Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejbláznivější závod. Na start mohou jen křápy, nic dalšího není dané

Automobilových závodů je nepřeberné množství. V poslední době sílí popularita méně tradičních forem, kde je cílem hlavně dobrodružství, nikoli vítězství. K nejextrémnějším v tomto ohledu patří již několik let Mongol Rally. Úspěchem z ní se může pochlubit i česká posádka.
Česká posádka Průša - Helcl v závodě Mongol Rally 2019

Česká posádka Průša - Helcl v závodě Mongol Rally 2019 | foto: Jakub Průša, Luboš Helcl

Určit nejnáročnější motoristický závod či motoristickou disciplínu rozhodně není snadný úkol. Pro někoho bude vrcholem náročný Dakar, jiný zase uctívá vypětí vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans. Pro mnoho fanoušků však zůstává vrcholnou disciplínou seriál Formule 1, jiní zase fandí náročnému seriálu mistrovství světa v rallye WRC. Ale možná není nejnáročnější motoristickou výzvou ani jeden z nich.

Fotogalerie

Možná je to Mongol Rally. Netradiční a hodně divoký automobilový závod, který má minimum pravidel a kde rozhodně nejde o to dojet do cíle jako první. Mongol Rally klade důraz na extrémy a na dobrodružství, vítězem je každý, kdo do cíle dorazí. Zároveň je to amatérská záležitost, která nevyžaduje závodní zkušenosti a licenci. Účastnit se může prakticky každý, kdo splní vstupní podmínky.

A ty nejsou tak náročné. I když závod vyžaduje určité finanční investice, ty nejsou nijak extrémní, ve srovnání s jakýmkoli oficiálním motoristickým sportem obzvlášť. Největší investicí je tak čas. Vždyť letošní ročník Mongol Rally odstartoval z místa konání festivalu JunkTown nedaleko od Prahy už 21. července, cílová linie v sibiřském Ulan Ude nedaleko hranic s Mongolskem se uzavřela 16. září.

Křápem cestou necestou

Pravidla jsou poměrně jednoduchá a hlavní podmínky se týkají vozidel. Účastnit se mohou motocyklisté a automobilisté, v podstatě je podmínkou, aby vozidlo, kterým na cestu vyráží, bylo levným křápem. „Pokud to chcete mít snadné, zajeďte si na víkend do lázní,“ píší autoři v podmínkách soutěže. Základem je, že jakýkoli přihlášený „vehikl“ mohou organizátoři odmítnout, respektive prostě posádku do soutěže nepřipustí.

Motocykly by měly mít objem motoru menší než 125 kubických centimetrů, organizátoři však v rámci intenzivnějších zážitků doporučují skútr s motorem 50 ccm. U aut pro změnu doporučují objem pod jeden litr, ale dovolí i motory s objemem 1,2 litru (to aby se sem vešel oblíbený motor 1.2 HTP). Kdo navrhne organizátorům soutěže účast s nějakým jiným zajímavým vozidlem, byť tato pravidla nesplňuje, může se dočkat individuálního schválení. Ale musí jít o dopravní prostředek, se kterým bude cesta skutečně dobrodružstvím. „Čím horší auto, tím lepší dobrodružství,“ píše se v pravidlech.

Další podmínky jsou vcelku jednoduché – neexistují. Posádka si na cestu může vzít, co uzná za vhodné, trasa není dána, opět ji volí účastníci sami, každý podle svého uvážení. Do Ulan Ude tak mohou vyrazit třeba i přes africké země, pokud chtějí. S tím souvisí i fakt, že veškerá víza a veškeré cestovní výdaje, včetně jídla a ubytování, si opět posádky řeší individuálně. Na trase závodu neexistuje žádná podpora, jelikož vlastně neexistuje ani žádná trasa.

Týmy, které se chtějí účastnit, musí složit vratnou zálohu ve výši 1 200 liber (asi 36 000 korun), která slouží jako pojistka proti tomu, aby svůj vůz někde cestou neodložili a pořadatelé s tím neměli problémy. A že důvodů k tomu se jistě najde dost. Dále musí týmy sehnat 1 000 liber (asi 30 000 korun) na podporu charitativních projektů. Tyto peníze nemohou jen tak vytáhnout z vlastní kapsy, je třeba najít sponzora.

18 929 kilometrů v Pandě

Nejspíš tato podmínka dovedla českou posádku Jakub Průša a Luboš Helcl, která se letošního ročníku účastnila, do náruče společnosti Xmarton. A toto partnerství přineslo jednu nezvyklou možnost. Účastníky s jejich červeným Fiatem Panda 1.0 z roku 1988 totiž mohli nadšenci sledovat online na webových stránkách.

Xmarton je totiž výrobcem a autorem palubních jednotek a aplikací, které umožňují monitoring a ovládání vozů na dálku. Právě monitoring Xmartonu byl využit pro převedení dat nasbíraných během jízdy do podoby speciální webové aplikace. Z bezpečnostních důvodů bylo zobrazení dat na webu zpožděno o 24 hodin, to proto, aby si na posádku cestou někdo někde nepočíhal (či je nepřekvapil v noci při přespání).

Na stránkách projektu si však lze i teď po úspěšném dojetí do cíle (tam posádka dorazila 9. září) prohlédnout jednotlivé úseky cesty a zkoumat například to, jakou rychlostí se kdy a kde červený Fiat Panda pohyboval. A že to nebyly zrovna závratné rychlosti: maximem podle záznamu je nejspíš hodnota 128 km/h dosažená zkraje cesty v okolí Banské Bystrice cestou směrem na Košice. To je asi jediný extrém, jinak v maximech Panda přesáhla sotva 110 km/h. Vidět jsou i denní porce kilometrů a zmapována je celá trasa.

Ta nakonec vedla přes třináct států: Českou republiku, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Írán, Turkmenistán, Uzbekistán, Tádžikistán, Kyrgyzstán, Kazachstán Mongolsko a Rusko. Cestou se musela posádka vypořádat s různými extrémy počasí (teploty od minus 20 do plus 60 °C) a samozřejmě řadou technických potíží, z nichž ty první přišly už poměrně záhy po startu. Nakonec se  vše podařilo a Panda s dvojicí dobrodruhů projela cílem.

„Přesto, že pro nás byl celý závod extrémně namáhavý a čas na nějaký odpočinek absolutně nebyl, jel bych příští rok okamžitě znova. Bez nadsázky můžu říct, že to celé bylo skvělé a naprosto neuvěřitelné,“ rozplývá se nad závodem Jakub Průša. Jeho spolujezdec Luboš Helcl k tomu dodává: „Každému, kdo má chuť zkusit něco neotřelého, potkat skvělé lidi, navštívit zajímavá místa a v neposlední řadě si dopřát čas, na který rozhodně nezapomene, bych Mongol Rally doporučil.“

Za celou cestu malá Panda urazila 18 929 kilometrů, na kterých spotřebovala
1 980 litrů paliva. To mimochodem znamená, že jinak úsporná Panda „žere“ v plném obsazení a v extrémních podmínkách v průměru téměř 10,5 litru na 100 kilometrů. Jednotka Xmarton pak zaznamenala i celkový čas jízdy: za volantem strávila dvojice českých dobrodruhů 345 hodin, 48 minut a 47 sekund. To představuje solidní rychlostní průměr 54,74 kilometrů. Když tedy Panda jela, tak vlastně na své trase docela uháněla.

Příští ročník soutěže odstartuje 18. července 2020, cíl v Ulan Ude se uzavře 14. září. Zatím je tedy dost času na to vymyslet, s jakým vehiklem se vydat na cestu.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...