Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

  • 392
Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce s cisternou uhořel člověk, a k tomu byl těžce zraněn policista. O situaci na českých silnicích mluvil v diskuzním pořadu Rozstřel zástupce šéfa dopravní policie Michal Hodboď.

Před několika týdny zase šokovala českou veřejnost nehoda u Špindlerova Mlýna, kdy se řidič sportovního vozu čelně srazil se Škodou Rapid, ve které zahynul brigádní generál a zástupce ředitele Vojenského zpravodajství (čtěte více). Hostem iDNES.cz a moderátora Vladimíra Vokála byl Michal Hodboď.

Rallyový šampion o českých řidičích

Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči jsou šílení, nepozorní a vůči ostatním bezohlední. Sledujte zde

Zástupce šéfa dopravní mluvil o českých řidičích, o tom, jak velká je nekázeň za volantem a zda je nedodržování pravidel silničního provozu typicky českým nešvarem. 

V diskuzním pořadu Rozstřel vyjmenoval nejčastější příčiny tragických dopravních nehod a řekl, co se musí změnit, aby se trend obrátil. Přichází i čas na debatu o změně a zpřísnění bodového systému, myslí si. 

Michal Hodboď komentuje v diskuzním pořadu iDNES.cz tragickou nehodu, která se stala v neděli na brněnské dálnici, při které se převrátila cisterna a nabouraly do ní další vozy, které začaly hořet.

„Pokud se dostaneme do takové situace, je třeba auto odstavit na pravé krajnici, rozsvítit varovná světla, obléci si reflexní vestu, spojit se s policií nebo záchrannými složkami,“ vypočítává obecné zásady Hodboď a připomíná zákonnou povinnost poskytnout pomoc zraněným. „Na prvním místě je nutné na tu událost upozornit,“ použít třeba také výstražný trojúhelník a zapnout výstražná světla. 

„Po našich silnicích se pohybuje velké množství vozidel přepravujících nebezpečné látky, v režimu ADR,“ upozorňuje policista. Tato vozidla, která jsou označena výstražným oranžovým obdélníkem, přepravují mimo jiné pohonné hmoty na benzinky. Pro tato vozidla platí přísnější předpisy, technický stav je kontrolován přísněji. Podle Hodbodě je na jejich kontroly vyčleněna speciální skupina.

Ze statistik podle něj nevyplývá, že by tato vozidla bourala častěji nebo s většími následky. Ani snížení rychlosti by nebylo řešením. „Na dálnici se musí pohybovat minimálně osmdesátikilometrovou rychlostí. Jinak by brzdila provoz a vytvářela další krizové situace,“ vysvětluje. Podle Hodbodě jsou pravidla pro vozidla ADR nastavena dobře.

Vývoj bezpečnosti ovlivňuje i komunikace, připomíná policista. „Silnice musí být přehledné, ‚odpouštějící‘,“ zdůrazňuje. 

„Po instalaci úsekového měření na rekonstruovaných částech se nehodovost na D1 snížila,“ uvádí.

„Ztrácí se ohleduplnost a řidiči přeceňují své schopnosti,“ myslí si o českých motoristech Michal Hodboď. Podle zástupce šéfa dopravní policie je třeba upravit bodový systém a sazebník pokut. „Už několik let se sankce neměnily. Pokuty často nedosahují takové úrovně, aby přestupce odradily od porušování předpisů,“ myslí si. K nejčastějším tragickým příčinám dopravních nehod v Česku patří podle statistik nepřizpůsobení rychlosti a nevěnování se řízení. Hodně časté je přejetí do protisměru.

„V současné době má služba dopravní policie v Česku 3 700 tabulkových míst, 400 dopravních policistů aktuálně chybí,“ uzavřel v diskuzním pořadu Rozstřel Hodboď.