Podstatou operativního leasingu je, že dostanete nové auto, za které platíte jen měsíční splátku, o nic se nestaráte, nemusíte na začátku skládat žádnou hotovost a po uplynutí sjednané doby auto prostě vrátíte.
V roce 2017 si několik leasingovek myslelo, že našlo novou díru na trhu, když nabídnou velmi levně auta jen na 12 měsíců. Ovšem cena takových aut po roce klesla o víc, než kolik zákazníci zaplatili ve splátkách. Což znamenalo prodělek, údajně až dvě miliardy napříč trhem.
Už i firmy šetří na autech. Služebáky budou střídat klidně každý měsíc |
Takto výhodný produkt proto z nabídky zmizel. Teď jsme ale objevili roční leasing znovu. Jeden z největší českých prodejců, Louda Auto, ho začal nově nabízet pod značkou svého carsharingu Car4Way. Třeba Škodu Kodiaq 2.0 TDI 110 kW s prodejní cenou 1 040 000 Kč můžete mít na rok jen za 14 156 Kč včetně DPH.
„Mimo jiné i z důvodu určité nejistoty hospodářského vývoje je obecně na trhu poptávka po kratších kontraktech. Zároveň našim cílem bylo přilákat nové zákazníky z řad menších firem a retailu. Proto jsme se rozhodli začít poskytovat operativní leasing na 12 měsíců. Zákazníka vyjde výhodněji než autopůjčovna. Navíc počítáme s tím, že si vysoké procento zákazníků nakonec svůj leasing prodlouží z 12 měsíců třeba na obvyklých 36 měsíců,“ vysvětluje pro iDNES.cz Jakub Tesař, obchodní manažer Car4Way pro operativní leasing. „Jsme si také vědomi, že na trhu existuje velké procento těch, kteří mají zájem o zánovní, tedy mírně ojeté vozy. Proto poskytujeme operativní leasing i na vybrané zánovní vozy, které jsme prodali jako nové a pak je i servisovali.“
Slevy, jaké tu dlouho nebyly. Automobilky honí objednávky, prodeje váznou |
Velké leasingovky se ovšem do takového projektu nehrnou. „V poslední době se průměrná délka operativního leasingu v naší zákaznické flotile ustálila na 42 měsících,“ uvedl třeba Martin Brix, generální ředitel společnosti Drivalia Lease Czech Republic. „Jde o výsledek ekonomického uvažování klientů. Právě tříletý nebo čtyřletý leasing jim vychází jako nejracionálnější volba, zejména s ohledem na vývoj provozních nákladů na služební vozy. Tří až čtyřletý cyklus je optimální pro pravidelnou obnovu vozového parku. V rámci naší flexibilní produktové řady, kdy se každému zákazníkovi snažíme postavit nabídku na míru, dokážeme roční operativní leasing poskytnout na vyžádání, zájem o něj ale není velký. Standardně bývá měsíční splátka u ročního pronájmu vyšší než při běžné délce leasingu. Výjimkou mohou být speciální akce automobilek nebo jednotlivých prodejců. Vzhledem k nedobrým zkušenostem s masivní vlnou takto zvýhodněných ročních leasingů, která se Českem přehnala někdy před šesti lety a měla pak velmi negativní dopad na sekundární trh s ojetými automobily, nepředpokládáme, že by tento produkt v nejbližším období zaznamenal opětovný výrazný boom.“
Leasingový trh se pouští do nových vod, pronajímat bude ojetá auta |
„Jednoroční operativní leasing už v nabídce nemáme a neplánujeme obnovu. Vzhledem ke krátkému trvání jsou totiž splátky relativně vysoké a tedy neatraktivní. Naši klienti, ať už z řad soukromé nebo firemní klientely, preferují mít vůz 2 až 4 roky,“ říká i Jiří Beran, vedoucí úseku Značky a Marketingu Volkswagen Financial Services.
A kratší dobu než 24 měsíců neplánuje nabídnout ani společnost Business Lease. „Umíme vyjít vstříc klientům, kteří chtějí zajistit mobilitu pro zaměstnance na rok i méně měsíců, a to formou služby Business Rent. Z pohledu klienta se služba v podstatě jeví jako operativní leasing, tedy má k dispozici vůz a zajištěné veškeré služby, za něž platí měsíční platbu. Pronájem může kdykoliv ukončit nebo naopak prodloužit na další období. Ale klasický operativní leasing nabízíme od 24 měsíců,“ dodává marketingový manažer Tomáš Bursík.
Prodej aut: je jich dost, ale na výběr je méně výbav než dřív. Vrací se slevy |
Nástrahou ročního leasingu pro toho, kdo jej nabízí, je také v tom, že prodejce může náhle výrazně snížit ceny svých nových vozů, což se okamžitě projeví i na ceně těch ojetých. Příkladem může být Tesla, které téměř všichni fanoušci elektromobility tleskali za výrazné zlevnění. Věc má ovšem i svoji odvrácenou stránku.
Případ Tesla
Jak informoval magazín Autonews Europe, společnost Sixt nedávno napsala zákazníkům dopis, ve kterém je informovala, že nebude do svého vozového parku pořizovat žádná nová vozidla Tesla a že se rovněž zbaví stávajících elektromobilů této společnosti. I když uvedla, že poptávka po elektromobilitě je „stále výrazně nižší než u spalovacích motorů“, naznačila, že hlavním motivačním faktorem jsou reálné náklady na nákup a provoz elektromobilů a cenová válka, kterou nastartovala Tesla. „Náklady se dostaly pod další tlak v důsledku slevových kampaní některých výrobců, což je zvláště zřetelné v případě společnosti Tesla,“ napsala půjčovna.
Nebojí se Car4Way něčeho podobného? „Co se týče obav z toho, že by se na trh s ojetými vozidly najednou dostalo velké množství totožných modelů ve stejné výbavě, jako tomu bylo v minulých letech, tak vzhledem k tomu, že v rámci Louda holdingu nabízíme 10 značek a desítky modelů, riziko dostatečně diverzifikujeme. Pro operativní leasing navíc vybíráme vozy v atraktivních kombinacích výbavy, motorizací a barev laku, aby se dobře prodávaly i jako ojeté,“ konstatuje Jakub Tesař. „Trh zůstatkových hodnot sledujeme velmi bedlivě a jsme schopni reagovat na takovéto slevové vlny prakticky ihned. Nicméně proti tomuto se žádná leasingová společnost nemůže zcela bránit. Je to riziko, které podstupují všichni.“
S pronájmy aut na rok byly obří patálie. Teď jsou zpátky na mladé ojetiny |