VIDEO: Na hliněnou autosochu vzali u Jaguaru sekyru

aktualizováno 
Při hledání správných tvarů nového auta jsou nezbytným pomocníkem hliněné modely. Jednu takovou sochu Jaguaru XF rozmetali na kusy sami designéři automobilky. Na auto postavené z typicky hnědočerveného materiálu si vzali i sekeru. Modelářská hlína je velmi zajímavý materiál. Modeláři se s ním doslova mazlí.

"Hrozně rád se jí dotýkám," říká o modelářské hlíně šéfdesignér Škody Jozef Kabaň. Bez speciální hmoty se dnes designéři neobejdou. "Dobře se mi s ní pracuje," souhlasí Jakub Gurecký, designér studia 1to1design.

Modeláři z ní podle návrhu stylistů vytvarují klidně celé auto v životní velikosti (staví se ale i menší modely v měřítku 1:4). A designéři jejich dílo mezitím "ničí", jak na ně hmatají, rýpou do něj, naznačují, jak upravit linky a hrany...

Hliněný model přístrojovky nové Škody Rapid

Hliněný model přístrojovky nové Škody Rapid

Speciální modelářskou hlínu nabízí na světě jen několik firem (Chavant, Kolb, Staedler). Na její výrobu se používá vosk, olej, křída a pigmenty. Podle zkušených modelářů ze Škodovky jsou mezi různými značkami rozdíly. Jsou také různé druhy hmot. Dodávají se v cihličkách nebo válečcích.

Dva z modelářů, kteří sochají nové škodovky, jsou Britové, jeden pracoval donedávna pro Bentley. A jeden Švéd, který pro Škodovku pracuje už 14 let, získával zkušenosti u Audi, pracoval třeba na prvním TT.

Velmi důležitou součástí designérského týmu jsou modeláři. Ze speciální hlíny...

Velmi důležitou součástí designérského týmu jsou modeláři. Ze speciální hlíny vytvoří na milimetr přesně model, který se pak změří, data přenesou do počítače a podle nich se pak vyrábí auto.

Modelářskou hlínu používají nejčastěji právě automobiloví designéři. Auto z ní hodiny, dny a týdny tvarují, a pak se podle něj vyrábí auto. Modeláři musí mít obrovský cit pro materiál a pracovat s maximální přesností.

Fotogalerie

Jejich dílo pak do detailu proměří a přenesou do počítačových dat konstruktéři. S trochou nadsázky lze říci, že podle hliněného modelu se pak vyrábí karoserie sériového auta.

Hliněné modely (říká se jim po anglicku "clay model") samozřejmě nejsou celé z tohoto drahého materiálu. Na základní prostorový rám se připevní panely a pěnové výplně, které se pokryjí vrstvou hlíny, z ní se pak sochá auto. Když je tvar hotový, hliněný model se potáhne barevnou fólií.

Hliněný model se potáhne folií simulující karoserii.

Hliněný model se potáhne fólií simulující karoserii.

Aby se s na omak velmi příjemnou hmotou dalo pracovat, je třeba ji zahřát. Ve speciální peci "povolí" a dobře se tvaruje. S tím, jak postupně chladne, hmota také tuhne. I za pokojové teploty se ale dobře opracovává různými škrabkami a tvořítky.

"Představte si, že vezmete tužší máslo, dáte ho do trouby rozehřáté na 40–50 stupňů a ono hezky změkne," popisuje práci s modelářskou hlínou Jakub Gurecký ze studia 1to1design. "Pak se s ní pracuje se jako s plastelínou. Musí se nanášet po vrstvách na podklad ,který má vlastnosti, aby se na něm hmota udržela. Jednotlivé vrstvy se musí perfektně propojit, aby vznikla homogenní vrstva bez bublin." Podle Gureckého se velmi často používá jako podklad třeba polystyrén.

Modelářská hlína, kteroui používají designéři.

"Je to jako když mažu máslo na chleba. Skoro to natírám a vrstvy se musí pořádně propojit," popisuje designér. "Když clay vychladne, musí se povrch nejdříve srovnat do základních ploch, potom se začne ´vyškrabovat´ požadovaný tvar a až pak detaily."

"Modelářská hlína není levná, zase se ale dá opakovaně používat," dodává Jakub Gurecký.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Najdete na iDNES.cz