Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

Karel s Anežkou míří na Rallye Dakar. Martin Macík nás před odjezdem svezl

aktualizováno 
Další dakarské dobrodružství začíná. Závodní stroje týmu Martina Macíka putují do Saúdské Arábie, kde 5. ledna odstartuje 42. ročník legendárního závodu. Martin Macík nás ve svém novém dakarském speciálu jménem Karel svezl.

Letošní technické přejímky a nalodění dakarské techniky ve Francii přinesly několik změn. Týmy své vozy odevzdávaly později než v minulých letech, protože plavba do Saúdské Arábie je kratší než do jižní Ameriky. Přejímky se také odehrály na novém místě, na okruhu Paula Ricarda ve francouzském městečku Le Castellet.

Fotogalerie

Nový kamion Martina Macíka, pojmenovaný Karel, splnil všechny nezbytné formality. Stejně tak Anežka, motorka Jana Brabce, prošla hladce.

„Přejímkami jsme prošli hladce. Za ta léta už máme všechny potřebné náležitosti podchycené. Kontrolovala se povinná výbava, hasičáky, světla a také třeba umístění samolepek. A tady se organizátoři dostali s tátou trochu do křížku,“ popisuje Martin Macík mladší asi nejvyhrocenější situaci přejímek, kdy šéf týmu, jeho otec Martin Macík starší, důrazným česko-anglickým proslovem k pořadatelům zabránil, aby byla jedna z nálepek umístěna na předním skle v místě, kde by posádce vadila ve výhledu. Nakonec se podařilo najít kompromisní řešení a celá akce mohla zdárně pokračovat.

Nový závoďák s čumákem

Martin Macík letos představil nový rallyový speciál. Karel, jak mu říká, nese značku Iveco, s klasickým nákladním autem italského výrobce toho však moc společného nemá. Především je nezvykle malý, tak - až na limitu regulí soutěže - je staví všechny týmy. Dakarské trucky jsou tak občas jen o málo větší než terénní vozy závodící v kategorii osobních aut. 

Karel měří 6950 mm, váží 8500 kg a má čumák. Je tvrdší než jeho předchůdce jménem Franta, změnilo se šasi, odpružení, tlumiče. Díky tomu, že nemá trambusovou kabinu liazky, ale má „čumák“, sedí posádka za předními koly. To znamená jinou pozici pro řidiče, změněný (o chlup horší) výhled ven a vůbec se auto trochu jinak řídí. Nový vůz je ale mnohem pohodlnější.

Zůstala manuální převodovka, motor Iveco a spousta osvědčených řešení. Karel má asi 1100 koní a 4500 Nm. „Většina součástek je náš vlastní vývoj, další objednáváme po celém světě,“ popsal Macík starší při představení kamionu letos v dubnu. Největším uměním je podle stavitelů poskládat všechny části dohromady tak, aby byla zajištěna stoprocentní spolehlivost a nezradil ani poslední šroubek či těsnění.

Podívejte se, jak Martin Macík řádí se svým závoďákem v domácím sedlčanském terénu. 

  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Reportér vypátral třicet let ztracené filmy expedice Tatra kolem světa

Reportérovi Českého rozhlasu a spolupracovníkovi iDNES.cz Matěji Skalickému se podařilo vypátrat třicet let ztracené...

Český investor postaví u Stříbra obří polygon pro testování aut bez řidiče

Obří polygon pro testování a certifikaci autonomních vozidel bez řidiče má do roku 2022 vzniknout u Stříbra na...

Auta, která formovala dekádu: laciné SUV, elektromobily, zázraky pod kapotou

Jaká auta podle nás nejlépe charakterizují uplynulých deset let? Vybrali jsme desítku těch, o nichž si myslíme, že se...

Newyorské taxi. Kdysi ikona, dnes dodávka, již koupíte i v Česku do zásuvky

Ať už jste New York navštívili a nebo ho znáte jen z filmů a seriálů, jistě jste si všimli legendárních žlutých taxíků....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz