ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petr Novotný, MAFRA

Praha by mohla začít chystat mýtný systém, spustí ho nejdřív v roce 2026

  • 71
Hlavní město připravuje akční plán pro udržitelnou energii, jehož součástí by měl být záměr zavést mýtný systém pro zpoplatnění vjezdu do centra metropole. Pokud radní schválí plán v současném návrhu, bude chtít zahájit další kroky k přípravě mýta. I kdyby se však začalo ihned, systém lze spustit nejdříve v roce 2026.

„Jsem přesvědčen, že dokud mýtný systém nezavedeme, tak se nám zásadně nezlepší ovzduší v centru města,“ uvedl náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN).

Hlubuček o zavedení mýtného systému mluvil již dříve, jeho koaliční partneři zejména z TOP 09 nicméně jeho prohlášení spíše mírnili. Například předseda TOP 09 Jiří Pospíšil v minulosti uvedl, že nejprve je nutné dostavět oba okruhy.

Hlubuček řekl, že na akčním plán pro udržitelnou energii a klima (SECAP) magistrát pracuje asi dva roky a radní by jej měli brzy schvalovat. Zavedení mýta je podle něj jedním z hlavních bodů plánu. Letos podle něj také magistrát nechal udělat ohledně mýta studii od firmy Ernst & Young.

Koaliční partneři nicméně podle Hlubučka nejsou o plánu přesvědčeni. „Přiznám se, že zatím ze strany rady je k tomu rezervovanost,“ řekl. Dodal, že pokud rada schválí SECAP v navržené podobě, která záměr obsahuje, půjde to brát jako deklarování vůle k tomu začít s přípravami na mýtný systém. Ty však i v nejlepším případě potrvají roky, je například nutné změnit minimálně jeden zákon, dodal Hlubuček.

Výhodou mýtného proti dříve zvažovaným nízkoemisním zónám je možnost zavádět jej postupně, například pouze na některých komunikacích. 

Ke kontrole vozidel by Praha mohla využít 5 500 kamer městského kamerového systému a auta kontrolující vozy v parkovacích zónách.

Ve hře je i možnost satelitního sledování vozů. Podle předběžných odhadů by mohlo být v řádu desetikorun za den. Elektromobily by platit nemusely.

Zastupitelé Prahy loni schválili závazek, se v metropoli do roku 2030 sníží množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 bude metropole bezuhlíková. Velkou většinu emisí uhlíku a dalších škodlivin v Praze produkuje právě doprava.

,