vyslovitelný a zapamatovatelný. A to pokud možno ve všech národních jazycích zemí, v nichž se vůz prodává."

Škoda Montreux

Švýcarský marketingový manažer Marcus Bachmann po obhlídce Škody Superb alias Montreux před sedmi lety uznale prohlásil: "Design velké škodovky je perfektní. Švýcaři milují auta této třídy, která mají dobré zpracování. Podobná karoserie, jako je u Volkswagenu Passat a Audi A6, by však mohla být problematická. Osobně bych si Škodu Montreux koupil, neboť tradici výroby škodovek znám."

Stejně jako dnes bylo jisté, že motory pro velkou škodovku budou z produkce koncernu Volkswagenu. "Bohemia, jak studii Montreux pracovně v Mladé Boleslavi říkají, asi nedostane nejvýkonnější agregáty. Ty zůstanou výsadou volkswagenů a audi," psalo se před sedmi lety.

S letošním uvedením nového superbu se strategie mateřského koncernu v tomto ohledu změnila. "Všechny technické vymoženosti, které Volkswagen má, bude mít tentokrát už od počátku i Škoda. Týká se to nejen motorů, ale třeba i systému samočinného parkování, prostě všeho," slíbil už loni na podzim Eckhard Scholz, člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za technický vývoj.

"Starý" superb se stavěl z toho to, co regály koncernových skladů daly - Bohemia alias Montreux alias Superb tak má základ ve Volkswagenu Passat. Na konstrukci nového superbu šli konstruktéři podobně, ovšem z opačného konce. Superb II tak stojí na prodloužených základech menšího golfu.

Superb se představuje
Půl roku po studii Montreux se v Ženevě představila sériová podoba velké škodovky pod jménem Superb. To čerstvá novinka z Mladé Boleslavi jde rovnou na věc. Na podzim se s ještě zamaskovaným superbem pochlubila několika vybraným novinářům v arizonském Údolí smrti (reportáž zde). Pak začala postupně vypouštět fotografie a do Ženevy přivezla hotový kus, který dostal i základní cenu 619 900 Kč - mimochodem, je stejná jako u nejlevnějšího stávajícího superbu.

Na superb bylo v roce 2001 třeba aspoň dvaačtyřicet průměrných platů (14 490 Kč). Dnes jich stačí naspořit šestadvacet.

Škoda Superb pro rok 2007

Už jméno Superb způsobilo v roce 2001 velký povyk. Název pro novou vlajkovou loď zpočátku vyvolával spíše negativní ohlasy. Jméno automobilka zvolila podle svého předválečného modelu. "Škodovka zrovna skromností netrpí. V angličtině znamená superb nádherný, skvostný, skvělý. Ve francouzštině také hrdý, zpupný," psala MF DNES. Kromě toho, Škodovka neměla problém s registrací jména, vlastní je od třicátých let. A dnes už by žádný úřad jméno jako Superb, protože označuje obecnou vlastnost, nezaregistroval.

Velké oči
Podle prvních ohlasů měla být nová škodovka konkurencí dokonce pro Audi A6, Mercedes třídy E a C, případně BMW řady 5. Nadšené publikum mělo tehdy možná "velké oči", superb přeci jen patří o kategorii níž, vedle Fordu Mondeo, Opelu Vectra nebo Mazdy 6. Za svou kariéru si ale našel přes 130 tisíc majitelů.

"Superb je podle mého soudu elegantnější než passat," psal designér Jan Prokop. "Jeho konzervativní design má ještě jednu příjemnou vlastnost: bude stárnout daleko pomaleji než výrazněji tvarovaná konkurence. Superb si najde konzervativnější klientelu a svůj prostor na trhu by měl bez větších obtíží uhájit."

"Třebaže nový superb upouští od již zavedeného tvarosloví škodovek, vymyká se koncernovému klíči, a získává tak výrazný potenciál míchat karty ve své třídě," všímá si designér Roman Fluxa.

Škoda Superb prezidenta republiky

Automobilka viděla v roce 2001 na zadních sedadlech superbů premiéry a ministry. Výsledek je s odstupem času trochu rozpačitý. Vládní flotila je ze superbů složená zhruba z poloviny (více) a vytížený není ani prezidentský exemplář, který podle Václava Klause moc drncá.
 
Deštník a kufr
Před lety jsme byli uneseni z praktických vtípků, které superbu konstruktéři nadělili. Téměř legendární se stal deštník, uložený ve speciální schránce v madle zadních dveří (má ho samozřejmě i nová generace). Pro unavené hejtmany, ministry a manažery hovící si na pravém zadním sedadle byl připraven výklopný díl opěradla sedadla spolujezdce. Dnes se nový superb chlubí mnohem praktičtějším patentem. Jmenuje se twindoor a dělá z klasické limuzíny o poznání praktičtější auto. Jak to funguje, si přečtěte ZDE.

Škoda Superb GreenLine

Jedno minus nový superb oproti tomu starému přeci jen má. Do předchozí generace bylo možné objednat dvouapůllitrový naftový šestiválec, do nového pořídíte maximálně čtyřválcové dvoulitrové TDI (větší nafťák se pod kapotu superbu nevejde). Vyšši management, který šestiválcový motor vyžaduje, se tak bude muset přeorientovat na benzinový motor 3,6 litru. VÍCE O MOTORECH ZDE

Jaká bude
Škoda Montreux v Ženevě 2001 ukazovala, že tuzemská automobilka je připravená zlomit nedůvěru Západoevropanů k vozům z východní části starého kontinentu. "O úspěchu velké škodovky na zdejším trhu jsem téměř přesvědčen," řekl tehdy Pavel Hejda, šéf společnosti Auto Jarov.

Nový superb je z pohledu obchodníka ještě lákavější. "Moc se mi líbí, byl jsem se na něj dokonce podívat osobně v Ženevě. Z prvních obrázků jsem byl trochu rozpačitý z řešení zádě, ale naživo se mi líbí a vypadá ještě lépe než na fotkách," říká Radek Donner, vedoucí prodeje pražského prodejce NH Car.

"Rozhodně se bude prodávat lépe než ten stávající. Už podle současného zájmu stálých i nových zákazníků."

starý superb v roce 2001 nový superb v roce 2008
délka x šířka x výška
x rozvor (mm)
4 803 x 1 765 x 1 469 x 2 803 4 838 x 1 817 x 1 462 x 2 761
objem kufru (l) 480−945  565−1 670
základní cena (Kč) 689 900 619 900

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...