Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mazda věří benzinu a oživí wankel. Elektřinu opatrně zkusí

Japonská Mazda šla vždy vlastní cestou a bude tomu tak i v nejbližších letech. Ačkoliv se nevyhne elektrifikaci některých modelů, jako nejlepší cestu ke snížení emisí vidí další vývoj spalovacích motorů. Jak toho chce dosáhnout, nám v rozhovoru vysvětlil Jeff Guyton, šéf evropské pobočky.
Koncept Kai ukazuje podobu nové generace Mazdy 3.

Koncept Kai ukazuje podobu nové generace Mazdy 3. | foto: Mazda

Jak si rozumí zaměření Mazdy na radost z jízdy s neustálým tlakem na snižování emisí skleníkových plynů a škodlivin ve výfukových plynech?
Řekl bych, že mnohem lépe, než si odvažujete představit. Neustále hledáme cesty, jak spojit nízké emise a zábavu za volantem. Pracujeme na zdokonalení spalovacího motoru – příští rok uvedeme unikátní benzinový motor Skyactiv-X, který má podobnou spotřebu jako naše současné diesely. Za dva roky nastoupí nová a ještě úspornější generace naftových motorů Skyactiv-D. Našim střednědobým cílem je do roku 2030 snížit emise CO2 našich aut na polovinu úrovně z roku 2010. Mezi lety 2010 a 2050 bychom chtěli dosáhnout snížení CO2 o 90 %.

Jeffrey H. Guyton, prezident evropského zastoupení Mazdy

Tak drastického snížení emisí přece bez elektromobilů nedosáhnete…
Máte samozřejmě pravdu. Elektromobily však pro nás nejsou prioritou, takticky vyčkáváme, až se jejich technika zlevní. Navíc jízda na elektřinu není v současnosti zdaleka tak čistá, jak se obecně tvrdí. Elektromobil má nulové emise totiž jen tehdy, když ho dobíjíte z obnovitelných zdrojů. Kdybyste naopak k dobíjení využívali pouze energii z uhelných elektráren, dosáhnou emise CO2 ke 200 g/km – jen budou vypuštěny jinde než v místě provozu daného auta. Naopak u biopaliv nové generace můžeme část emisí CO2 vznikajících při jejich spalování odečíst. My se snažíme najít efektivní a praktické řešení v celém tomto širokém poli.

Přesto Mazda loni oznámila, že ve spolupráci s Toyotou vkročí na pole elektromobilů. Jak tomu máme rozumět?
Ano, ve spolupráci s Toyotou a dodavatelem baterií Denso spustíme v roce 2021 výrobu elektromobilů. Nová továrna v USA bude dohromady vyrábět 300 tisíc aut obou značek. Je to náš ústupek tlaku zákazníků – v některých částech světa zkrátka musíte nabízet elektromobil, aby vaše značka měla správnou image. To je třeba případ Kalifornie. V Norsku zase kvůli striktnímu daňovému systému sotva dosáhneme tržního podílu, jaký jsme měli ještě před deseti lety. Nesouhlasím s principem, že by váš soused měl platit extrémní daně, abyste vy mohli jezdit elektromobilem zadarmo. Když je však systém takto nastaven, musíme se s tím smířit. Proto jsme spojili síly s Toyotou, která pochopitelně čelí podobným výzvám.

Jeffrey H. Guyton

Charismatický Američan mluví plynně japonsky, kariéru začínal v roce 1996 u Fordu. Do Mazdy se přesunul v září roku 2000. Prezidentem evropského zastoupení je od března 2009.

Bude elektromobil upravenou verzí některé modelové řady nebo zcela unikátním autem?
Elektrická mazda bude navržená na míru tomuto druhu pohonu. Abychom si rozuměli, toto auto bude jen rozšířením naší stávající nabídky. V nejbližších letech budeme stále klást důraz na spalovací motory – teď se chystáme k revoluci na poli benzinových motorů, brzy představíme i nový diesel. Ten by měl být levnější a výkonnější než hybridní auta konkurence. V těchto směrech vidím naši největší sílu.

Když se ještě vrátíme k emisím spalovacích motorů – neuvažujete o motorech na CNG? To má přece jen čistší emise než obvyklý benzin nebo diesel…
Máte více méně pravdu, ale CNG dnes není pro Mazdu aktuální téma.

A Wankelův motor, který Mazda tolik proslavila?
Bližší informace k nové mazdě s Wankelovým motorem zveřejníme už letos. Bude to trochu jiné auto, než čekáte. Veřejnost má wankel spojený se sportovními modely RX-7 a RX-7 nebo s Mazdou 787, která kdysi vyhrála v Le Mans. Tentokrát použijeme wankel jako takzvaný range extender pro dobíjení baterií za jízdy u auta s elektrickým pohonem. Jak motor vynalezený Felixem Wankelem funguje čtěte ZDE

Takové řešení ještě nikdo do sériové výroby nedotáhl, je na to wankel vhodný?
Při způsobu, jakým jsme Wankelův motor používali dříve, nikoliv, protože pracovní rozsah 750 až 9000 otáček nesvědčí emisím ani životnosti. Když se však pásmo využívaných otáček zúží, dá se Wankelův motor naladit na vyšší účinnost. Jeho hlavní předností pak jsou malé rozměry a nízká hmotnost. Když máte v autě jako hlavní pohon elektromotor, už netoužíte po tom, abyste přidali ještě velký čtyřválec. Potřebujete spalovací motor co nejmenší – jako je wankel, aby vám zbylo co nejvíc místa na baterie.

S těmito technologiemi to skoro vypadá, jako by Mazda chtěla být prémiová značka…
Není to moje oblíbené téma, ale jako člověk zodpovědný za rozvoj značky vám odpovím zcela konkrétně. Chci, aby lidé o Mazdě na emocionální úrovni uvažovali stejně jako o BMW, i když máme dost odlišné modely i cenové hladiny našich produktů.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

Zásluhou meziročního nárůstu ve výši 64 % se Tesly Model Y prodalo 1,23 milionu...

VIDEO Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

Velký nabíjecí hub společnosti ČEZ se brzy otevře u hlavního silničního tahu...

VIDEO Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

Autopůjčovna Hertz

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

Největší bateriové úložiště energie v Evropě se nachází v Pillswoodu ve...

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

SUPERGALERIE: Automobilové perly se naparovaly na nóbl akci u jezera Como

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...