Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

  13:45
Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva miliony eur dostanou zákazníci nejen nejrychlejší lamborghini všech dob, ale také jedinečnou hybridní techniku, která ukazuje, jak automobilka přistupuje k elektrifikaci – jinak než všichni ostatní.

Lamborghini je automobilka, která dovede téměř vždy překvapit. I když od ní fanoušci a zákazníci očekávají divoký a extrémně dynamický design, pokaždé dovede zaujmout něčím novým.

Fotogalerie

Sián je toho důkazem: ačkoli některými designovými detaily odkazuje třeba na legendární Countach (prolisy na kapotě či prolis na střeše, který odkazuje na periskop u původního konceptu Countach), je to prozatím asi nejfuturističtější auto, které u Lamborghini připravili do výroby. Toto je faktor „auta z plakátu“ nejvyšší úrovně.

Milionářští šťastlivci, kteří si tento vůz pořídili (všech 63 kusů s cenou dva miliony eur, což je 52 milionů korun, už je rozprodáno), si navíc budou moci toto auto klukovských snů důkladně přizpůsobit vlastnímu vkusu. V rámci programu Lamborghini Ad Personam si budou moci doladit barvy, provedení interiéru a další detaily. Vnitřek vozu využívá mimo jiné poprvé v historii značky i 3D tištěné části, což může přispět k možnostem individualizace.

Zase nejrychlejší

U těch nejdražších supersportů to snad ani nejde jinak. Každý nový model musí být plný superlativů a podávat lepší výkony než předchozí auta. To platí i pro Sián FKP37, který sami v automobilce srovnávají s těžkým kalibrem: modelem Aventador SVJ, tedy doposud nejrychlejším sériovým modelem značky.

Oproti němu si samozřejmě Sián polepšil. Maximální rychlost je přes 350 km/h a akcelerace z nuly na 100 km/h je otázkou méně než 2,8 sekundy (Aventador SVJ uvádí 2,8 nebo 2,9 sekundy). To jsou u Lamborghini „nej“. Sián za to vděčí pohonnému ústrojí s ohromujícím výkonem 819 koní (602 kW), což je opět nejvyšší výkon, jakým se kdy mohlo sériové Lamborghini pochlubit.

Ještě víc ohromí zlepšení v pružném zrychlení – na trojku ze 30 na 60 km/h (ano, takovými čísly se Lamborghini zabývá) je o 0,2 sekundy rychlejší než u SVJ, zrychlení ze 70 na 120 km/h je na vyšší převod (firma neuvádí, který stupeň) o 1,2 sekundy rychlejší než u nejďábelštějšího Aventadoru.

Poprvé hybrid

Za dechberoucí dynamiku vděčí Sián FKP37 pohonnému ústrojí: a toto pojmenování je tentokrát opravdu na místě. Ne, Lamborghini nevsadilo na přeplňování jako řada jiných výrobců supersportů, v útrobách Siánu se nachází tradiční atmosférický dvanáctiválec. Do přeplňování se konstruktérům značky moc nechce.

K burácivému motoru však připojili elektrické ústrojí. Sián je tedy hybrid. Ale ne ledajaký. Žádné baterie, žádné velké elektromotory, Lamborghini jde na elektrifikaci po svém. U Lamborghini zabudovali do převodovky malý elektromotor a namísto baterií je tu soustava kondenzátorů. Celé řešení pak pracuje s napětím 48 V, které se začíná prosazovat na poli lehkých hybridů. Na elektrifikaci odkazuje i samotné jméno auta: Sián znamená v boloňském dialektu blesk.

Řešení, které Lamborghini používá, je opravdu lehké. Elektromotor v převodovce, kondenzátory a další drobnosti mají hmotnost celkem 34 kilogramů. A pohonnému ústrojí přidává toto řešení výkon 34 koní, což znamená kilogram hmotnosti na koně. To je tedy víc, než jaký poměr výkonu a hmotnosti bude vykazovat celý vůz, a toto řešení hybridizace tak rozhodně má přínos k dynamice auta.

Elektromotor nejen že přispívá k zátahu celé jednotky (a to až do rychlosti 130 km/h, kdy se odpojí), ale také vyhlazuje výkonové skoky při řazení. Dvanáctiválec s výkonem 785 koní (577 kW) tak může být v samotném projevu ještě výbušnější, není tedy divu, že jde o nejsilnější motor v historii sériových Lamborghini.

Pocta Piëchovi

Část kouzla celé hybridní jednotky jde na vrub kondenzátorům. Do těch se ukládá energie rekuperací, třeba při brzdění. Lamborghini se chlubí tím, že kondenzátory se nabijí naplno prakticky při každém brzdění. Výhodou kondenzátorů totiž je, že je lze nabíjet stejnými výkony, jako je pak vybíjet: energie do nich tedy může putovat stejně intenzivně, jako ven z nich, což je pro dynamickou jízdu ideální řešení. Tradiční baterie se nabíjejí pomaleji a neumožňují tedy sbírat energii při brzdění tak efektivně.

Sián tak může být po technické stránce jeden z nejdůležitějších vozů Lamborghini za dlouhou dobu. Ukazuje, že cesta elektrifikace nemusí být vždy tak jednoznačná, jak to vypadá. Supersportovní Lamborghini se obejde bez těžkých baterií a vlastně přehnaně složitých řešení. A hybridizace v jeho podání tak nechává dále žít výbušný atmosférický dvanáctiválec.

I díky této ohromující a originální technice se v Lamborghini rozhodli, že by bylo vhodné modelem Sián vzdát poctu nedávno zesnulému Ferdinandu Piëchovi. Ten se zásadně zasloužil o to, že italská automobilka skončila pod křídly německého koncernu a dnes může produkovat taková auta. Ono označení FKP37 tak odkazuje na iniciály Ferdinanda K. Piëcha a rok jeho narození: 1937. Auto vzdává hold jak jeho manažerským schopnostem, tak inženýrské genialitě. (Jeho profil čtěte zde.)

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

V Nizozemsku kamera odhalí řidiče s mobilem v ruce. Pokuty jsou vysoké

Nizozemská policie testuje systém, který dokáže identifikovat, kdy motorista řídí s mobilním telefonem v ruce....

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Není hybrid jako hybrid. Jednodušší je lepší a dává větší smysl

Premium Hybridním automobilům patří budoucnost, zvláště v Evropě, kde jsou od letošního roku nastavena přísná emisní pravidla....

Maradona řídil ferrari, tahač i běloruský offroad. Fiat stál za kurníkem

Tento týden zesnulé fotbalové legendě Diegu Armandu Maradonovi prošla rukama za život pestrá přehlídka aut. Od...

Otestujte s námi balíček kosmetiky JOHNSON’S®. Přihlášení je snadné
Otestujte s námi balíček kosmetiky JOHNSON’S®. Přihlášení je snadné

Vyzkoušejte sadu dětské kosmetiky JOHNSON’S® Bedtime™, která je určena pro všechna miminka od 6 měsíců. Složení se speciální esencí NaturalCalm™...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...