Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda začínala s umělým korkem, za století je z ní značka labužníků

  18:00
Japonská Mazda nepatří mezi největší automobilky na světě a ani její výrobní řada není příliš široká, na druhou stranu jsou ale její vozy z různých důvodů k nepřehlédnutí. Vždy si uměla najít vlastní tvář, díky které byla výjimečná. Unikátními technickými řešeními patřila vždy na vrchol. Klasickou „prémiovou“ značkou ovšem být nechce.

Nejzajímavější je na automobilce z Hirošimy její solitérní pozice. I v dnešním globalizovaném světě, ve kterém automobilky uzavírají často nečekaná partnerství a spolupracují napříč kategoriemi a přes celý svět, bojuje Mazda na vlastní pěst.

Firma, založená 30. ledna 1920 v japonské Hirošimě původně jako výrobce umělého korku, zůstává například na rozdíl od řady dalších výrobců věrná nepřeplňovaným benzinovým motorům, řadu let také držela ve výrobě Wankelův motor s rotujícím pístem.

Evropská nabídka Mazdy dnes - kromě nezbytných SUV - obsahuje i vůz střední třídy s atmosférickým benzinovým dvouapůllitrem pod kapotou, což je objem, který ostatní velkosérioví výrobci ze své nabídky na starém kontinentu dávno vyřadili. Stejně jako z Evropy mizí klasické tříprostorové sedany. Pro milovníky jízdy s otevřenou střechou pak Mazda vyrábí také lehký dvoumístný roadster MX-5, od roku 2015 už ve čtvrté generaci, který na současném trhu téměř nemá konkurenci. A nově se chystá platforma pro větší modely s pohonem zadních kol a pod kapotu jim chystá řadový šestiválec.

Mazda MX-5 (NA)

Začalo to korkem

Cesta k automobilce, která dnes úspěšně oslovuje specifickou cílovou skupinu a jež se s 1,6 milionu prodaných vozů pohybuje na konci druhé desítky největších výrobců světa, přitom začala nenápadně, produkcí umělého korku. Až koncem 20. let minulého století se k materiálu používanému na izolace ve stavebnictví přidala drobná strojírenská výroba. Původní společnost Toyo Cork Kogyo se také přejmenovala Toyo Kogyo, stále se ale pohybovala na hraně bankrotu.

Změnu mělo firmě vedené průmyslníkem Džudžiro Macudou, který zbohatl díly výrobě pušek, přinést zaměření na motorová vozidla. Motocykly i automobily byly v té době v Japonsku ještě poměrně vzácné. Také domácích výrobců bylo poskrovnu, byť první japonská motorka se objevila již v roce 1909 a auto z domácí produkce o osm let později. Macudovi inženýři sestrojili koncem roku 1929 první dvoutaktní motor a během následujících měsíců firma vyrobila necelé čtyři desítky motocyklů.

Museum Mazda Frey v Augsburgu

Ikonická Mazda Cosmo Sport

Budoucí prosperitu továrny ale založilo rozhodnutí nevěnovat se motocyklům, i přes jejích úspěchy u veřejnosti. Japonsko totiž začátkem 30. let potřebovalo spíš vozidlo k převážení nákladu, k čemuž se skvěle hodila motorová rikša, kterou hirošimská firma představila v říjnu 1931. Tříkolové vozítko - vepředu motocykl, vzadu valník - dostalo jméno Mazda-Go. Macuda sáhl pro inspiraci k perskému zoroastrismu a jeho božstvu Ahuru Mazdovi, zároveň využil i zvukové podoby jména s vlastním příjmením.

Museum Mazda Frey v Augsburgu
Museum Mazda Frey v Augsburgu

Nákladní tříkolky - a občas také čtyřkolky jako třeba typ CA, připomínající malý džíp s korbou - dominovaly výrobnímu programu firmy Toyo Kogyo až do konce 50. let minulého století. První automobil (tedy spíše autíčko ze specifické japonské kategorie kei car), dvoudveřovou Mazdu R360, představila továrny teprve v roce 1960. O tři roky později přišlo na trh první „opravdové auto“, první generace Mazdy Familia, která se v Evropě od konce 70. let prodávala pod označením Mazda 323.

Museum Mazda Frey v Augsburgu

Začátkem 60. let se Mazda také zařadila mezi automobilky, které zaujal motor s rotujícím pístem německého vynálezce Felixe Wankela. První auto - kupé Cosmo - se představilo v roce 1964, měsíc před začátkem tokijské olympiády. 

Hvězdné chvíle si značka zažila v roce 1991 ve slavném vytrvalostním závodě v Le Mans. Po 24 hodinách kroužení po okruhu la Sarthe vyhrál ikonický oranžovozelený speciál Mazda 787B, v útrobách mu pracoval právě Wankelův motor (více čtěte zde).

Mazda 787B

Během let se sice Mazda vyrovnala s největším problémem „wankelu“, malou výdrží těsnění ve válci, už z principu ale motory stále spalovaly trochu oleje. Poslední vůz, sportovní RX-8, se přestal vyrábět v roce 2012. Nemohl totiž plnit stále přísnější emisní limity.

Na ty přitom v Mazdě, jež se před pěti lety po téměř čtyřech dekádách rozešla s dlouholetým partnerem, americkým Fordem, jdou dnes poněkud jinak než konkurence. 

Mazda MX-30

Elektromobil Mazda MX-30

Zatímco Volkswagen, Renault, PSA nebo Toyota u benzinových motorů snižují objemy a přidávají turbodmychadla, konstruktéři v Hirošimě zůstávají věrni přísloví „objem ničím nenahradíš“ a cestu vidí jinde. Pro Mazdu je třeba typický vyšší kompresní poměr, nejnovější motory pak kombinují vlastnosti zážehového a vznětového motoru. Jejich „diesel na benzin“ v podobě motoru Skyactive X je dnes považován za vrcholové dílo moderní motorařiny (jak funguje, čtěte zde).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...